Liczba nowych rejestracji samochodów elektrycznych w UE nieznacznie spadła w czerwcu, pomimo znacznego wzrostu w Chorwacji, Czechach i na Węgrzech.
W czwartek Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) ogłosiło, że w zeszłym miesiącu liczba rejestracji samochodów elektrycznych w UE spadła w UE o 1%, do 156 408 sztuk.
Łączny udział w rynku tych pojazdów wzrósł z 15,1% do 14,4% w porównaniu do analogicznego miesiąca ubiegłego roku.
Dzieje się tak pomimo silnego rocznego wzrostu w wielu krajach, zwłaszcza w Chorwacji (+161,4), Czechach (+140,8) i na Węgrzech (+123,8).
Odpowiednio w krajach tych zarejestrowano w czerwcu 298, 1524 i 864 nowych samochodów elektrycznych na baterie.
Porównując liczby do stóp wzrostu, liderem są Niemcy z 43 412 rejestracjami nowych pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami, a za nimi plasują się Francja (29 837) i Belgia (13 714).
Poza UE, ale w Europie, Wielka Brytania zarejestrowała 34 034 takich pojazdów.
Krajami, które odnotowały największy spadek rejestracji baterii elektrycznych rok do roku, były Irlandia (-52,2), Rumunia (-45,3), Łotwa (-42,5) i Litwa (-42,0).
Poza UE Islandia odnotowała spadek o -76,4%.
Znaczące zmiany zaobserwowano także w Belgii (+50,4%), Włoszech (+117,4%), Niemczech (-18,1%), Holandii (-15%) i Francji (-10,3%).
„Niemcy to chory człowiek Europy, jeśli chodzi o samochody elektryczne” – powiedział Lucien Mathieu, dyrektor motoryzacyjny europejskiej grupy kampanii Transport & Environment (T&E).
Cytowany przez Reuters, zauważył, że rynki oferujące przewidywalne zachęty do wprowadzenia pojazdów elektrycznych „zbierają plony”.
W grudniu Niemcy przedwcześnie zakończyły subsydia do zakupu pojazdów elektrycznych w ramach porozumienia budżetowego na 2024 rok.
Jeśli chodzi o samochody benzynowe, sprzedaż w czerwcu utrzymywała się na stosunkowo stabilnym poziomie.
Rejestracje spadły zaledwie o 0,7%, przy czym spadki we Francji (-20,2%) i Hiszpanii (-7,5%) zostały zrównoważone wzrostem w Niemczech (+12,1%) i Włoszech (+6,9%).
W rezultacie samochody benzynowe stanowią obecnie 34,4% rynku, w porównaniu z 36,2% w czerwcu ubiegłego roku.
W przypadku wszystkich typów pojazdów dominuje grupa Volkswagen, której miesięczny udział w rynku wynosi 25,8%. Na kolejnych miejscach plasuje się Stellantis (15,7%) i grupa Renault (10,9%).