O nas
Kontakt

Zyski IAG gwałtownie rosną w pierwszym kwartale wraz z powrotem turystów w przestworza

Laura Kowalczyk

In this Wednesday, March 18, 2020 file photo, British Airways planes parked at Terminal 5 Heathrow airport in London.

Ożywienie na rynku podróży służbowych i wzrost liczby turystów udających się na ferie zimowe na Karaiby przyczyniły się do znacznego wzrostu zysków.

W piątek rano International Consolidated Airlines Group (IAG) opublikowała wyniki za pierwszy kwartał 2024 r., wykazując zysk operacyjny przed pozycjami nadzwyczajnymi w wysokości 68 mln euro. To ogromny skok w porównaniu z 9 mln euro odnotowanymi w pierwszym kwartale 2023 r.

IAG jest właścicielem kilku znaczących linii lotniczych, takich jak British Airways, Aer Lingus, Lufthansa, Eurowings, Swiss Air, Air France i nie tylko.

Nawet jeśli w pierwszym kwartale 2024 r. grupa nadal odnotowała stratę po opodatkowaniu w wysokości -4 mln euro, jest to znacznie więcej niż -87 mln euro odnotowane w pierwszym kwartale 2023 r. Całkowity obrót w pierwszym kwartale 2023 r. wyniósł 6,4 mld euro. I kwartał 2024 r., wzrost. w porównaniu do 5,8 mld euro w pierwszym kwartale 2023 r.

Ta poprawa wyników była prawdopodobnie spowodowana większymi korzyściami wynikającymi ze strategii transformacji, wyższymi przychodami jednostkowymi, a także przychodami całkowitymi.

Do tej wartości przyczynił się również duży popyt w okresie Wielkanocy, przy czym konsumenci znacznie chętniej podróżują po pandemii, po złagodzeniu praktycznie wszystkich ograniczeń podróży związanych z pandemią Covid-19. Zaobserwowano to na głównych rynkach grupy, na południowym i północnym Atlantyku oraz w Europie.

Grupa odnotowała także 7% wzrost przepustowości pasażerskiej w pierwszym kwartale 2024 r. w porównaniu do pierwszego kwartału 2023 r., przy utrzymaniu wydatków na jednostki pozapaliwowe zgodnie z oczekiwaniami. Wskaźnik dług netto/EBITDA przed pozycjami nadzwyczajnymi, który mierzy liczbę lat, przez które spółka potrzebowałaby na spłatę zadłużenia netto, gdyby zadłużenie netto i EBITDA pozostały na tym samym poziomie, wynosi 1,3.

To nieco poniżej 2,1 z I kwartału 2023 roku, a także w pożądanym przedziale niecałych 3.

IAG spodziewa się, że w tym roku będzie kontynuować wysiłki związane z ekspansją

IAG podtrzymała swoje wytyczne na cały rok, a także swoje zobowiązanie do kontynuowania inwestycji na swoich głównych rynkach. Firma ogłosiła także, że kładzie większy nacisk na efektywność operacyjną i korzyści dla klientów.

Luis Gallego, dyrektor generalny IAG, powiedział w oświadczeniu: „Nasze inicjatywy transformacyjne i zwiększony popyt, w tym podczas świąt wielkanocnych, przyniosły kolejny bardzo dobry zestaw wyników, obejmujący poprawę zarówno obrotów, jak i zysku operacyjnego.

„Nasza grupa czerpie korzyści z siły naszych głównych rynków – Północnego Atlantyku, Południowego Atlantyku i Europy – oraz wyników naszych marek. Inwestycje w transformację w całej grupie przyczyniają się do zachęcającej poprawy punktualności i zadowolenia klientów we wszystkich naszych liniach lotniczych. IAG Loyalty w dalszym ciągu radzi sobie bardzo dobrze.

„Jesteśmy dobrze przygotowani na lato. Silny popyt na podróże to utrzymujący się trend.

W ostatnich miesiącach IAG przeszedł znaczną ekspansję, kupując flagową portugalską linię lotniczą, TAP Air Portugal. Zapewniłoby jej to także znaczący dostęp do rynku brazylijskiego, który obecnie liczy około 215 milionów ludzi.

Oczekuje się, że stamtąd spółka będzie dalej umacniać swoją pozycję w Ameryce Północnej i Południowej. Grupa rozważa także złożenie oferty w sprawie skandynawskiej linii lotniczej, wspólnym wysiłkiem Air France i KLM, a także Alitalii za pośrednictwem Lufthansy i hiszpańskiego Air Europa.