Producent smartfonów i sprzętu sieciowego zajmuje prawie całą halę wystawową w centrum kongresowym Fira de Barcelona.
Kontyngent chińskich firm, na czele z gigantem technologicznym Huawei, wykorzystuje Mobile World Congress jako okazję do pokazania swojej siły w obliczu umieszczenia Huawei na czarnej liście krajów zachodnich zaniepokojonych cyberbezpieczeństwem.
Po trzech latach zakłóceń związanych z pandemią są wśród dziesiątek tysięcy firm w Barcelonie w tym tygodniu na MWC – corocznej wystawie branży technologicznej, która rozpoczyna się w poniedziałek – podczas której producenci telefonów komórkowych prezentują nowe urządzenia, a kadra kierownicza z branży telekomunikacyjnej przegląda najnowszy sprzęt sieciowy i oprogramowanie.
Spośród 2000 wystawców i sponsorów 150 to firmy chińskie, Huawei Technologies Ltd. będąc najbardziej obecnym.
Producent smartfonów i sprzętu sieciowego zwiększył swoją obecność o 50% w porównaniu z rokiem ubiegłym i zajmuje prawie całą halę wystawową w centrum kongresowym Fira w Barcelonie, powiedzieli organizatorzy.
Huawei znalazł się w centrum geopolitycznej bitwy o globalną dominację technologiczną, w wyniku której część jego działalności została sparaliżowana przez zachodnie sankcje. Ponadto eskalacja napięć między Stanami Zjednoczonymi a Chinami w związku z TikTokiem, balonami szpiegowskimi i chipami komputerowymi podsyciła ostatnio trwające podziały.
Trzy lata temu Stany Zjednoczone skutecznie naciskały na europejskich sojuszników, takich jak Wielka Brytania i Szwecja, aby zakazali lub ograniczyli sprzęt Huawei w swoich sieciach telefonicznych, obawiając się, że Pekin może go użyć do szpiegowania lub sabotowania krytycznej infrastruktury komunikacyjnej – zarzutom, którym Huawei wielokrotnie zaprzeczał.
Podobne działania podjęły Japonia, Australia, Nowa Zelandia i Kanada.
Brian Chamberlin, doradca wykonawczy grupy operatorów bezprzewodowych Huawei, powiedział, że „sankcje miały duży wpływ”, ale firma „nie będzie próbowała łamać żadnej z tych zasad”.
„Ale jednocześnie nie powstrzyma nas to przed wymyślaniem innowacji, innowacyjnych rozwiązań” – powiedział AP na targach. „Będziemy nadal robić interesy z firmami i krajami, które chcą naszego wsparcia”.
Nadmierna obecność Huawei na wystawie jest oznaką buntu, powiedział John Strand, duński konsultant branży telekomunikacyjnej.
Pole bitwy między Stanami Zjednoczonymi a Chinami
Huawei chce „dać Bidenowi środkowy palec”, powiedział Strand o prezydencie USA. Powiedział, że przesłanie firmy brzmi: „Pomimo amerykańskich sankcji żyjemy i mamy się tak dobrze”.
Targi MWC 2019 stały się czymś w rodzaju pola bitwy między Stanami Zjednoczonymi a Chinami o Huawei i bezpieczeństwo sieci bezprzewodowych nowej generacji. W przemówieniu programowym starszy dyrektor Huawei skrytykował Stany Zjednoczone za ich wysiłki na rzecz skłonienia sojuszników do unikania sprzętu firmy.
Huawei nie odszedł, a spór wciąż się gotuje. Waszyngton rozszerzył sankcje w zeszłym miesiącu o nowe ograniczenia eksportu do Huawei mniej zaawansowanych komponentów technologicznych.
Mimo to firma zachowała status największego na świecie producenta sprzętu sieciowego dzięki sprzedaży w Chinach i na innych rynkach, gdzie Stanom Zjednoczonym nie udało się przekonać rządów do bojkotu firmy.
Strand, który uczestniczył w MWC od 26 lat, powiedział, że Huawei chciał pokazać światu, że przede wszystkim odchodzi od tworzenia sprzętu sieciowego – ukrytej instalacji wodociągowej, takiej jak stacje bazowe i anteny łączące urządzenia mobilne ze światem – i stać się wszechstronnym dostawcą technologii .
Firma odkrywa się na nowo, dostarczając sprzęt i oprogramowanie dla portów towarowych, samojezdnych samochodów, fabryk i innych branż, które, jak ma nadzieję, są mniej podatne na zagrożenia w Waszyngtonie.
„Ponieważ MWC jest wydarzeniem globalnym, oni (Huawei) będą chcieli się o tym komunikować i pokazać, że nadal są kluczowym graczem w branży telekomunikacyjnej i zaawansowanych technologii” — powiedział Thomas Husson, główny analityk w firmie Forrester Research.
Obecność firmy jest tak ważna po prostu ze względu na „stłumiony popyt” – powiedział Chamberlin z Huawei.
„Byliśmy zamknięci w Chinach przez trzy lata z powodu ograniczeń COVID, więc tak naprawdę po raz pierwszy mogliśmy nawiązać kontakt z naszymi klientami” – powiedział.
Huawei produkuje również smartfony, ale sprzedaż poza Chinami spadła po tym, jak Google zostało zablokowane w dostarczaniu map, YouTube i innych usług, które zwykle są fabrycznie instalowane na urządzeniach z Androidem.
„Marka konsumencka Huawei upadła w Europie” – powiedział Husson.
Na MWC „Huawei może równie dobrze zapowiadać nowe smartfony konsumenckie i nowe urządzenia konsumenckie, ale marka straciła impet i te zapowiedzi są skierowane głównie na szybko rozwijające się rynki poza Stanami Zjednoczonymi i Europą. Zachód” – dodał.
Huawei jest tylko częścią większej chińskiej delegacji, której frekwencję zwiększa zniesienie przez Chiny wszystkich ograniczeń w podróżowaniu związanych z COVID-19. ZTE, kolejna chińska firma technologiczna, która została objęta sankcjami przez Stany Zjednoczone, planuje premiery produktów na MWC.
Chińscy producenci telefonów komórkowych Honor, Oppo i Xiaomi będą silnie obecni, powiedział Ben Wood, główny analityk w CCS Insight.
Honor był budżetową marką Huawei, ale został sprzedany w 2020 roku w nadziei na zwiększenie sprzedaży poprzez oddzielenie go od sankcji nałożonych na firmę macierzystą.
„Usunięcie ograniczeń COVID w Chinach pozwoliło tym producentom na pełne uczestnictwo w targach” – powiedział Wood.
„Wszyscy chcą ugruntować swoją pozycję„ trzeciej alternatywy ”dla Apple i Samsunga na rynkach europejskich i postrzegają MWC jako kluczowe wydarzenie, aby to osiągnąć”.