W tym roku przypada 150. rocznica impresjonizmu, jednego z najważniejszych ruchów w historii sztuki. Oto jak świętuje Europa.
15 kwietnia 1874 roku nowo powstały kolektyw artystów po raz pierwszy pokazał swoje prace. W przedstawieniu, które odbyło się pod adresem 35 Boulevard des Capucines, wystąpili tacy artyści jak Claude Monet, Pierre-Auguste Renoir, Edgar Degas, Camille Pissarro, Alfred Sisley, Berthe Morisot i Paul Cézanne.
Spektakl odniósł ogromny sukces i wprowadził świat w nowe, przełomowe podejście do sztuki. Narodził się impresjonizm.
Chociaż siedmiu artystów wymienionych powyżej jest najbardziej znanych z tej oryginalnej grupy impresjonistów, w oryginalnym przedstawieniu grupy Batignolles, jak ich nazywano, wzięło udział 31 artystów.
Debiut serialu zaszokował świat sztuki. Twórczość tej odważnej grupy artystów stanowiła zerwanie z tradycją dzięki nowemu, pieczołowicie stworzonemu podejściu estetycznemu do reprezentacji wizualnej. Początkowo krytycy niszczyli dzieła, zwłaszcza Moneta i Cézanne'a.
Jednak podejście estetyczne zostało docenione przez publiczność i stało się jednym z najważniejszych ruchów artystycznych w historii, wpływającym na takich artystów jak Vincent van Gogh i Georges Seurat.
Minęło 150 lat od tej pamiętnej wystawy i w tym roku Europa świętuje ruch artystyczny poprzez wystawy, wydarzenia i festiwale.
Uroczystości
Musée d'Orsay w Paryżu, jedna z największych wystaw upamiętniających historyczny kamień milowy przełomowego stylu artystycznego, prezentuje wystawę „Paryż 1874: wynalezienie impresjonizmu”. Na wystawie zaprezentowanych zostanie 130 prac 31 artystów biorących udział w oryginalnej wystawie z 1874 roku.
Wystawa w Musée d'Orsay rozpocznie się dopiero pod koniec roku, otwarcie nastąpi 8 września i potrwa do 20 stycznia 2025 r.
W Normandii, regionie sąsiadującym z paryską Île-de-France, gdzie impresjonizm pozostawił głęboki ślad kulturowy, w regionie odbywa się ogromna liczba uroczystości związanych z tym ruchem.
Festiwal Normandie Impressionniste 2024 obejmujący 150 wydarzeń w ciągu 150 lat, w połowie skupionych na dziełach klasycznych, a w drugiej połowie na sztuce współczesnej. Do najważniejszych punktów festiwalu należy duża wystawa prac współczesnego brytyjskiego artysty impresjonisty Davida Hockneya w Musée des Beaux-Arts de Rouen.
Oprócz wystaw dostępna jest także instalacja audiowizualna amerykańskiego reżysera Roberta Wilsona, przedstawiająca życie Claude'a Moneta, która zostanie wyświetlona na fasadzie katedry w Rouen. Normandia organizuje także mnóstwo zajęć z malarstwa, aby ludzie mogli spróbować impresjonizmu.
Wystawy poświęcone indywidualnym artystom odbywają się także w całej Francji, a to tylko trzy przykłady poświęconych obchodom Maurice'a Denisa, Édouarda Vuillarda i Eugène'a Boudina.
Istnieją dwa świetne źródła informacji o wystawie lub festiwalu impresjonistów w pobliżu miejsca, do którego w tym roku wybierasz się do Francji: Impresjonistyczne przygody i ta lista w Explore France.
Poza Francją brytyjski dom aukcyjny sztuki Sotheby's organizuje serię aukcji, rozmów i wystaw z okazji rocznicy.
W Holandii Muzeum Van Gogha organizuje „Vive l'impressionnisme!”, wystawę arcydzieł impresjonistów z kolekcji holenderskiej, która rozpocznie się 11 października i potrwa do 26 stycznia 2025 r.
W Muzeum Barberini w Poczdamie w Niemczech odbędzie się także wystawa dzieł impresjonistów, obejmująca kolekcję Hasso Plattnera obejmującą 113 arcydzieł z epoki, w tym „Młyn w Limetz” Claude’a Moneta (1888) i „Luwr” Camille’a Pissarro, Poranek, wiosna” (1902).
We Włoszech w dniach od 30 marca do 28 lipca br. w Historycznym Muzeum Piechoty w Rzymie odbędzie się wystawa „Impresjoniści: świt nowoczesności”.
Czym jest impresjonizm?
Impresjonizm formalnie narodził się na początku słynnej obecnie wystawy w 1874 roku. Ruch ten, nazwany na cześć „Impresji, soleil levant” Moneta (Impresja, wschód słońca), powstawał już od dekady wcześniej.
Grupa młodych artystów, Monet, Renoir, Sisley i Frédéric Bazille, była sfrustrowana dominacją Académie des Beaux-Arts we francuskich gustach artystycznych, co wymagało od każdego artysty wystawienia na corocznej wystawie Salon de Paris, aby mieć szansę sukcesu.
Jury Salonu de Paris słynęło z konserwatywnego podejścia do sztuki, stroniącego od wszystkiego, co było zbyt odważne i innowacyjne. Czwórka artystów opowiadała się za nowymi formami w sztuce wizualnej, zarzekała się o malowaniu w plenerze, używaniu czystych kolorów na płótnie i budowaniu obrazu poprzez unifikację światła i koloru, ponad tradycjonalistycznym podejściem do konturów i cieniowania.
Dzięki takiemu podejściu, inspirowanemu pracami malarzy takich jak John Constables, Eugène Delacroix i JMW Turner, grupa była rutynowo odrzucana przez Salon, zanim zdecydowała się założyć własny kolektyw artystyczny i samodzielnie wystawiać swoje prace.
Pomiędzy utworzeniem wystawy w 1874 r. Bazille zginął w 1870 r. podczas wojny francusko-pruskiej w wieku zaledwie 28 lat. Nieudana kampania Napoleona wstrząsnęła Francją i choć krytycy odrzucali dzieła impresjonistów – „impresjonista” było początkowo obelgą sugerującą „niedokończone”. – publiczność związana z ich obrazami świata poza wojną.
Dziś impresjoniści są jednymi z najbardziej ukochanych malarzy w historii sztuki ze względu na swoje sugestywne i emocjonalne dzieła. Rozjaśniły się palety barw, kompozycje kadrów inspirowane były fotografią, a współczesne życie zostało przeniesione na płótno z niespotykaną dotąd żywą żywotnością.