Dyrektor generalny Microsoft Gaming potwierdził, że na konkurencyjnych platformach będą dostępne cztery tytuły, co zmusiło wiele osób do zastanowienia się, dlaczego w przyszłości mieliby pozostać lojalni wobec firmy.
„Halo” czy „Metal Gear Solid”? „Gears of War” czy „God of War”? „Bajka” czy „Cień Kolosa”?
Tego rodzaju gorące spory toczyły się na początku XXI wieku na temat tego, która z oszałamiających wówczas konsol do gier wideo – Xbox i PlayStation 2 – jest lepsza. Gdyby chodziło o grafikę i moc obliczeniową, odpowiedzią zawsze byłby Xbox. Jednak gry wideo dostępne wyłącznie na każdej platformie często decydowały o tym, na którą ostatecznie zdecydował się klient.
Ta dyskusja może już należeć do przeszłości. Microsoft ogłosił, że kilka jego ekskluzywnych gier Xbox będzie wkrótce dostępnych na konsolach konkurencyjnych firm.
Dyrektor generalny Microsoft Gaming, Phil Spencer, powiedział w oficjalnym podcaście Xbox, że cztery tytuły będą dostępne na platformach innych firm. Chociaż Spencer nie podał nazw gier, powiedział, że dwie będą grami „nastawionymi na społeczność”, a dwa będą mniejszymi tytułami.
„Zespoły tworzące te gry ogłosiły plany, które nie są zbyt odległe” – powiedział. „Nie będę mówił konkretnie o tytułach, ale myślę, że kiedy się pojawią, będzie to miało sens”.
Powiedział, że nie ma wśród nich tytułów Starfield i Indiana Jones należących do Microsoftu, należących do Bethesdy. Opiekun zastrzegło, że „Sea of Thieves” i „Hi-Fi Rush” mogą być prawdopodobnymi pretendentami do mniejszych tytułów.
Decyzja Microsoftu budzi zdziwienie w związku z długoterminową strategią dla jej skrzydła gier wideo. Usunięcie z równania wyłączności tytułu sprawi, że rozróżnienie między generacjami konsol stanie się mniej jasne.
Chociaż Microsoft utrzymywał, że nie nastąpiła zasadnicza zmiana w jego podejściu do wyłączności, Spencer zauważył, że jego zdaniem gry dostępne wyłącznie na jednym sprzęcie „będą coraz mniejszą częścią branży gier” w ciągu najbliższych pięciu lub dziesięciu lat .
Seria konsol Xbox firmy Microsoft od dawna plasuje się w tyle za serią PlayStation firmy Sony i różnorodnością konsol stworzonych przez Nintendo. W 2023 roku sprzedaż PS5 była prawie trzykrotnie większa niż Xbox Series X i Series S – przy czym Sony sprzedało 22,5 miliona egzemplarzy do 7,6 miliona Microsoftu.
Bonus lojalnościowy
To zacięta rywalizacja, która nawiązuje do oryginalnej konsoli Microsoftu, Xbox. Wprowadzony na rynek w 2001 roku, rok po PS2 firmy Sony, Xbox był konsolą znacznie lepszą pod względem mocy obliczeniowej. Nie powstrzymało to jednak PS2 od sprzedaży swojego rywala o 155 milionów sztuk, do 25 milionów.
PS2 mogła być najlepiej sprzedającą się konsolą wszechczasów, ale wyglądało na to, że Microsoft podciął Sony, wypuszczając konsolę nowej generacji, Xbox 360, dwa lata przed PS3. Początkowo Microsoft sprzedawał się lepiej, ale pod koniec tej generacji PS3, tym razem lepsza konsola pod względem statystyk, sprzedawała się lepiej.
Zarówno Xbox One, jak i PS4 zostały wprowadzone na rynek pod koniec 2013 roku. Sony podjęło decyzję i sprzedało prawie dwa razy więcej egzemplarzy – a wielu twierdziło, że było to spowodowane lepszymi ekskluzywnymi tytułami na PS4.
Próbując odmienić ich losy, Microsoft przejął niedawno producenta gier wideo Activision Blizzard. W czwartek prezes Xbox Sarah Bond ogłosiła, że pierwszą grą Activision Blizzard w ramach Xbox Game Pass będzie Diablo IV, która rozpocznie się 28 marca.
„Wszystko to stanowi część naszego zaangażowania w zapewnienie jak największej dostępności konsoli Xbox, jej doświadczenia i gier, które tworzymy” – powiedział Bond.
To, jak sprawdzi się strategia na obecną generację domowych konsol, pozostaje tajemnicą. Chociaż PS5 jest dostępne na rynku od końca 2020 r., po ponad trzech latach wciąż pojawiają się ekskluzywne wydania.
Oprócz imponujących „Spider-Mana 2” i „Demon Souls”, wiele najlepszych tytułów jest często dostępnych na PS4 poprzedniej generacji i nawet Microsoft przyznaje, że Sony ma lepsze tytuły na wyłączność.
„Teraz programiści będą wypuszczać tylko jedną grę na całą generację konsoli i zajmie im to dużo czasu” – Jordan Minor, autor książki „Video Game of the Year: A Year-by-Year” Przewodnik po najlepszych, najodważniejszych i najdziwniejszych grach każdego roku od 1977 roku Kultura TylkoGliwice ostatni rok.
W miarę jak spada tempo wydawania gier z najwyższej półki, wydaje się, że Microsoft zdał sobie sprawę, że ekskluzywne tytuły nie mogą być głównym obiektem przyciągającym klientów.