O nas
Kontakt

Prace na linii metra pod zabytkami Rzymu wkraczają w kluczową fazę

Laura Kowalczyk

A view of the construction site of the new 25.5-kilometer Metro C subway main hub in Piazza Venezia in central Rome, Thursday, May 23, 2024.

Projekt uważany jest za jeden z najbardziej skomplikowanych na świecie, a jego ukończenie ma zająć dziesięć lat.

Długo opóźniany i złożony projekt mający na celu poprowadzenie linii metra pod historycznym centrum Rzymu i przez niektóre z jego najbardziej charakterystycznych miejsc, wszedł w ważną fazę.

Po ukończeniu linia metra będzie przebiegać pod niektórymi z najważniejszych obiektów dziedzictwa kulturowego na świecie — Koloseum, Kolumną Trajana i Bazyliką Maksencjusza, największym budynkiem Forum Romanum — a także niektórymi cenionymi w Rzymie renesansowymi pałacami, kościołami i Watykan.

Podczas czwartkowej wycieczki po placu budowy na Piazza Venezia główny inżynier Andrea Sciotti powiedział, że prace nad projektem wartym prawie 3 miliardy euro są uważane za jedne z najbardziej skomplikowanych tego typu na świecie.

Wokół flagowej stacji przed imponującym Pomnikiem Narodowym Wiktora Emanuela II, powszechnie znanym jako Vittoriano, zbudowano mur oporowy o głębokości 85 metrów.

Dodał, że inwestycja ma zostać ukończona do 2034 roku.

Linia metra C jest budowana już od dwóch dekad, ale jej prace są spowalniane ze względu na opóźnienia biurokratyczne i finansowe. Wykopaliska archeologiczne niezbędne ze względu na podziemne ruiny cesarskich cywilizacji rzymskich i średniowiecznych pozostają główną przeszkodą na drodze linii metra.

Pracownicy wstrzykują reaktywne chemikalia, aby zagęścić plac budowy na Piazza Venezia w centrum Rzymu, 23 maja 2024 r.

Włoskie ministerstwo kultury było mocno zaangażowane w projekt i będzie do dyspozycji, gdy rozpocznie się kopanie na pierwszych 15 metrach stacji Piazza Venetia.

„Myślę, że mogę powiedzieć, że jest to wyjątkowe miejsce na skalę światową, ponieważ mamy nie tylko Koloseum i Bazylikę Maksencjusza, ale mamy 15–20 metrów ukrytego dziedzictwa archeologicznego – znanego, ale ukrytego” – powiedział Sciotti reporterom na miejscu . „To oczywiście stwarza problemy, które należy rozwiązać na etapie planowania i realizacji”.

Aby podkreślić delikatność i wyjątkowość węzła Piazza Venezia, Sciotti zauważył, że w ciągu 10 lat i 755 milionów euro potrzebnych na wykopanie i budowę stacji, wzdłuż linii metra C prowadzącej z centrum w kierunku Watykanu i nie tylko.

„Dwadzieścia, trzydzieści lat temu byłoby to bardzo trudne” – powiedział. Ale dzięki nowej technologii możliwe jest teraz zarówno kopanie pod stanowiskami archeologicznymi, jak i ochrona dziedzictwa naziemnego, powiedział.

Chociaż Rzym ma już dwie główne linie metra, w tym jedną z przystankiem w Koloseum, linia metra C wjedzie do serca historycznego centrum i połączy je z Watykanem i dalej, zapewniając nowe możliwości dla chronicznie brakującego transportu publicznego w Wiecznym Mieście system.