Europejscy konsumenci mogą teraz wybrać domyślną przeglądarkę i kupować aplikacje poza sklepem z aplikacjami Apple.
Europejscy konsumenci odczuli duże zmiany w aplikacjach, mediach społecznościowych i stronach internetowych, gdy największe firmy technologiczne dostosowały się w tym tygodniu do prawa UE.
Sześć firm wyznaczonych jako „strażnicy” na mocy unijnej ustawy o rynkach cyfrowych musiało wdrożyć nowe przepisy do 7 marca, a Komisja Europejska mogła nałożyć kary w wysokości do 10 procent światowego obrotu firmy w przypadku naruszenia.
Niektóre zmiany dla konsumentów w UE obejmowały możliwość zmiany domyślnych przeglądarek oraz nowe możliwości pobierania aplikacji na iPhone'a.
Firmy, których to dotyczy, to Amazon, Apple, spółka matka Google Alphabet, Meta, Microsoft i właściciel TikTok ByteDance, które we wrześniu 2023 r. zostały wyznaczone na „strażników”.
„Nasz nowy zestaw przepisów sprawi, że rynki internetowe będą teraz bardziej otwarte i konkurencyjne dla małych, innowacyjnych przedsiębiorstw, aby również miały równe szanse na zaistnienie” – stwierdziła w oświadczeniu Margrethe Vestager, wiceprezes wykonawczy odpowiedzialna za politykę konkurencji.
„Jako konsumenci będziemy mieli dostęp do bardziej przystępnych cenowo opcji online. To głęboko zmieni sposób działania rynków internetowych i otworzy rynek cyfrowy z korzyścią dla wszystkich europejskich graczy i użytkowników” – dodała.
Jakie zmiany dla europejskich konsumentów?
Zasady mają wpływ na wszystko, od Map Google po usługi przesyłania wiadomości, takie jak WhatsApp i Facebook Messenger.
W styczniu Google poinformował, że użytkownicy w Europie zobaczą „dodatkowy baner wyrażający zgodę z pytaniem, czy niektóre usługi mogą nadal udostępniać dane w tych celach”, a także zmiany w wyszukiwaniu, ponieważ nie będą mogli preferować swoich usług.
Gdy użytkownicy skonfigurują teraz Androida lub iPhone'a, będą mogli także wyznaczyć domyślną wyszukiwarkę.
Apple umożliwi teraz także użytkownikom iPhone'a pobieranie aplikacji spoza sklepu z aplikacjami.
Tymczasem Meta powiedziała, że nastąpią zmiany w WhatsApp i Messengerze, ponieważ przepisy UE wymagają interoperacyjności między systemami przesyłania wiadomości, co według firmy stanowi „wyzwanie techniczne”.
Europejczyków zapytano także, czy chcą utworzyć nowe konto na Messengerze, niezależne od Facebooka.
Microsoft powiedział, że użytkownicy mogli teraz odinstalować przeglądarkę Edge i wyszukiwarkę internetową Bing oraz wprowadzić zmiany w sposobie obsługi danych powiązanych z systemem Windows.
Użytkownicy LinkedIn zostali zapytani, czy chcą odłączyć od swoich kont niektóre usługi, takie jak oferty pracy.
Firmy technologiczne muszą udowodnić, że przestrzegają zasad, opisując w raportach, jakie środki podejmują.
Publiczna wersja tych raportów będzie dostępna na wyznaczonej stronie internetowej.
W czwartek strażnicy „muszą także przedłożyć Komisji poddany niezależnemu audytowi opis wszelkich technik stosowanych do profilowania konsumentów wraz z jawną wersją raportu”.
„Od miesięcy prowadzimy rozmowy z gatekeeperami, aby pomóc im się dostosować. Już teraz widzimy zmiany zachodzące na rynku: konkurenci mogą zakładać alternatywne sklepy z aplikacjami, europejscy użytkownicy mają większą kontrolę nad swoimi danymi i teraz mogą dokonywać wyborów, których chcą nie mieliśmy wcześniej ze względu na ustawienia domyślne” – stwierdził w oświadczeniu unijny komisarz ds. rynku wewnętrznego Thierry Breton.
„Każda firma, w przypadku której okaże się, że nie przestrzega przepisów, zostanie ukarana surowymi sankcjami, w tym w ostateczności rozwiązaniem” – dodał.