Tesla była zmuszona wycofać ze sprzedaży około 2,2 miliona samochodów w Stanach Zjednoczonych, ponieważ rozmiar czcionki w jej lampkach ostrzegawczych był nieprawidłowy.
W ramach jednej z największych tego typu akcji Tesla wycofała prawie wszystkie swoje amerykańskie jednostki, czyli około 2,2 miliona samochodów, ze względu na zbyt mały rozmiar czcionki na lampkach ostrzegawczych. Wpływa to głównie na funkcje parkowania, hamowania i przeciwblokowania samochodów.
Wycofanie dotyczy przede wszystkim modeli Tesli z lat 2012–2023, modelu 3 z lat 2017–2023, Cybertrucks z 2024 r., modelu X z lat 2016–2024 i modelu Y z lat 2019–2024.
W przypadku tych pojazdów rozmiar czcionki lampek ostrzegawczych funkcji hamulca, układu przeciwblokującego i parkowania jest mniejszy niż 3,2 mm (⅛ cala). Narusza to federalne normy bezpieczeństwa pojazdów silnikowych dotyczące hydraulicznych i elektrycznych układów hamulcowych, a także układów hamulcowych pojazdów lekkich.
Problem ten może potencjalnie zwiększyć ryzyko wypadku, chociaż według raportu Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) z 30 stycznia Tesla stwierdziła, że nie wie nic o żadnych obrażeniach, wypadkach ani ofiarach śmiertelnych, które miały miejsce w wyniku tego problemu. .
Firma rozpoczęła już udostępnianie bezpłatnej, bezprzewodowej aktualizacji oprogramowania, która zwiększy rozmiar czcionki tych kluczowych wskaźników ostrzegawczych.
Tesla potrącona przez Model Y i 3 problemy ze wspomaganiem kierownicy
Jak wynika z odrębnego raportu NHSTA, Tesla spotkała się ostatnio z około 2388 skargami dotyczącymi funkcji wspomagania kierownicy.
Kilku posiadaczy Modelu Y i Modelu 3 z 2023 r. zauważyło, że w ogóle nie byli w stanie obrócić kierownicą lub że czynność ta wymagała znacznie większego wysiłku niż wcześniej. W przypadku tych problemów pojawiały się także komunikaty dla kierowcy wskazujące, że wspomaganie jest wyłączone lub zmniejszone.
To skłoniło Biuro ds. Badania Usterek (ODI) do wszczęcia wstępnego dochodzenia w sprawie problemu, które okazało się powiązaniem wypadku z problemami z kierownicą. W tym konkretnym przypadku kierowca nie był w stanie dokończyć skrętu w prawo na skrzyżowaniu i uderzył w pojazd.
Według ODI ponad 50 pojazdów trzeba było już holować z powodu utraty kontroli nad kierownicą, a także kilka innych skarg dotyczących samochodów blokujących drogi i skrzyżowania.
Elon Musk pozbawiony 55,8 miliarda dolarów (51,67 miliarda euro) wynagrodzenia
Niedawno sędzia stanu Delaware, Kathaleen McCormick, uchyliła odszkodowanie Elona Muska na rzecz Tesli w wysokości 55,8 miliarda dolarów, jedno z największych w historii korporacji w USA, nazywając je „niezgłębionym”.
Sędzia orzekł, że zbyt duży pakiet był niepotrzebny, a nawet niesprawiedliwy, natomiast prawnicy Tesli argumentowali, że pomogło to Muskowi pozostać wiernym firmie.
Zdaniem Muska pieniądze miały zostać przeznaczone na promocję podróży międzyplanetarnych. „To sposób na dotarcie ludzkości na Marsa, więc Tesla może potencjalnie pomóc w realizacji tego celu”.
Jednakże sędzia McCormick zauważyła w swojej decyzji: „Zarząd pod wpływem retoryki «wszystko jest do góry nogami» lub być może oszołomiony atrakcyjnością supergwiazdy Muska, zarząd nigdy nie zadał pytania wartego 55,8 miliarda dolarów: czy plan Tesli w ogóle był konieczny, aby zatrzymać Muska i osiągnąć jego cele?