Marek Reichman twierdzi, że ma najfajniejszą pracę na świecie – i pewnie niewiele osób się z tym zgodzi. Dowiedz się, jakiego trzeba mieć umysłu, aby osiągnąć mistrzostwo w projektowaniu samochodów.
W tym odcinku Twórców Marek Reichman opowiada o swoich procesach twórczych, swoich bliskich związkach z filmami o Jamesie Bondzie oraz o tym, jak kieruje jedną z emblematycznych marek na świecie.
Jako dyrektor kreatywny kultowego producenta samochodów sportowych Aston Martin, Marek Reichman jest odpowiedzialny za zaprojektowanie każdego szczegółu niektórych z najbardziej ekskluzywnych i rozpoznawalnych samochodów na świecie.
Jeśli to nie jest wystarczająco fajne, współpracuje także ściśle z serią filmów o Jamesie Bondzie, przy czym cztery samochody Aston Martin pojawiają się w niedawno wydanym hicie Nie czas umierać, w którym Daniel Craig po raz ostatni pojawia się w roli agenta 007. Reichman i jego zespół zaprojektował nawet samochód z prawdziwymi gadżetami specjalnie dla Bonda.
„Moja rola, rola zespołu, polega na tym, aby podczas oglądania Astona Martina upewnić się, że 108 lat historii, wyścigi Formuły 1, zwycięstwa w La Mans, James Bond: jest to oczywiste w obiekcie, który widzisz” – powiedział Reichman .
Dla inżyniera przemysłowego pomysły mogą przyjść w każdej chwili, nie jest w stanie zaplanować w swoim dzienniku „czasu twórczego”.
„Wiesz, jeśli jeżą mi się włosy na karku, cokolwiek to jest: sztuka, fotografia, muzyka, taniec, rzeźba lub wystawa, film, wyścig, samochód. Jeśli w tym momencie poczuję natchnienie, spróbuję przelać to na papier tak szybko, jak tylko będę mógł.
„Proces twórczy… w moim przypadku zawsze zaczyna się od szkicu. Najszybszym sposobem przekazania pomysłu z mózgu do oczu innej osoby jest jego naszkicowanie. Polega na narysowaniu go. Piórem na papierze. absolutnie aktualne, pomimo wszystkich rozszerzonych systemów, które posiadamy”.
Zespołowi projektowemu Astona Martina przejście od wstępnego szkicu do działającego samochodu koncepcyjnego zajmuje około sześciu miesięcy, a w przypadku samochodu w pełni produkcyjnego – około 3,5–4 lat.
Dotarcie do tego etapu wymaga pracy zespołowej zarówno działu projektowania, jak i inżynierii, mówi Reichman: „Zawsze opisywałem funkcję dyrektora kreatywnego jako dyrygenta znakomitej orkiestry”.