O nas
Kontakt

Planujesz przygodę kolejową w 2024 roku? Oto najlepsze stacje w Europie, zapewniające wygodną podróż

Laura Kowalczyk

Planujesz przygodę kolejową w 2024 roku?  Oto najlepsze stacje w Europie, zapewniające wygodną podróż

Podróżujesz pociągiem w 2024 roku? To najlepsze stacje pod względem sklepów, usług i czasów oczekiwania.

Europejskie lotniska są regularnie uszeregowane od najlepszych do najgorszych, aby pomóc podróżnym w dokonywaniu świadomych wyborów.

W obliczu rosnącego zapotrzebowania na podróże pociągami nadszedł czas, aby sprawdzić, które europejskie dworce kolejowe zapewniają najlepsze wrażenia z podróży.

Od połączeń po opóźnienia – roczny European Railway Station Index analizuje 50 największych stacji kolejowych w Europie pod względem liczby pasażerów.

Oto górne i dolne dworce kolejowe dla wygody pasażerów w Europie w 2023 roku.

Jak wygląda ranking stacji kolejowych?

Coroczny Europejski Indeks Dworców Kolejowych klasyfikuje 50 głównych stacji kolejowych pod względem zapewnianych przez nie wrażeń z podróży.

Opracowany przez organizację konsumencką Consumer Choice Center, przyznaje punkty za czas oczekiwania, opóźnienia i połączenia transportowe – zarówno lokalne, jak i za dalszą podróż pociągiem.

Uwzględnia także oferty biletów, godziny otwarcia kas biletowych i dostępność informacji, a także usługi na stacjach – takie jak poczekalnie, sklepy i restauracje – dostępność, aplikacje na smartfony, bezpłatne Wi-Fi oraz dostępność usług wspólnych przejazdów, takich jak Bolt i Uber.

Podstawą analizy są raporty organów krajowych, statystyki internetowe, mapy stacji, aktualizacje w czasie rzeczywistym i własne badania dotyczące oczekiwań konsumentów.

Jaki jest najlepszy dworzec kolejowy w Europie?

Po zdobyciu korony w 2022 r. Zurich Hauptbahnhof w Szwajcarii pozostaje numerem jeden pod względem wygody pasażerów, zdobywając 102 punkty.

Kasa biletowa czynna jest od 6:00 do 21:00. Istnieją specjalne oferty biletów dla dzieci, dużych grup, osób młodych i starszych oraz osób niepełnosprawnych. Stacja uzyskała szczególnie dobre wyniki w zakresie czasu oczekiwania, średnio wynoszącego jedną minutę, podczas gdy tylko trzy procent pociągów było opóźnionych.

Mając do wyboru 106 sklepów i kiosków oraz 53 restauracje z daniami na wynos, spóźnienie na pociąg zostanie Ci wybaczone.

Mimo że dworzec Vienna Hauptbahnhof w Austrii znalazł się w rankingach dopiero w tym roku, od razu zajął drugie miejsce, uzyskując wysokie wyniki w zakresie usług na stacjach, dalszej podróży i dostępności.

Trzecie miejsce zajmuje Berlin Hauptbahnhof w Niemczech, które dzieli z innym szwajcarskim przedsiębiorstwem – Bernem – a za nim plasuje się Utrecht Centraal w Holandii.

W pierwszej dziesiątce znalazły się także Frankfurt Hauptbahnhof w Niemczech, Napoli Centrale we Włoszech, Amsterdam Centraal w Holandii, Gare de Lyon w Paryżu we Francji, Główny dworzec kolejowy w Oslo w Norwegii i Wiedeń Meidling w Austrii.

Wybór jednej z tych stacji do odjazdu, tranzytu lub przyjazdu może oznaczać krótszy czas oczekiwania na pociąg, większy wybór pakietów biletów, więcej sklepów i saloników pierwszej klasy oraz lepsze połączenia.

Jaki jest najgorszy dworzec kolejowy w Europie?

Wśród najbardziej ruchliwych stacji kolejowych w Europie najniższy wynik pod względem wygody klientów uzyskał Bremen Hauptbahnhof w Niemczech, wynoszący zaledwie 39 punktów.

