O nas
Kontakt

Które kraje czynią postępy w rejestracji samochodów elektrycznych?

Laura Kowalczyk

Ford Explorer electric cars stand in the hall at the start of production, in Cologne, Germany, Tuesday June 4, 2024.

Liczba nowych rejestracji samochodów elektrycznych w UE nieznacznie spadła w czerwcu, pomimo znacznego wzrostu w Chorwacji, Czechach i na Węgrzech.

W czwartek Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) ogłosiło, że w zeszłym miesiącu liczba rejestracji samochodów elektrycznych w UE spadła w UE o 1%, do 156 408 sztuk.

Łączny udział w rynku tych pojazdów wzrósł z 15,1% do 14,4% w porównaniu do analogicznego miesiąca ubiegłego roku.

Dzieje się tak pomimo silnego rocznego wzrostu w wielu krajach, zwłaszcza w Chorwacji (+161,4), Czechach (+140,8) i na Węgrzech (+123,8).

Odpowiednio w krajach tych zarejestrowano w czerwcu 298, 1524 i 864 nowych samochodów elektrycznych na baterie.

Porównując liczby do stóp wzrostu, liderem są Niemcy z 43 412 rejestracjami nowych pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami, a za nimi plasują się Francja (29 837) i Belgia (13 714).

Poza UE, ale w Europie, Wielka Brytania zarejestrowała 34 034 takich pojazdów.

Krajami, które odnotowały największy spadek rejestracji baterii elektrycznych rok do roku, były Irlandia (-52,2), Rumunia (-45,3), Łotwa (-42,5) i Litwa (-42,0).

Poza UE Islandia odnotowała spadek o -76,4%.

Znaczące zmiany zaobserwowano także w Belgii (+50,4%), Włoszech (+117,4%), Niemczech (-18,1%), Holandii (-15%) i Francji (-10,3%).

„Niemcy to chory człowiek Europy, jeśli chodzi o samochody elektryczne” – powiedział Lucien Mathieu, dyrektor motoryzacyjny europejskiej grupy kampanii Transport & Environment (T&E).

Cytowany przez Reuters, zauważył, że rynki oferujące przewidywalne zachęty do wprowadzenia pojazdów elektrycznych „zbierają plony”.

W grudniu Niemcy przedwcześnie zakończyły subsydia do zakupu pojazdów elektrycznych w ramach porozumienia budżetowego na 2024 rok.

Jeśli chodzi o samochody benzynowe, sprzedaż w czerwcu utrzymywała się na stosunkowo stabilnym poziomie.

Rejestracje spadły zaledwie o 0,7%, przy czym spadki we Francji (-20,2%) i Hiszpanii (-7,5%) zostały zrównoważone wzrostem w Niemczech (+12,1%) i Włoszech (+6,9%).

W rezultacie samochody benzynowe stanowią obecnie 34,4% rynku, w porównaniu z 36,2% w czerwcu ubiegłego roku.

W przypadku wszystkich typów pojazdów dominuje grupa Volkswagen, której miesięczny udział w rynku wynosi 25,8%. Na kolejnych miejscach plasuje się Stellantis (15,7%) i grupa Renault (10,9%).