Sprzedaż nowych elektrycznych samochodów osobowych wzrosła w całej Europie w pierwszym miesiącu 2024 r. o prawie 30%.
W styczniu 2024 r. sprzedaż nowych samochodów elektrycznych wzrosła we wszystkich kategoriach i stanowiła 11,9% wszystkich dostaw samochodów osobowych w Europie i Wielkiej Brytanii.
Rejestracje nowych samochodów wzrosły łącznie o 11,5% na rynkach UE, EFTA i Wielkiej Brytanii po spadku o 3,8% w grudniu 2023 r.
Jednak na całym rynku europejskim, w tym w Wielkiej Brytanii, sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła o 29,3% w porównaniu ze styczniem 2023 r., podczas gdy liczba nowych samochodów hybrydowych typu plug-in wzrosła o 24,4%, a samochodów hybrydowych o 21,4%. . Sprzedaż samochodów benzynowych wzrosła o 2,8%, natomiast sprzedaż samochodów z silnikiem Diesla spadła o 5,4%.
Jednak pojazdy elektryczne nadal nie stają się najpopularniejszą kategorią. Samochody benzynowe w dalszym ciągu stanowią ponad jedną trzecią sprzedanych nowych pojazdów osobowych, a ich pozycję wkrótce przejmą pojazdy hybrydowo-elektryczne.
Najwięcej samochodów w styczniu 2024 r. sprzedała Grupa Volkswagen (258 402), następnie Stellantis (183 120) i Renault (92 935). Łącznie obejmują one ponad 52% rynku europejskiego i brytyjskiego.
Który kraj ma największy apetyt na pojazdy elektryczne?
Cztery największe rynki UE, na które przypada dwie trzecie rynku pojazdów elektrycznych, odnotowały znaczne wzrosty. W Niemczech, gdzie sprzedano najwięcej nowych samochodów elektrycznych (22 474), sprzedaż wzrosła o 23,9%. Pod względem wolumenu sprzedaży drugim co do wielkości rynkiem UE jest Francja, gdzie sprzedaż wzrosła o 36,8%, a następnie Belgia (+75,5%) i Holandia (+72,2%).
Liczba rejestracji nowych samochodów elektrycznych w Wielkiej Brytanii wzrosła o 31,1% do 20 935.
Kraj spoza UE Norwegia wykazała najbardziej imponujący wzrost sprzedaży w tej kategorii; aż o 281,3% w porównaniu ze styczniem 2023 r. Jednak faktyczna sprzedaż wyniosła 4717 pojazdów elektrycznych.
Czy nadal preferowane są samochody benzynowe i diesla?
Rynek samochodów benzynowych najbardziej kurczy się w Islandii (-65,9%), Estonii (-43,8%) i Holandii (-33,6%) w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jednak zauważalne wzrosty odnotowano na kluczowych rynkach, takich jak Włochy (+26,7%) i Niemcy (+16,9%).
Samochody z silnikiem Diesla spadły najbardziej w Belgii (-45,1%) i Islandii (-44,3%), ale także na trzech największych rynkach: Francji (-23,4%), Hiszpanii (-10,2%) i Włoszech (-8,7%).
Z kolei w Niemczech rynek wzrósł o 4,3%.