O nas
Kontakt

Nadmiar bagażu: akcje Finnair zyskują, gdy inwestorzy zastanawiają się nad nową polityką pasażerską

Laura Kowalczyk

A Finnair Airbus A350 lands at Tampa International Airport, Tuesday, May 31, 2022, in Tampa, Fla.

Akcje Finnaira wzrosły po wprowadzeniu na lotnisku w Helsinkach polityki dobrowolnego ważenia pasażerów, która pozwala lepiej szacować wagę ładunku i zapotrzebowanie samolotu na paliwo.

Fiński narodowy przewoźnik Finnair ogłosił niedawno, że rozpocznie trzymiesięczne badanie na lotnisku w Helsinkach, podczas którego pasażerowie będą mogli dobrowolnie zdecydować się na pomiar masy ciała przed wejściem na pokład samolotu.

Według oświadczenia firmy podanego przez Sky News: „Finnair będzie zbierać dane, ważąc klientów-wolontariuszy i ich bagaż podręczny przy bramce wejściowej. Ważenie jest dobrowolne i anonimowe, a dane zostaną wykorzystane wyłącznie w celu optymalizacji bieżącej oceny i obliczeń samolotu Finnair.

Akcje Finnaira wzrosły w czwartkowe popołudnie o 2,3%, co może wskazywać, że inwestorzy z zadowoleniem przyjmują nową politykę jako coś, co mogłoby pomóc linii lotniczej zaoszczędzić część kosztów.

Czy nowe badanie Finnaira dotyczące ważenia może okazać się sukcesem?

Od rozpoczęcia badania w Helsinkach w poniedziałek firma zrekrutowała już ponad 600 wolontariuszy. Kilku wolontariuszy również pochwaliło tę inicjatywę jako ważny krok w kierunku większego bezpieczeństwa i wydajności i zasugerowało, że powinna ona stać się standardem we wszystkich liniach lotniczych.

Według Statisty w 2021 r. komercyjne linie lotnicze na całym świecie zużywały około 60 miliardów galonów paliwa rocznie. W związku z gwałtownym wzrostem cen paliwa w ostatnich latach wynikającym z kryzysu energetycznego po wojnie między Rosją a Ukrainą, kilka linii lotniczych stara się obecnie zwiększać rentowność i oszczędzać paliwo.

To skłoniło inne linie lotnicze, takie jak United Airlines, do ogłoszenia kilka lat temu, że zaczną używać zrównoważonego, niskoemisyjnego paliwa do silników odrzutowych wytwarzanego z odpadów, starając się jeszcze bardziej zmniejszyć swój ślad węglowy.

Jeśli to badanie zakończy się sukcesem, a Finnairowi uda się wdrożyć tę politykę w dłuższej perspektywie, może to potencjalnie zaoszczędzić linii lotniczej znaczne sumy pieniędzy w czasie, gdy większość europejskich linii lotniczych wciąż ma trudności z powrotem do poziomu zysków sprzed pandemii.

Finnair stoi także w obliczu nasilenia strajków związkowych, co zmusiło ostatnio linię lotniczą do odwołania ponad 500 lotów. Czas pokaże, jaki wpływ będzie to miało na marże zysku linii lotniczej w tym kwartale.

Rosną obawy pasażerów dotyczące prywatności i dyskryminacji

Jednak kilku pasażerów było oburzonych nowym badaniem i za pośrednictwem sieci społecznościowej X wyraziło swoje obawy, że linia lotnicza wykorzystuje dane dotyczące masy ciała pasażerów w celu ich dyskryminacji. Istnieją również obawy dotyczące wycieku wrażliwych danych dotyczących wagi.

Niektórzy pasażerowie wyrazili również obawy dotyczące wpływu tego rodzaju polityki linii lotniczej na osoby cierpiące na zaburzenia odżywiania lub inne schorzenia. Chociaż udział ten jest obecnie dobrowolny, istnieją spekulacje, czy mógłby zostać wdrożony jako polityka obowiązkowa w późniejszym terminie. W ich ślady mogłoby pójść także kilka innych linii lotniczych.

W ostatnich latach coraz więcej pasażerów zgłasza, że ​​spotykają się z dyskryminacyjną polityką linii lotniczych dotyczącą miejsc siedzących podczas lotów. Niektóre z nich obejmują konieczność zakupu dwóch miejsc zamiast jednego, a także fakt, że w niektórych samolotach nie są dostępne odpowiednie przedłużacze pasów bezpieczeństwa dla osób, które ich potrzebują.

Jak podaje CNN, doprowadziło to do wystosowania petycji do Federalnej Administracji Lotniczej (FAA) przez Jae’lynn Chaney, wpływową osobę z branży turystycznej, w której domagała się, aby wszystkie linie lotnicze miały holistyczną politykę wobec ważnych klientów, uwzględniającą dobro, godność i komfort wszystkich podróżujących.