Przy średnim czasie oczekiwania wynoszącym 11 minut i 43 procentach opóźnień pociągów, podróżni mogą spodziewać się powolnej podróży do lub z północno-zachodniego miasta. Brak dalszych połączeń, brak bezpłatnego Wi-Fi oraz zaledwie dziewięć sklepów i 15 lokali gastronomicznych dodatkowo wpływają na niski wynik.

Na przedostatnim miejscu znajduje się Monachium-Pasing w Niemczech. Kraj w dalszym ciągu radzi sobie źle, a Berlin Zoologischer Garten, Berlin-Gesundbrunnen i Berlin Ostkreuz również znajdują się w dolnej piątce, mimo że główny dworzec kolejowy w stolicy znajduje się w pierwszej piątce.

Wynika to głównie z poważnych opóźnień pociągów i czasu oczekiwania, ale pewną rolę odgrywa także dotowany przez Niemcy bilet kolejowy o wartości 9 euro.

Pierwszą dziesiątkę zamykają Essen Hauptbahnhof w Niemczech, Birmingham New Street w Wielkiej Brytanii, Châtelet-Les Halles i Haussmann Saint-Lazare w Paryżu we Francji, Helsinki Central w Finlandii i Firenze Santa Maria Novella we Włoszech.

Ze względu na spadającą liczbę pasażerów w rankingu nie uwzględniono londyńskiej stacji St Pancras International.

Brema została uznana za najgorszą stację kolejową pod względem wygody pasażerów.
Brema została uznana za najgorszą stację kolejową pod względem wygody pasażerów.

Jak zmieniły się dworce kolejowe w Europie od 2022 r.?

Europejski Indeks Dworców Kolejowych, w swojej czwartej edycji, odnotowuje pewne trendy i anomalie z poprzednich lat.

W 2023 r. wyniki wszystkich stacji były niższe niż w roku poprzednim, co oznacza zauważalny spadek jakości wraz z pogłębianiem się opóźnień w miarę odbudowy stacji po pandemii, przy jednoczesnym spadku liczby sklepów i restauracji.

Poprawiły się jednak wyniki w zakresie dostępności, co świadczy o wysiłkach mających na celu dostosowanie się do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz zapewnienie dodatkowych oznakowań i wskazówek dla osób niepełnosprawnych.

Ukraiński pociąg Kijów-Pasażyrski nie znalazł się na tegorocznej liście ze względu na brak danych, ale w raporcie pochwalono, że krajowi udało się terminowo uruchomić 85 procent swoich pociągów podczas bombardowań w 2022 r.

Zauważa również, że inwazja Rosji na Ukrainę mogła mieć wpływ na zatory kolejowe w Europie od 2022 r., a szacunkowo sześć milionów ukraińskich uchodźców szuka schronienia.

Czy niemiecki program tanich biletów kolejowych okazał się sukcesem?

Wprowadzony w 2022 r. w Niemczech program tanich biletów kolejowych przyczynił się do ożywienia w transporcie kolejowym w całym kraju.

Spośród 50 przeanalizowanych stacji 21 stacji niemieckich odpadło ze względu na dużą liczbę pasażerów, a tylko dwie znalazły się w pierwszej dziesiątce. Monachium spadło na 22. miejsce po tym, jak raz zajęło 2. miejsce.

W zeszłym roku ekologiczny program doprowadził do 80-procentowego wzrostu liczby przejazdów pociągami na obszarach wiejskich w porównaniu z 2019 r., co uderzyło w mniejsze stacje, które nie są w stanie obsłużyć dużej liczby pociągów. W raporcie zauważono, że nie udało się jej osiągnąć celu, jakim było zmniejszenie liczby samochodów na drogach.

Niemcy wprowadziły teraz droższy bilet o wartości 49 euro, aby utrzymać kontrolę nad numerami, ale ze sprawozdania wynika, że ​​mniejsze stacje i osoby dojeżdżające do pracy w okolicy poniosły już szkody w wyniku wprowadzenia 9 euro.