Podróżujesz pociągiem w 2024 roku? To najlepsze stacje pod względem sklepów, usług i czasów oczekiwania.
Europejskie lotniska są regularnie uszeregowane od najlepszych do najgorszych, aby pomóc podróżnym w dokonywaniu świadomych wyborów.
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na podróże pociągami nadszedł czas, aby sprawdzić, które europejskie dworce kolejowe zapewniają najlepsze wrażenia z podróży.
Od połączeń po opóźnienia – roczny European Railway Station Index analizuje 50 największych stacji kolejowych w Europie pod względem liczby pasażerów.
Oto górne i dolne dworce kolejowe dla wygody pasażerów w Europie w 2023 roku.
Jak wygląda ranking stacji kolejowych?
Coroczny Europejski Indeks Dworców Kolejowych klasyfikuje 50 głównych stacji kolejowych pod względem zapewnianych przez nie wrażeń z podróży.
Opracowany przez organizację konsumencką Consumer Choice Center, przyznaje punkty za czas oczekiwania, opóźnienia i połączenia transportowe – zarówno lokalne, jak i za dalszą podróż pociągiem.
Uwzględnia także oferty biletów, godziny otwarcia kas biletowych i dostępność informacji, a także usługi na stacjach – takie jak poczekalnie, sklepy i restauracje – dostępność, aplikacje na smartfony, bezpłatne Wi-Fi oraz dostępność usług wspólnych przejazdów, takich jak Bolt i Uber.
Podstawą analizy są raporty organów krajowych, statystyki internetowe, mapy stacji, aktualizacje w czasie rzeczywistym i własne badania dotyczące oczekiwań konsumentów.
Jaki jest najlepszy dworzec kolejowy w Europie?
Po zdobyciu korony w 2022 r. Zurich Hauptbahnhof w Szwajcarii pozostaje numerem jeden pod względem wygody pasażerów, zdobywając 102 punkty.
Kasa biletowa czynna jest od 6:00 do 21:00. Istnieją specjalne oferty biletów dla dzieci, dużych grup, osób młodych i starszych oraz osób niepełnosprawnych. Stacja uzyskała szczególnie dobre wyniki w zakresie czasu oczekiwania, średnio wynoszącego jedną minutę, podczas gdy tylko trzy procent pociągów było opóźnionych.
Mając do wyboru 106 sklepów i kiosków oraz 53 restauracje z daniami na wynos, spóźnienie na pociąg zostanie Ci wybaczone.
Mimo że dworzec Vienna Hauptbahnhof w Austrii znalazł się w rankingach dopiero w tym roku, od razu zajął drugie miejsce, uzyskując wysokie wyniki w zakresie usług na stacjach, dalszej podróży i dostępności.
Trzecie miejsce zajmuje Berlin Hauptbahnhof w Niemczech, które dzieli z innym szwajcarskim przedsiębiorstwem – Bernem – a za nim plasuje się Utrecht Centraal w Holandii.
W pierwszej dziesiątce znalazły się także Frankfurt Hauptbahnhof w Niemczech, Napoli Centrale we Włoszech, Amsterdam Centraal w Holandii, Gare de Lyon w Paryżu we Francji, Główny dworzec kolejowy w Oslo w Norwegii i Wiedeń Meidling w Austrii.
Wybór jednej z tych stacji do odjazdu, tranzytu lub przyjazdu może oznaczać krótszy czas oczekiwania na pociąg, większy wybór pakietów biletów, więcej sklepów i saloników pierwszej klasy oraz lepsze połączenia.
Jaki jest najgorszy dworzec kolejowy w Europie?
Wśród najbardziej ruchliwych stacji kolejowych w Europie najniższy wynik pod względem wygody klientów uzyskał Bremen Hauptbahnhof w Niemczech, wynoszący zaledwie 39 punktów.
Przy średnim czasie oczekiwania wynoszącym 11 minut i 43 procentach opóźnień pociągów, podróżni mogą spodziewać się powolnej podróży do lub z północno-zachodniego miasta. Brak dalszych połączeń, brak bezpłatnego Wi-Fi oraz zaledwie dziewięć sklepów i 15 lokali gastronomicznych dodatkowo wpływają na niski wynik.
Na przedostatnim miejscu znajduje się Monachium-Pasing w Niemczech. Kraj w dalszym ciągu radzi sobie źle, a Berlin Zoologischer Garten, Berlin-Gesundbrunnen i Berlin Ostkreuz również znajdują się w dolnej piątce, mimo że główny dworzec kolejowy w stolicy znajduje się w pierwszej piątce.
Wynika to głównie z poważnych opóźnień pociągów i czasu oczekiwania, ale pewną rolę odgrywa także dotowany przez Niemcy bilet kolejowy o wartości 9 euro.
Pierwszą dziesiątkę zamykają Essen Hauptbahnhof w Niemczech, Birmingham New Street w Wielkiej Brytanii, Châtelet-Les Halles i Haussmann Saint-Lazare w Paryżu we Francji, Helsinki Central w Finlandii i Firenze Santa Maria Novella we Włoszech.
Ze względu na spadającą liczbę pasażerów w rankingu nie uwzględniono londyńskiej stacji St Pancras International.
Jak zmieniły się dworce kolejowe w Europie od 2022 r.?
Europejski Indeks Dworców Kolejowych, w swojej czwartej edycji, odnotowuje pewne trendy i anomalie z poprzednich lat.
W 2023 r. wyniki wszystkich stacji były niższe niż w roku poprzednim, co oznacza zauważalny spadek jakości wraz z pogłębianiem się opóźnień w miarę odbudowy stacji po pandemii, przy jednoczesnym spadku liczby sklepów i restauracji.
Poprawiły się jednak wyniki w zakresie dostępności, co świadczy o wysiłkach mających na celu dostosowanie się do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz zapewnienie dodatkowych oznakowań i wskazówek dla osób niepełnosprawnych.
Ukraiński pociąg Kijów-Pasażyrski nie znalazł się na tegorocznej liście ze względu na brak danych, ale w raporcie pochwalono, że krajowi udało się terminowo uruchomić 85 procent swoich pociągów podczas bombardowań w 2022 r.
Zauważa również, że inwazja Rosji na Ukrainę mogła mieć wpływ na zatory kolejowe w Europie od 2022 r., a szacunkowo sześć milionów ukraińskich uchodźców szuka schronienia.
Czy niemiecki program tanich biletów kolejowych okazał się sukcesem?
Wprowadzony w 2022 r. w Niemczech program tanich biletów kolejowych przyczynił się do ożywienia w transporcie kolejowym w całym kraju.
Spośród 50 przeanalizowanych stacji 21 stacji niemieckich odpadło ze względu na dużą liczbę pasażerów, a tylko dwie znalazły się w pierwszej dziesiątce. Monachium spadło na 22. miejsce po tym, jak raz zajęło 2. miejsce.
W zeszłym roku ekologiczny program doprowadził do 80-procentowego wzrostu liczby przejazdów pociągami na obszarach wiejskich w porównaniu z 2019 r., co uderzyło w mniejsze stacje, które nie są w stanie obsłużyć dużej liczby pociągów. W raporcie zauważono, że nie udało się jej osiągnąć celu, jakim było zmniejszenie liczby samochodów na drogach.
Niemcy wprowadziły teraz droższy bilet o wartości 49 euro, aby utrzymać kontrolę nad numerami, ale ze sprawozdania wynika, że mniejsze stacje i osoby dojeżdżające do pracy w okolicy poniosły już szkody w wyniku wprowadzenia 9 euro.