O nas
Kontakt

Wino spotyka się z podróżami: nowe lotnisko we Florencji będzie miało na dachu winnicę

Laura Kowalczyk

A view of the proposed design for the new Florence airport - complete with rooftop vineyard

Ujawniono nowatorskie plany dotyczące nowego lotniska we Florencji.

Wkrótce na dachu lotniska we Florencji może pojawić się niezwykły element – ​​winnica o powierzchni 7,7 hektara.

Amerykańskie studio projektowe Rafael Viñoly Architects zaprezentowało plany przebudowy terminalu międzynarodowego na włoskim lotnisku, obejmujące winnice, które będą ukłonem w stronę reputacji Florencji jako „serca słynnego włoskiego kraju winiarskiego” – Toskanii.

Chociaż szczegółowe plany są nadal niejasne, architekci twierdzą, że przyszły terminal będzie miał powierzchnię 50 000 metrów kwadratowych. Zostanie zwieńczony ogromnym, spadzistym dachem, który będzie wyłożony świetlikami i około 38 rzędami winorośli.

Uważa się, że jest to pierwsza winnica lotniskowa w Europie. W winnicy Halter Ranch w Kalifornii znajduje się prywatne lotnisko dla licencjonowanych pilotów i ich przyjaciół miłośników wina – ale to rzadkie połączenie.

Czy lotnisko we Florencji będzie produkować własne wino?

Duża część produkcji wina będzie prawdopodobnie prowadzona we własnym zakresie.

„Winnicę będzie uprawiał czołowy winiarz z regionu, a wino będzie wytwarzane i dojrzewane w wyspecjalizowanych piwnicach pod dachem terminala” – wyjaśnia rzecznik Rafael Viñoly Architects.

Poniżej winnic projekt terminala obejmuje duży plac, który zdaniem architektów pomoże usprawnić przepływ pasażerów.

Planowane wnętrze „piazza” odnowionego lotniska we Florencji
Planowane wnętrze „piazza” odnowionego lotniska we Florencji

Plany przewidują również obrócenie istniejącego pasa startowego o 90 stopni, dzięki czemu będzie on lepiej dostosowany do nowoczesnych samolotów, a także poprawę dalszych połączeń transportowych dzięki nowemu systemowi kolei lekkiej.

Biuro Rafael Viñoly Architects ogłosiło, że będzie współpracować z planistami lotniska przy budowie obiektu w dwóch etapach.

Pierwszy ma zostać ukończony w 2026 r., ale na drugi będziemy musieli chwilę poczekać – jego ukończenie ma nastąpić dopiero w 2035 r.