O nas
Kontakt

Zgodnie z nowymi przepisami klimatycznymi UE linie lotnicze muszą monitorować ślady pary wodnej

Laura Kowalczyk

The vapour trails from jet aircarft are known to contribute to global heating, but scientists are unsure of the extent

W piątek władze zatwierdziły kontrowersyjne nowe zielone plany, którym sprzeciwiała się branża

Linie lotnicze obsługujące loty z europejskich portów lotniczych będą wkrótce musiały zgłaszać Komisji Europejskiej szacunkowy wpływ na klimat smug oparów emitowanych przez silniki odrzutowe, a także ilość emitowanego przez nie każdego roku dwutlenku węgla.

Branża lotnicza ostro lobbowała przeciwko nowym przepisom – przyjętym w piątek (30 sierpnia) przez delegatów rządu za zamkniętymi drzwiami – twierdząc, że nie ma wystarczających danych badawczych na temat skutków smug kondensacyjnych.

Jednak Komisja Europejska, uznając „wrodzoną niepewność” dotyczącą wpływu przemysłu lotniczego na klimat niezwiązanego z CO2, stwierdziła, że ​​„wkład netto w globalne ocieplenie (był) dobrze znany” oraz że nowe wymogi w zakresie sprawozdawczości pomogą w pogłębieniu wiedzy.

„Badania wykazały, że niepewność co do tych skutków nie jest wystarczającym powodem do unikania działań” – stwierdził dyrektor UE.

Smugi kondensacyjne zawierają tlenki azotu, sadzę i inne substancje szkodliwe dla klimatu. Wykazano, że sprzyjają zachmurzeniu w górnych warstwach atmosfery, gdzie w przeciwieństwie do chmur niskich pomagają zatrzymywać ciepło.

Niektóre szacunki sugerują, że ich wkład w globalne ocieplenie jest co najmniej tak duży, jak 2% globalnej emisji dwutlenku węgla z samolotów.

Grupy ekologiczne skrytykowały tymczasowe wyłączenie z ostatecznego tekstu lotów długodystansowych. Przepisy będą obowiązywać od przyszłego roku wyłącznie w przypadku lotów pomiędzy portami lotniczymi na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, czyli UE, Islandią, Norwegią i Szwajcarią.

„Przewoźnicy dalekodystansowi po raz kolejny korzystają z preferencyjnego traktowania ze strony UE” – powiedziała Krisztina Hencz, szefowa polityki lotniczej w brukselskiej grupie lobbystów Transport & Environment. „Ciężko pracowali, aby podważyć działania i badania dotyczące emisji CO2 i zostali wynagrodzeni za swoje wysiłki. »

„Ostatecznie ta propozycja miała pomóc lepiej zrozumieć problem braku emisji CO2, ale wysiłki te zostały utrudnione” – Hencz powiedział TylkoGliwice, zauważając, że liniom lotniczym przyznano jedynie ograniczoną koncesję od prawodawców – zasady obejmą wszystkie loty do oraz z UE od 2027 r.

Ustawa jest następstwem niedawnej reformy Europejskiego Systemu Handlu Emisjami (EU ETS), w ramach której niektóre przedsiębiorstwa muszą ubiegać się o uprawnienia za każdą tonę wyemitowanego przez siebie CO2. Cena wynosi obecnie około 70 euro za tonę, co w przybliżeniu odpowiada emisji gazów cieplarnianych podczas transatlantyckiej podróży w obie strony jednego pasażera.

Nowe prawodawstwo UE określa także zasady szacowania śladu węglowego zrównoważonych paliw lotniczych, które mogą być produkowane z biopaliw, odpadów organicznych lub zielonego wodoru. Każde paliwo, którego ślad węglowy w cyklu życia jest co najmniej o 70% niższy niż standardowa nafta, będzie uznawane za zeroemisyjne na potrzeby systemu handlu uprawnieniami do emisji. Jeżeli do syntezy paliw zrównoważonych wykorzystywana jest energia odnawialna, musi ona pochodzić z dedykowanych turbin wiatrowych, paneli słonecznych lub podobnych, nowo wdrożonych rozwiązań.