O nas
Kontakt

Zielony Kraj Miesiąca: Jak szwedzcy ekoinnowatorzy nadrabiają niepowodzenia rządu

Laura Kowalczyk

Zielony Kraj Miesiąca: Jak szwedzcy ekoinnowatorzy nadrabiają niepowodzenia rządu

Od baterii solnych po „latające” promy – oto dlaczego Szwecja jest naszym Zielonym Krajem Miesiąca.

Ponieważ w tym tygodniu COP28 rozpoczyna się w Dubaju, polityka klimatyczna znajduje się w centrum uwagi. Ale nie tylko politycy mają władzę tworzenia i inspirowania zmian.

Naukowcy, naukowcy i innowatorzy odgrywają kluczową rolę w dostarczaniu nam wiedzy i narzędzi niezbędnych do zwalczania zmian klimatycznych teraz i w przyszłości.

W listopadzie Szwecja przypomniała nam o tym fakcie. Pomimo wycofywania się przez prawicowy rząd kraju zobowiązań klimatycznych nastąpił przełom w technologii akumulatorów sodowo-jonowych, uruchomienie usług latającego promu i zdobycie prestiżowej nagrody za innowacje klimatyczne.

Przełomowy szwedzki wynalazek w zakresie akumulatorów sodowo-jonowych może zmniejszyć zależność od litu

W zeszłym tygodniu szwedzka firma Northvolt ogłosiła znaczący przełom w rozwoju akumulatorów sodowo-jonowych.

Firma twierdzi, że jej baterie to tańszy i bardziej zrównoważony sposób magazynowania energii elektrycznej – bez użycia litu, niklu, grafitu i kobaltu, jak większość innych baterii.

W miarę jak klimat się ociepla, istnieje pilna potrzeba przejścia na odnawialne źródła energii, takie jak wiatr i słońce. Jednak odnawialne źródła energii nie zawsze są tak spójne jak inne źródła, co oznacza, że ​​do przechowywania tej energii do późniejszego wykorzystania potrzebne są baterie.

Aby osiągnąć neutralność klimatyczną, UE będzie potrzebować do 2030 r. 18 razy więcej litu niż obecnie zużywa, a do 2050 r. prawie 60 razy więcej.

Ale te metale mają swoją cenę. Wydobywanie litu może skutkować niedoborami wody, utratą różnorodności biologicznej, wpływem na społeczności górnicze i degradacją gleby.

Bateria sodowo-jonowa może pomóc tego uniknąć, unikając jednocześnie ograniczonych zasobów zależnych od innych części świata, takich jak Chiny.

Northvolt twierdzi, że jego nowa bateria została sprawdzona przy gęstości energii wynoszącej 160 watogodzin na kilogram, co jest wartością podobną do akumulatorów litowych do celów przechowywania.

„Nasza technologia jonów sodu zapewnia wydajność wymaganą do umożliwienia magazynowania energii przez dłuższy czas niż w przypadku alternatywnych akumulatorów, przy niższych kosztach, otwierając w ten sposób nowe możliwości wykorzystania wytwarzania energii odnawialnej” – mówi Peter Carlsson, dyrektor generalny i współzałożyciel Northvolt.

„Latający” prom elektryczny mógłby zmniejszyć zatory w Sztokholmie

Na morzach Szwecja również robi furorę w zakresie ekoinnowacji. W zeszłym tygodniu szwedzcy deweloperzy zaprezentowali zaawansowany technologicznie prom elektryczny.

Statek przeznaczony jest do przewozu 30 pasażerów z maksymalną prędkością 30 węzłów (56 km/h) – znacznie szybciej niż inne elektryczne promy pasażerskie. Osiąga to dzięki skrzydłom wodolotów z włókna węglowego, które unoszą łódź z wody, zmniejszając opór.

Zmniejsza to emisję gazów cieplarnianych i czas podróży. Podróż między przedmieściami Sztokholmu, Ekero, a centrum miasta zostanie skrócona z 55 do 25 minut.

Łódź jest nadal w fazie testów, ale oczekuje się, że wejdzie do służby w lipcu przyszłego roku.

Firma produkująca ekologiczny metanol zdobywa główną nagrodę w szwedzkich nagrodach

Na lądzie Szwecja również uhonorowała innowacje nagrodą E-Prize – najbardziej prestiżową w kraju nagrodą za innowacje w dziedzinie energii.

W zeszłym tygodniu ogłoszono zwycięzców, a Liquid Wind – wiodący producent e-paliw – odebrał nagrodę za energię odnawialną.

Celem przedsiębiorstwa zajmującego się energią o obiegu zamkniętym jest zmniejszenie zależności branży żeglugowej od paliw kopalnych za pomocą „zielonego” metanolu, który jest przetwarzany z ekologicznego wodoru i CO2 z elektrowni na biomasę.

„Jesteśmy bardzo dumni i zaszczyceni otrzymaniem najbardziej prestiżowej szwedzkiej nagrody za innowacje klimatyczne” – mówi Claes Fredriksson, dyrektor generalny i założyciel Liquid Wind. „To prawdziwe uznanie dla naszego zespołu, naszych partnerów, naszych kibiców i naszej wizji stworzenia świata wolnego od paliw kopalnych”.

Oczekuje się, że pierwszy zakład firmy zostanie otwarty w Örnsköldsvik w 2025 r. i będzie produkował 50 000 ton elektropaliwa rocznie. Celem jest wyprodukowanie ośmiu milionów ton do 2030 roku.

Inni zdobywcy nagrody to firma CheckWatt, która została doceniona w kategorii Optymalizacja energii za innowacje w zakresie inteligentnych sieci, oraz producent motocykli elektrycznych i motorowerów Cake, który otrzymał nagrodę Zrównoważonego Transportu.

Prawicowy rząd Szwecji niepokoi ekologów

Chociaż te innowacje czynią Szwecję naszym Zielonym Krajem Miesiąca, ważne jest, aby uwzględnić obecny klimat polityczny.

W marcu Krajowa Rada ds. Polityki Klimatycznej skrytykowała nową politykę środowiskową prawicowego rządu kraju, który doszedł do władzy w październiku 2022 r.

„Zamiast gwałtownie ograniczać emisję, zdecydowane i ogłoszone dotychczas zmiany, wręcz przeciwnie, według własnej oceny rządu, w najbliższej przyszłości spowodują wzrost emisji” – stwierdził w swoim rocznym raporcie.

Rząd wywołał także oburzenie, gdy w zeszłym miesiącu zlikwidował Ministerstwo Środowiska, co opozycja określiła jako „niszczycielskie”.

Jednak te zmiany sprawiają, że tym ważniejsze jest, aby ludzie inspirowali Szwedów w czasach, gdy może im brakować nadziei.

Jaki kraj miesiąca według TylkoGliwice Green?

Co miesiąc wyróżniamy kraj europejski, który opowiada się za klimatem, przyrodą i środowiskiem. Nasz Zielony Kraj Miesiąca wyróżnia się wszystkim, od ekoinnowacji po zmianę polityki.

Oto nasi poprzedni zwycięzcy: Albania, Dania, Islandia, Austria, Portugalia, Hiszpania, Estonia i Walia.