O nas
Kontakt

Szwajcaria może wygrała Eurowizję, ale czy dane pochodzące z transmisji strumieniowych pokazują inny obraz?

Laura Kowalczyk

Bambie Thug of Ireland performs the song Doomsday Blue during the Grand Final of the Eurovision Song Contest in Malmo, Sweden, Saturday, May 11, 2024.

Co dane ze Spotify i TikTok pokazują na temat prawdziwej popularności zwycięskiej Szwajcarii, ulubieńców fanów Irlandii i Holandii oraz kontrowersyjnego wpisu Izraela?

Szwajcaria mogła zatriumfować na Konkursie Piosenki Eurowizji w ten weekend, ale niedawno opublikowane dane dotyczące transmisji strumieniowej pokazują inny obraz tego, kogo tak naprawdę słucha publiczność.

W sobotę szwajcarski zespół Nemo wygrał Konkurs Piosenki Eurowizji 2024, a jego piosenka „The Code” uzyskała najwięcej głosów jury i piąte miejsce pod względem liczby głosów publiczności. Nemo przeszedł do historii jako pierwszy artysta niebinarny, który wygrał konkurs i po raz pierwszy od 1988 roku przywiózł trofeum do Szwajcarii.

Przed wydarzeniem Nemo był jednym z faworytów, często plasując się tuż za chorwacką Baby Lasagne jako nieparzysty faworyt do zwycięstwa. Z nowo opublikowanych danych Spotify wynika, że ​​Nemo był drugim najczęściej odtwarzanym artystą w tygodniu poprzedzającym wydarzenie.

Najczęściej odtwarzana piosenka artysty na tydzień przed finałem Eurowizji nie znalazła się nawet na scenie. Holenderska piosenka Joosta Kleina „Europapa” również znalazła się w gronie tegorocznych faworytów, a na tydzień przed finałem była najczęściej odtwarzaną piosenką tegorocznego konkursu w serwisie Spotify.

Popularność wśród kontrowersji

Klein wzbudził ogromne zainteresowanie mediów po nagłej dyskwalifikacji z zawodów w dniu finału. Krążyły pogłoski, że jego dyskwalifikacja miała związek z tym, że Klein otwarcie sprzeciwił się kontrowersyjnemu wejściu Izraela na wcześniejszą konferencję prasową.

Europejska Unia Nadawców (EBU) stwierdziła jednak, że było to wynikiem „incydentu” pomiędzy Kleinem a operatorem kamery. Wczoraj szwedzka policja potwierdziła, że ​​bada sprawę i najprawdopodobniej Kleinowi zostaną postawione zarzuty.

Joost Klein z Holandii wykonuje piosenkę Europapa podczas drugiego półfinału Konkursu Piosenki Eurowizji w Malmö w Szwecji, czwartek, 9 maja

Nic więc dziwnego, że dane dotyczące transmisji Spotify dzień po finale pokazują, że zwycięzca Nemo miał najczęściej odtwarzaną piosenkę spośród wszystkich konkurentów. Pomimo tego, że Klein nie wziął udziału w transmitowanym w telewizji finale, wyraźnie wzbudził zainteresowanie opinii publicznej – czy to ze względu na kontrowersje, czy pomimo nich – swoją piosenką „Europapa”, która następnego dnia po konkursie była najczęściej odtwarzana.

Zarówno na listach tydzień wcześniej, jak i dzień później, chorwacka piosenka Baby Lasagna „Rim Tim Tagi Dim” była trzecią najczęściej odtwarzaną piosenką. Nie jest to niespodzianką, biorąc pod uwagę, że Baby Lasagna była głównym faworytem do zwycięstwa, przechodząc do finału i zajęła drugie miejsce z największą liczbą punktów zdobytych w głosowaniu telewizyjnym i trzecią pod względem liczby punktów od jury.

Kontrowersje wśród niepopularności

Obecność Izraela uczyniła ten rok jednym z najbardziej kontrowersyjnych w ostatnich latach. Po wykluczeniu Rosji z konkursu w 2022 r. ze względu na inwazję na Ukrainę wielu fanów Eurowizji uznało, że Izrael powinien zostać w podobny sposób wykluczony ze względu na jego brutalną kampanię wojskową w Gazie po atakach Hamasu z 7 października 2023 r.

Ponad 12 000 osób zebrało się w Malmö, aby zaprotestować przeciwko włączeniu kraju do UE, rosyjsko-izraelskiej piosenkarki Eden Golan, którą EBU zmusiła do przepisania jej piosenki „October Rain” na „Hurricane”, aby usunąć przekaz polityczny na temat wojny między Izraelem a Hamasem.

Pomimo protestów zarówno wewnątrz konkursu, jak i poza nim, Izrael otrzymał ogromną liczbę głosów w telewizji, zajmując drugie miejsce pod względem liczby głosów i zdobywając najwięcej 12 punktów. Ze względu na niską liczbę głosów jury Izrael zajął w sumie piąte miejsce.

Duża liczba głosów w telewizji nie przełożyła się jednak na to, że piosenka Golana jest jedną z najczęściej odtwarzanych strumieniowo wśród najlepszych strzelców. Na tydzień przed ceremonią „Hurricane” był dopiero 10. najczęściej odtwarzanym utworem, a dzień po finale awansował dopiero na ósme miejsce.

Tak duża rozbieżność pomiędzy głosowaniem publicznym a streamami Spotify sugeruje dwie rzeczy. Po pierwsze, piosenka mogła być popularna wśród starszego pokolenia wyborców, którzy rzadziej korzystają z platform streamingowych. Alternatywnie może to oznaczać, że tegoroczna popularność Izraela była wynikiem głosowania politycznego, a nie odzwierciedlała faktycznego zainteresowania muzyką.

Powstanie ula Bambi Thug!

Z drugiej strony jeden artysta wykazał ogromny wzrost zainteresowania opinii publicznej w tygodniach poprzedzających konkurs. Irlandzki zespół Bambie Thug zadziwił publiczność swoim „ouija-popowym” występem „Doomsday Blue”, który obejmował wszystko, od czarów, kamieni runicznych i płomieni.

Bambi Thug był także jednym z największych krytyków włączenia Izraela do tegorocznego konkursu. Podczas gdy Irlandia zajęła w sumie szóste miejsce, jedno miejsce za Izraelem, „Doomsday Blue” został okrzyknięty przez Spotify „nieoficjalnym ulubieńcem fanów Eurowizji”, ponieważ w tygodniu poprzedzającym finał odnotował 950% wzrost liczby odtworzeń.

Nemo ze Szwajcarii wykonuje piosenkę The Code podczas drugiego półfinału Konkursu Piosenki Eurowizji w Malmö w Szwecji, czwartek, 9 maja 2024 r.

Podobne dane na TikToku pokazują wzrost zainteresowania wpisami poszczególnych krajów od czasu emisji finału. Po raz kolejny szwajcarski Nemo spotkał się z największym wzrostem zainteresowania TikTok od czasu finału, a od tego czasu o 3245% więcej użytkowników utworzyło filmy ze swoją piosenką „The Code”.

Nastąpił duży spadek do kolejnego największego wzrostu – chorwacki Baby Lasagna odnotował wzrost treści swojej piosenki „Rim Tim Tagi Dim” o 372%. Podobnie jak na Spotify, Bambi Thug pokazuje swoją potencjalną trwałość, co stanowi piąty największy wzrost (66%) w liczbie dzieł od czasu finału.