O nas
Kontakt

Zielona podróż branży wycieczkowej: zrównoważona przyszłość na pełnym morzu

Laura Kowalczyk

Zielona podróż branży wycieczkowej: zrównoważona przyszłość na pełnym morzu

Jako główni gracze w branży turystycznej, linie wycieczkowe mają obowiązek nie tylko działać w sposób świadomy ekologicznie, ale także przewodzić globalnym wysiłkom na rzecz przyszłości, prowadzonym przez awangardę innowacji morskich.

Najnowszy raport na temat zrównoważonego rozwoju przygotowany przez Cruise Lines International Association (CLIA) przedstawia, w jaki sposób branża rejsów wycieczkowych zmierza w stronę bardziej ekologicznej przyszłości i planuje osiągnąć zerową emisję netto do 2050 r.

Szeroko ratyfikowane traktaty, takie jak MARPOL (Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki), napędzają dążenie do redukcji gazów cieplarnianych na całym świecie, ale członkowie CLIA są zdecydowani wykraczać poza wymagania MARPOL, wprowadzając nowe technologie i praktyki, które pozwolą im zmniejszyć stopę emisji dwutlenku węgla o 40 procent do roku 2030.

Czystsza energia dla lepszej przyszłości

Promowanie innowacji w technologii morskiej znajduje się w centrum wysiłków branży rejsów wycieczkowych mających na celu zmniejszenie swojego śladu na środowisku. Dokonała znacznych inwestycji w rozwój ekologicznych technologii i praktyk, w tym na przykład w dostarczanie energii elektrycznej z lądu dla statków. Jeśli zadokowany statek można podłączyć bezpośrednio do źródła zasilania, można wyłączyć silniki, redukując w ten sposób emisję gazów cieplarnianych nawet o 98 procent.

Obecnie tylko dwa procent portów na świecie ma zasilanie z lądu, ale 46 procent statków wycieczkowych jest przystosowanych do podłączenia do sieci. Kolejne 30 procent można doposażyć.

Kolejnym z kluczowych obszarów rozwoju są zrównoważone paliwa żeglugowe. Współpracując z producentami i innymi podmiotami, linie wycieczkowe badają różne alternatywy dla tradycyjnych paliw, starając się zmniejszyć swoją zależność od paliw kopalnych i przejść na czystszą energię.

Międzynarodowa Organizacja Morska wzywa do zwiększenia o pięć do dziesięciu procent wykorzystania paliw alternatywnych w przemyśle morskim do roku 2030, jednak jak dotąd nie są dostępne paliwa zrównoważone na dużą skalę. Zwiększona dostępność nowych paliw w portach na całym świecie wymaga pilnych działań ze strony rządów w celu inwestycji w niezbędną infrastrukturę.

Inne stojące wyzwania obejmują właściwości przechowywania różnych paliw – niektóre wymagają większej przestrzeni w bunkrze niż inne, co ma wpływ na ich przydatność do użytku morskiego – oraz szereg aspektów bezpieczeństwa.

Badane są różne nowe i alternatywne źródła energii, takie jak biopaliwa wytwarzane z materiału roślinnego i odpadów zwierzęcych; syntetyczne „elektropaliwa” (wytwarzane z wychwyconego dwutlenku węgla), takie jak e-metan i e-metanol; akumulatory elektryczne i hybrydowe; bio i syntetyczny skroplony gaz ziemny (LNG); ogniwa paliwowe metanolowe i wodorowe; energię wiatru i słońca.

Dotychczasowe udane eksperymenty w tej dziedzinie obejmują rejs o zerowej emisji gazów cieplarnianych netto, zakończony przez napędzany LNG statek MSC Euribia w czerwcu 2023 r. Było to możliwe dzięki zastosowaniu bio-LNG w oparciu o podejście bilansu masy. MSC wykorzystuje dane z tego badania, aby zoptymalizować dalsze statki w swojej flocie, zmniejszając całkowitą emisję i w rezultacie dążąc dalej do swoich celów w zakresie dekarbonizacji.

Kolejnym obszarem o ogromnym potencjale jest dziedzina wykorzystania metanolu. Jeśli zostanie zastosowany jako jedyne źródło energii, ekologiczny metanol (taki jak bio- lub e-metanol) może sprawić, że każda podróż będzie niemal neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla.

