Oto wszystko, co wiemy o potencjalnych nowych połączeniach kolejowych między Hiszpanią a Portugalią.
Hiszpański narodowy operator kolejowy niedawno uruchomił nowe trasy łączące główne miasta we Francji.
Teraz plotka głosi, że Renfe ma na celu Portugalię.
Różne media poinformowały, że uruchamia usługi łączące Madryt i Lizbonę oraz północno-zachodnie hiszpańskie miasto portowe A Coruña z Porto.
Stolice obu krajów nie zostały połączone bezpośrednim pociągiem od 2020 r., kiedy to Renfe zaprzestało nocnego połączenia kolejowo-hotelowego.
Oto wszystko, co wiemy do tej pory.
Hiszpańskie pociągi mogłyby skorzystać z nowej linii dużych prędkości w Portugalii
Portugalia opracowuje nową linię kolei dużych prędkości, której pierwsza część ma zostać ukończona w 2024 r.
Linia o długości 100 km z Elvas do Evory skróci czas podróży między Lizboną w zachodniej Portugalii a Badajoz w zachodniej Hiszpanii z trzech i pół do mniej niż dwóch godzin.
Będzie częścią szerszej iberyjskiej sieci kolei dużych prędkości, która również połączy Lizbonę z Porto w około 1 godzinę i 15 minut – mniej niż połowę czasu, jaki zajmuje obecnie.
Według hiszpańskiego serwisu informacyjnego La Información, ma nadzieję, że linia połączy Madryt i Lizbonę przez Badajoz w sześć godzin do 2027 roku.
Tymczasem linia brzegowa mogłaby rozciągać się do Vigo, Santiago i A Coruña w północno-zachodniej Hiszpanii, podczas gdy Madryt mógłby być połączony z Porto przez Salamankę.
„W tej chwili nie ma żadnych potwierdzonych ani zatwierdzonych planów dotyczących Portugalii” – powiedział rzecznik Renfe, gdy skontaktował się z TylkoGliwice Travel.
Potwierdzili jednak, że linia szybkiej kolei Madryt-Estremadura – obecnie w budowie – połączy się w przyszłości z portugalskim miastem Evora. Przewiduje się, że do 2030 r. linia ta będzie rozciągać się do Lizbony przez Poceirão.
Dlaczego nie ma linii kolejowej między Hiszpanią a Portugalią?
Według La Información Renfe musi zainwestować 15 milionów euro, aby dostosować część swojego taboru do portugalskiej infrastruktury.
Zanim pociągi transgraniczne będą mogły kursować, należy rozwiązać różne problemy z infrastrukturą. Należą do nich rozbieżności w napięciach elektrycznych i systemach sygnalizacyjnych, które mają zostać rozwiązane co najmniej do 2025 r., donosi serwis informacyjny.
Portugalski zarządca kolei Infraestruturas de Portugal i operator państwowy Comboios de Portugal (CP) twierdzą, że nie otrzymali jeszcze oficjalnego zawiadomienia o planach Renfe.
Jednak na początku tego roku premierzy Hiszpanii i Portugalii poparli plany poprawy połączeń kolejowych między tymi dwoma krajami, zgodnie z unijnym planem liberalizacji kolei w Europie.
Renfe przestało obsługiwać Madryt-Lizbona Trenhotel Lusitania w maju 2020 roku z powodu pandemii i nigdy nie wznowiło świadczenia usług.