O nas
Kontakt

W Holandii rozpoczyna się faza pilotażowa krótkich lotów samolotami elektrycznymi

Laura Kowalczyk

Electric aircraft from the Electrifly project

To dwumiesięczny test, w ramach którego ludzie będą mogli latać bez emisji spalin między lotniskami w Maastricht, Liège i Akwizgranie.

Podróżni mogą teraz odbyć krótki lot międzynarodowy samolotem elektrycznym z lotniska Maastricht-Aachen w Holandii.

To dwumiesięczny test „projektu Electrifly”, w ramach którego ludzie będą mogli latać bez emisji spalin między lotniskami w Maastricht, Liège i Akwizgranie (Merzbrück).

Są to loty o długości od 30 do 50 kilometrów. Oczekuje się, że początkowo będą z nich korzystać głównie ludzie biznesu.

Według Jonasa van Stekelenburga lot nie powoduje emisji i hałasu. „To oczywiście marzenie każdego” — mówi Stekelenburg.

Na pokładzie samolotu obok pilota zmieści się tylko jeden pasażer, a ponieważ akumulatory są nadal zbyt ciężkie na dłuższe loty, nie jest jeszcze możliwe zabranie ze sobą dużego bagażu, ponieważ w sumie na pokładzie może znajdować się aż 178 kilogramów bagażu.

Jednak władze portu lotniczego Maastricht-Aachen uważają to za ważny krok w kierunku zrównoważonego transportu.

„Mamy więc pierwszy międzynarodowy lot. Do Akwizgranu. Piętnastominutowy lot. Nie tak daleko, ale znacznie ciszej i bez paliwa” – powiedział pilot Tim Tomic.

„Bateria jest naładowana w 95%. To więcej niż wystarczająco na lot, który chcemy odbyć. Naturalnie, chcemy mieć ją tak pełną” dodał Tomic.

Istnieją jednak obawy co do wykonalności częstszego oferowania lotów i latania na większe odległości.

„Wyjazd na wakacje tym samolotem… z pewnością potrwa kolejne 10 lat, zanim będzie można nim latać do interesujących miejsc wakacyjnych” — mówi Geert Boosten, były nauczyciel lotnictwa.

Projekt „Electrifly” zakłada, że ​​faza testów w lipcu i sierpniu pozwoli na dokładniejsze wyjaśnienie tych kwestii.

Według Stekelenburga tak samo było na początku z samochodami elektrycznymi.

„Następnie na Binnenhofie (w holenderskim parlamencie) wystawiono samochód elektryczny, który mógł przejechać 40 kilometrów, a pięć lat później mógł już przejechać 400 kilometrów”.

Biorąc pod uwagę, że lotnictwo odpowiada za około cztery procent zmian klimatycznych, niektórzy eksperci uważają, że elektryfikacja jest jednym ze sposobów na ograniczenie wpływu zmian klimatycznych na środowisko.

Pojedynczy lot samolotem elektrycznym z lotniska Maastricht Aachen do Liège lub Akwizgranu kosztuje około 120 euro.