Fujitsu, firma odpowiedzialna za kontrakt Horizon IT, który wywołał skandal na poczcie brytyjskiej, przeprosił za swój udział w fiasku i ogłosił plany pomocy w zrekompensowaniu pokrzywdzonym zastępcom poczty.
Europejski szef japońskiej firmy informatycznej Fujitsu, twórcy oprogramowania Horizon wdrożonego przez pocztę brytyjską, co doprowadziło do oskarżeń o kradzież skierowanych przeciwko setkom kierowników poczty, przeprosił swoją firmę w ramach skandalu.
Dyrektor Fujitsu Europe Paul Patterson powiedział komisji parlamentarzystów biorącej udział w dochodzeniu w sprawie skandalu: „Fujitsu pragnie przeprosić za nasz udział w tej przerażającej pomyłce sądowej. Byliśmy zaangażowani od początku.
„Wystąpiły błędy w systemie i pomagaliśmy Urzędowi Pocztowemu w ściganiu zastępców poczmistrzów, za co bardzo przepraszamy” – powiedział.
Podopieczni zostali niesłusznie oskarżeni o kradzież, oszustwo i fałszywą księgowość, a ponad 700 z nich zostało skazanych.
Po batalii, która trwała ponad 20 lat i zakończyła się przed sądem najwyższym Wielkiej Brytanii, udowodniono, że prawdziwym winowajcą była usterka komputerowa w oprogramowaniu Horizon.
Zapytany, czy pracownicy Fujitsu byli świadomi jakichkolwiek błędów i usterek w systemie przed 2010 rokiem, Patterson początkowo nie był pewien, co do swojej odpowiedzi, ale potem powiedział: „Moje przeczucie jest twierdzące”. »
Patterson powiedział brytyjskim politykom, że firma nie zaplanowała jeszcze odszkodowań, ale uznaje ich potrzebę i będzie prowadzić rozmowy z rządem brytyjskim w celu ustalenia wysokości odszkodowania.
Powiedział: „Nie poczyniliśmy jeszcze żadnych ustaleń w tej sprawie. Nie mogę jeszcze podać żadnych danych na ten temat, ale kiedy osiągniemy takie stanowisko, zdecydowanie będziemy musieli to poczynić”.
Dyrektora Fujitsu zapytano, czy firma będzie nadal ubiegać się o kontrakty rządowe, i przyznał, że reputacja jego firmy została zszargana.
„Jest bardzo jasne, że nasza marka i nasza wartość w Wielkiej Brytanii są kwestionowane, więc przyjrzymy się wszystkim tym możliwościom i podejmiemy decyzję tak lub nie” – powiedział.
Zapytany, czy Fujitsu jest firmą etyczną, odpowiedział: „Uważam, że jesteśmy firmą etyczną. Dzisiejszy biznes bardzo różni się od tego z początku XXI wieku.
Rząd brytyjski planuje przeznaczyć miliard funtów (1,16 miliarda euro) na odszkodowania dla osób niesłusznie skazanych i tych, których życie zostało zniszczone przez coś, co premier Rishi Sunak określił jako „jedną z największych pomyłek wymiaru sprawiedliwości w historii naszego kraju”. ”
Częścią publicznego oburzenia wobec Poczty było ujawnienie, że Poczta ma własne procedury egzekwowania prawa i nie podlega interwencji z zewnątrz.
Kiedy lokalni naczelnicy poczty – zwani zastępcami naczelnika poczty – zaczęli dostrzegać niewyjaśnione straty w swoich księgach, powiedziano im, że będą odpowiedzialni za ich pokrycie, ponieważ nie było żadnych problemów z systemem Poczty i oprogramowaniem Horizon, którego używał. To było złe.
W tym tygodniu Fujitsu staje w obliczu wzmożonej kontroli, ponieważ pewna liczba pracowników pojawia się przed politykami, aby spróbować ustalić, co firma wiedziała o błędach i czy ich działania stanowią krzywoprzysięstwo.