Z nowego raportu wynika, że melomani w USA, największym na świecie rynku strumieniowego przesyłania muzyki, słuchali w 2023 roku więcej muzyki w językach innych niż angielski.
Czasy z pewnością się zmieniają… Czasy, w których artyści z całego świata musieli śpiewać po angielsku, aby sprzedawać płyty na arenie międzynarodowej, wydają się już daleko za nami, jeśli można wierzyć najnowszym danym dotyczącym transmisji strumieniowych.
Jak wynika z raportu Luminate Year-End Music Report 2023, słuchacze platform do strumieniowego przesyłania muzyki coraz częściej sięgają po muzykę w językach innych niż angielski.
Gatunek znany jako „World Music”, niegdyś niszowa wytwórnia zarezerwowana dla (zachodnich) snobów muzycznych, zyskuje popularność wśród młodszych słuchaczy w Stanach Zjednoczonych, największym rynku strumieniowego przesyłania muzyki na świecie.
Stało się to uniwersalnym terminem obejmującym każdy gatunek, który nie jest uważany za muzykę latynoską ani muzykę anglojęzyczną, jak K-Pop, J-Pop i Afrobeats.
Z raportu Luminate wynika, że w 2023 r. angielskojęzyczne treści przesyłane strumieniowo w USA spadły o 4,8%, przy wzroście zainteresowania zwłaszcza muzyką w języku hiszpańskim i japońskim.
Zmiany nabierają tempa, w miarę jak rynek muzyczny staje się coraz bardziej międzynarodowy, a coraz więcej osób na całym świecie słucha muzyki na platformach streamingowych.
W zeszłym roku światowy przemysł muzyczny przekroczył 4 biliony odtworzeń, ustanawiając nowy rekord w jednym roku, przy wzroście globalnej transmisji o 34% w porównaniu z 2022 r.
Regionalna muzyka meksykańska płonie jasno
Nic dziwnego, że hiszpański jest drugim najpopularniejszym językiem w strumieniowym przesyłaniu muzyki, napędzany przez niezwykle popularny gatunek muzyki łacińskiej z jego hitowymi artystami, takimi jak Bad Bunny i Karol G.
W 2023 r. zawartość hiszpańskojęzyczna na platformach strumieniowego przesyłania muzyki w USA odnotowała wzrost o 3,8%.
Regionalna muzyka meksykańska – obejmująca mariachi, banda, corridos, norteño, sierreño i inne style – była jednym z najważniejszych gatunków roku, odnotowując 60-procentowy wzrost liczby przedstawień.
Meksykańscy artyści Peso Pluma, Eslabon Armado, Junior H i Fuerza Regida odnotowali w ubiegłym roku ponad miliard odtworzeń, a popularność tego gatunku gwałtownie wzrosła.
Angielski jest nadal najpopularniejszym językiem muzycznym na całym świecie i stanowi 54,9% z 10 000 najpopularniejszych utworów na świecie w 2023 r. Jednak popularność innych języków zyskuje na popularności.
Według raportu, po angielskim, najpopularniejsze języki w strumieniowym przesyłaniu muzyki na świecie to hiszpański (10%), hindi (7%), koreański (2,4%) i japoński (2,1%).
Pokolenie Z i milenialsi szukają pracy za granicą
Zainteresowanie muzyką międzynarodową wynika głównie z młodszych słuchaczy – z raportu wynika, że 63% pokolenia Z i 65% pokolenia Millenialsów zgadza się, że „słucha nowej muzyki, aby doświadczyć nowych kultur i perspektyw”.
Widać to po wynikach słuchania popularnych gatunków innych niż angielski – 95% fanów j-popu w USA stwierdziło, że należą do pokolenia Z. Wielojęzyczni słuchacze muzyki częściej korzystali także z mediów społecznościowych, takich jak Reddit i Discord.
Afrobeats, jeden z najszybciej rozwijających się gatunków muzycznych na świecie, odnotował w ubiegłym roku wzrost o 26,2%. Z raportu wynika, że cieszy się on ogromną popularnością w Europie – a Luksemburg, Holandia, Wielka Brytania, Francja i Portugalia są wiodącymi światowymi strumieniami tego gatunku.
Oczekuje się, że międzynarodowy rynek strumieniowego przesyłania muzyki w przyszłym roku będzie nadal rósł – analitycy szacują, że globalne przychody w 2024 r. osiągną rekordową kwotę 27,06 miliarda euro.