O nas
Kontakt

Lufthansa blisko zielonego światła dla Włoch w sprawie zawarcia umowy z ITA Airways

Laura Kowalczyk

Striking Lufthansa flight attendants walk past a tail of an aircraft in Frankfurt, Germany, Tuesday, March 12, 2024.

Lufthansa pragnie, aby to posunięcie wzmocniło jej pozycję na szybko rozwijającym się europejskim rynku lotniczym. Zapewniła UE, że przejęcie nie będzie miało negatywnego wpływu na uczciwą konkurencję na trasach długodystansowych.

Lufthansa twierdzi, że jest blisko uzyskania zielonego światła od Unii Europejskiej (UE) na przejęcie włoskiego narodowego przewoźnika ITA Airways, a europejski organ ds. konkurencji ma je zatwierdzić.

W czwartkowy wieczór akcje Lufthansy spadły o 5,57% do 5,93 euro.

Oczekuje się, że transakcja będzie na razie warta około 325 mln euro i pozwoli Włochom zbyć ITA Airways, które od pewnego czasu przynoszą straty, co pomoże w pewnym stopniu zakorkować finanse krajowe. Transakcja musi zostać sfinalizowana do 4 lipca, chociaż szczegóły mogą jeszcze ulec zmianie do tego czasu.

Oczekuje się, że Lufthansa sfinalizuje przejęcie w kilku etapach. Pierwszym będzie przejęcie około 41% udziałów w ITA Airways o wartości około 325 mln euro. Później Lufthansa będzie miała także możliwość przejęcia, jeśli zechce, dodatkowych 49% ITA Airways. Pozostałe 10% może potencjalnie znaleźć się na stole w późniejszym terminie, chociaż wartość tych dodatkowych stawek nie została jeszcze ujawniona.

25 maja tego roku, kiedy Lufthansa zgodziła się przejąć 41% ITA Airways, Carsten Spohr, dyrektor generalny Deutsche Lufthansa AG, powiedział: „Dzisiejsza umowa przyniesie korzyści Włochom, ITA Airways i grupie Lufthansa.

„To dobra wiadomość dla włoskich konsumentów i dla Europy, ponieważ silniejsza ITA ożywi konkurencję na włoskim rynku. Jako młoda firma z nowoczesną flotą i wydajnym i rozwijającym się węzłem komunikacyjnym w Rzymie, ITA jest idealnym rozwiązaniem dla Lufthansa Group. W Mediolanie ITA obsługuje silny obszar zasięgu, który oferuje również potencjał wzrostu.

„Jako część rodziny Lufthansa Group ITA może stać się zrównoważoną i dochodową linią lotniczą, łączącą Włochy z Europą i światem. Jednocześnie ta inwestycja pozwoli nam kontynuować rozwój na jednym z naszych najważniejszych rynków”.

Dlaczego Lufthansa chce przejąć ITA Airways?

Choć obecnie uważane jest za aktywo przynoszące straty, przejęcie ITA Airways mogłoby zapewnić Lufthansie godną pozazdroszczenia pozycję na europejskim rynku lotniczym, a także silniejszą pozycję na rynku transatlantyckim.

Lufthansa ma już duże doświadczenie w przywracaniu do życia przedsiębiorstw i spółek zależnych znajdujących się w trudnej sytuacji. W tym przypadku ITA Airways dołączy do innych linii lotniczych będących własnością Lufthansy, takich jak Swiss International Airlines (SWISS), Austrian Airlines, Bruksela Airlines i wielu innych. Podobnie same Włochy są dynamicznie rozwijającym się rynkiem podróży lotniczych, na który EasyJet, Ryanair i inne tanie linie lotnicze odnotowują duży popyt. Lufthansa kieruje także dużą część ruchu lotniczego do swoich spółek zależnych linii lotniczych przez kluczowe miasta Monachium i Frankfurt.

Biorąc pod uwagę ważną pozycję Lufthansy na kontynencie, umowa z ITA Airways przyciągnęła uwagę władz europejskich, a Lufthansa musiała powtórzyć, że będzie w dalszym ciągu uczciwie konkurować na swoich trasach długodystansowych i nie będzie nadmiernie podnosić cen dla podróżnych.