O nas
Kontakt

UE Financial Organatog ostrzega, że ​​„dyskryminacja IBAN” nadal szkodzi konsumentom

Laura Kowalczyk

According to the

Od lutego 2021 r. Do września 2023 r. Konsumenci zgłosili prawie 3500 przypadków rzekomej dyskryminacji IBAN na „Akceptuj moją platformę IBAN”, głównie we Francji i Hiszpanii, stanowiąc odpowiednio 31% i 21% wszystkich przypadków.

Konsumenci UE nadal mają do czynienia z dyskryminacją w wyniku geograficznej lokalizacji swoich rachunków bankowych, pomimo rozporządzenia z pojedynczego obszaru płatności euro 2014 (SEPA) zakazującego tego, zgodnie z nowym raportem opublikowanym przez Europejski Sąd Audytorów (ECA).

Zjawisko to jest również znane jako „dyskryminacja IBAN” i odnosi się do przypadków, w których spółka lub instytucja odmawia przyjęcia przeniesienia lub płatności SEPA, ponieważ IBAN pochodzi z innego kraju UE/EEA do tego, w którym opiera się bank lub firma.

„Dyskryminacja IBAN może być bardzo denerwująca dla konsumentów, ponieważ może zmusić Cię do otwarcia wielu kont bankowych, gdy mieszkasz w różnych państwach członkowskich UE lub uniemożliwia korzystanie z nowszych usług bankowych oferowanych przez Fintechs”, powiedziała TylkoGliwice, szefowi usług finansowych w europejskiej organizacji konsumenckiej Beuc.

ECA z siedzibą w Luksemburgu stwierdziło, że wysiłki Komisji mające na celu wyeliminowanie praktyki są utrudniane przez luki regulacyjne i różne kary za dyskryminację IBAN, przy minimalnych grzywny w zakresie od 250 EUR i maksymalne grzywny z 3 500 EUR do EUR do 10 milionów EUR plus do 10% rocznych obrotów w przypadku firm.

Dyskryminacja oparta na lokalizacji rachunku bankowego doprowadziła również do wzrostu wirtualnych IBAN, które według Europejskiego Urzędu Bankowania (EBA) stwarzało kilka ryzyka związanych z praniem pieniędzy, ochroną konsumentów i depozytora, autoryzacji i paszportowania.

„Wirtualni Ibans nie mogą być rozwiązaniem dyskryminacji IBAN, ponieważ utrudnia zapobieganie oszustwom i rozdzielczości i powoduje zamieszanie dla konsumentów na temat ich ochrony prawnej, takich jak prawa do zwrotu w przypadku oszustwa lub ochrony depozytu w przypadku upadłości” – powiedział Martin.

Kierownik UE przyznał, że pomimo swoich działań dyskryminacja IBAN pozostaje nierozwiązaną kwestią dekadą po wejściu w życie rozporządzenia, ale twierdzi, że nie jest to zjawisko całego UE.

Zgodnie z inicjatywą „Akceptuj My Iban”, pod przewodnictwem Fintech Company Wise, najbardziej domniemane przypadki dyskryminacji Iban w 2023 r. Odnoszą się do Niemiec, Hiszpanii, Francji i Włoch – chociaż te szacunki są konserwatywne, ponieważ inicjatywa działa jedynie jako pośrednik z władzami sprawozdawczymi i istnieje więcej sposobów narzekania na takie kwestie.

„Obecnie istnieją luki w zakresie egzekwowania prawa, a Europejskie Stowarzyszenie Fintech (EFA) uważa, że ​​silniejsze i bardziej jednolite kary między państwami członkowskimi, wraz z proaktywnym monitorowaniem i egzekwowaniem przez organy regulacyjne, są niezbędne, aby zapewnić zgodność z regulacją SEPA”, powiedział EFA w oświadczeniu TylkoGliwice.

Podobnie członek zarządu Europejskiego Stowarzyszenia Stowarzyszenia Partii Spółki (ETPPA), Fanny Rodriguez, powiedziała, że ​​aby rozwiązać te kwestie, konieczne jest skuteczniej władze europejskie i promowały akceptację nieinchestowych Ibanów we wszystkich państwach członkowskich.

Idealnie, EFA dodała, Europa powinna skorzystać z jednej liczby UE iban, co dodatkowo wzmacniają jednolity rynek, zamiast powodować, że firmy postrzegają UE jako fragmentaryczny rynek, na którym trudniej jest prowadzić działalność.

Komisja UE zaakceptowała zalecenia, ale wyjaśniła, że ​​skuteczność jej działań zależy w dużej mierze od ustalenia właściwych władz krajowych do wdrażania i egzekwowania niezadowujących i karnych środków na szczeblu krajowym.