Jako paliwo alternatywne metanol został już rygorystycznie przetestowany i zbadany, zatem udokumentowano już kwestie bunkrowania i bezpieczeństwa. Ułatwi to jego udostępnienie na dużą skalę, a budowę statków przystosowanych do metanolu już rozpoczęto. TUI Cruises, Celebrity Cruises, Disney Cruise Line i Norweski Cruise Line przygotowują siedem statków do rejsów napędzanych metanolem.

Będą one w użyciu do 2028 r.; do tego czasu będzie także 41 statków zaprojektowanych na paliwa kopalne LNG, z których wszystkie będzie można z łatwością dostosować do przyjaznego dla środowiska LNG, gdy staną się one powszechnie dostępne.

Inne programy pilotażowe obejmują testowanie biopaliw i syntetycznych paliw węglowych na 26 statkach oraz testowanie i rozwój ogniw paliwowych wodorowych i metanowych, energii fotowoltaicznej i energii pozyskiwanej z wiatru.

Rola projektowania statków w efektywności energetycznej

©
©

Wyścigowi w poszukiwaniu czystszego paliwa towarzyszą wysiłki mające na celu uczynienie silników i statków bardziej energooszczędnymi. Przyszłościowe statki będące obecnie w budowie mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów w zakresie emisji. Statki wycieczkowe mają średnią długość życia około 30 lat, ale technologia morska cały czas się zmienia. Dostrzeganie potencjalnych innowacji stało się kluczem do projektowania statków wraz z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć technologicznych.

Zmiany te obejmują inteligentne oświetlenie oraz wydajne systemy ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji, a także lepszą gospodarkę odpadami. Linie wycieczkowe intensywnie inwestują w zaawansowane systemy oczyszczania ścieków, które są znacznie wydajniejsze niż oczyszczalnie przybrzeżne. Energię odpadową – powstającą nawet w najbardziej wydajnych silnikach – można również wychwycić. Linie wycieczkowe zaczęły instalować wymienniki ciepła, które zamieniają parę wytwarzaną przez silniki w świeżą wodę do pryszniców, basenów, kuchni i do ogrzewania kabin.

W konstrukcji statków wycieczkowych coraz częściej wprowadza się wbudowane systemy smarowania powietrzem. Dzięki temu powietrze kieruje się na dno kadłuba, tworząc mikroskopijne pęcherzyki powietrza, które zmniejszają opór, oszczędzając energię i przyczyniając się do oszczędności paliwa.

Kluczem do zmniejszenia oporu fali dziobowej jest także konstrukcja samego kadłuba, a także zastosowanie farby przeciwporostowej. W ostatnich latach uległy one znacznej poprawie, dzięki łatwo dostępnym przyjaznym dla środowiska farbom, lakierom i powłokom na bazie krzemu.

Oprócz technologii fizycznej, oprogramowanie odegrało również kluczową rolę w dekarbonizacji w branży wycieczkowej. Oprogramowanie wykorzystywane do optymalizacji efektywności paliwowej i energetycznej znacząco zmniejszyło emisję dwutlenku węgla, podobnie jak systemy śledzenia, które na przykład pomagają w wyznaczaniu tras statków w celu wykorzystania energii z prądów. Technologie cyfrowe gromadzą i analizują dane dotyczące prędkości, tras, osiągów silnika i emisji, a następnie przekazują je załodze operacyjnej.

Wspólna praca na rzecz zera netto

Branża rejsów wycieczkowych nie może sama osiągnąć swoich celów w zakresie dekarbonizacji, dlatego linie członkowskie CLIA współpracują z rządami, UE, dostawcami paliw i firmami technologicznymi, które mają kluczowe znaczenie w opracowywaniu rozwiązań zwiększających efektywność energetyczną statków wycieczkowych.

Rządy odgrywają również kluczową rolę w ustalaniu ram regulacyjnych wspierających produkcję, dystrybucję i wykorzystanie paliw odnawialnych. Współpraca CLIA z rządami obejmuje propagowanie polityki promującej ekologiczne technologie, redukcję emisji i projekty energooszczędnych statków.

Obejmuje to szybszy dostęp do finansowania budowy statków, produkcji sprzętu morskiego oraz rozwoju i dostaw niedrogich, zrównoważonych paliw na dużą skalę, a wszystko to będzie konieczne, aby osiągnąć cele globalne.

• Aby dowiedzieć się więcej na temat zobowiązań branży wycieczkowej na rzecz ograniczenia swojego wpływu na środowisko, zobacz tutaj.