O nas
Kontakt

Hołd dla Kennetha Grange’a, najlepiej utrzymanego brytyjskiego projektanta przemysłowego

Laura Kowalczyk

Hołd dla Kennetha Grange’a, najlepiej utrzymanego brytyjskiego projektanta przemysłowego

Brytyjski projektant przemysłowy Sir Kenneth Grange zmarł w tym tygodniu w wieku 95 lat. W hołdzie jego niezwykłej karierze i wpływowi na nasze codzienne życie TylkoGliwice Culture odsłania zasłonę przywódcy rewolucji i człowieka, którego guru designu Apple, Sir Jonathan Ive, nazywa swoim bohaterem.

Jedna z wielkich nazwisk powojennego brytyjskiego wzornictwa przemysłowego zmarła w tym tygodniu, gdy w wieku 95 lat zmarł Sir Kenneth Grange.

Od długopisów i krzeseł po lampy, pociągi i taksówki, Grange pozostawiło niezatarty ślad na przestrzeni dziesięcioleci projektowania.

Dla niektórych był najbardziej wpływowym projektantem przemysłowym, o jakim nigdy nie słyszeliście, pomimo tego, że otrzymał tytuł szlachecki za swoje usługi projektowe i stworzenie jednych z najbardziej kultowych produktów codziennego użytku, jakie kiedykolwiek powstały.

Kenneth Grange był samą definicją człowieka renesansu. W ciągu swojej 70-letniej kariery zaprojektował setki produktów dla kilkudziesięciu światowych marek. Był tak płodnym twórcą pięknych, funkcjonalnych przedmiotów codziennego użytku, że prawdopodobnie korzystałeś z jego produktów.

W czerwcu ukazała się nowa książka o jego niezwykłej twórczości i opiece nad jego niezwykłym archiwum przez Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie, dając TylkoGliwice Culture niepowtarzalną szansę spojrzenia wstecz na karierę człowieka, który wprowadził na świat brytyjskie wzornictwo przemysłowe i po cichu zainspirował całe pokolenie.

Mini lampa stołowa Anglepoise marki Kenneth Grange

Od aparatu Kodak Instamatic po maszynki do golenia Wilkinson Sword, w tym Kenwood Chef i pióro Parker, przeprojektował nawet kultową londyńską taksówkę i lampę Anglepoise.

Projekt Grange dla serii Instamatic 33, wprowadzonej na rynek w 1968 roku i z dnia na dzień stał się sensacją, wyniósł Grange na nowy poziom sławy w zakresie projektowania.
Projekt Grange dla wymyślonego na nowo lekkiego żelazka z otwartą lub zamkniętą rączką, przedstawiający końcowe gniazdo do zamiany kabla zasilającego z jednej strony na drugą

Niezależnie od projektu, filozofia, która uczyniła Grange projektantem referencyjnym z lat 70., przebija się poprzez: oszczędność projektu, odrzucenie ozdobników i niepotrzebnych ozdób, eliminacja tego, co zbędne, zawsze na pierwszym miejscu podążanie za funkcją i potrzebami użytkownika – a na końcu odrobinę elegancji Brytyjski duch.

Zacznij od zera

Urodzony w Londynie w 1929 r., Grange studiował rysunek techniczny, a następnie pod koniec lat czterdziestych XX wieku podjął służbę wojskową. Opuścił armię, aby dołączyć do Wielkiej Brytanii pełen energii i nowych pomysłów na to, jak zbudować lepszy świat na gruzach drugiej wojny światowej.

W tym czasie Wielka Brytania stawiała pierwsze nieśmiałe kroki w nowym świecie wzornictwa przemysłowego. Nie istniała infrastruktura potrzebna do szkolenia projektantów. Nie było zajęć, nie było projektantów, których można by naśladować – nawet słowo „design” było nowością w narodowym leksykonie.

Kultura konsumencka, którą dziś uważamy za oczywistość, w której marki usiłują uwodzić swoją estetyką, dopiero się kształtowała. Grange chciała, aby design odegrał rolę w tym nowym świecie.

To właśnie podczas pracy jako praktykant w pracowni architektonicznej na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych Grange przeżył pierwszy i najważniejszy przełom: poznał architekta Jacka Howe’a.

Howe, doświadczony architekt i projektant z pasją do wzornictwa przemysłowego, wziął Grange pod swoje wymagające skrzydła. Przez lata współpracy zdefiniowali i udoskonalili pojęcie projektanta przemysłowego. Grange przypisuje Howe’owi umożliwienie mu wielkiego przełomu i nauczenie go zasad i praktyk, które zdefiniują jego pracę.

Model stworzony przez zespół Grange w Pentagramie, prezentujący opływowe nadwozie.  Grange godzinami szukała sposobu, aby tabliczka „do wynajęcia” była widoczna w świetle słonecznym
Błyszcząca wiejska skrzynka pocztowa, widoczna na miejscu na zielonym podjeździe, została nazwana Bantam ze względu na podobieństwo do zbiornika paliwa klasycznego czerwonego motocykla GPO Bantam

Kiedy Ken poznał Kena

W 1958 roku Grange zaczął działać solo i stworzył Kenneth Grange Design. Jednym z jego pierwszych klientów był pan Ken Wood, znany ze swoich urządzeń Kenwood. Grange nie wiedział, że ich spotkanie będzie początkiem związku, który stanie się jednym z najbardziej płodnych i trwałych w jego karierze.

W Kenneth Grange: tworzenie współczesnego świataGrange wspomina swoje spotkanie z Woodem wkrótce po tym, jak miał cztery dni na opracowanie nowej koncepcji projektu starego robota kuchennego Kenwood Chef.

Zdając sobie sprawę, że nie ma czasu na ukończenie modelu do swojego projektu, Grange nadał mu symetryczny kształt i dodał lustro, aby dokończyć całość. Wood docenił to innowacyjne rozwiązanie jako „kreatywną technikę sprzedaży”, a Grange uznał, że „to podejście do rozwiązywania problemów, a także sam projekt” skłoniło Wooda do nominacji.

Pierwszy model produkcyjny poprawionego projektu Grange dla szefa kuchni Kenwood, wprowadzony na rynek w 1960 roku i odniósł wielki sukces

Przeprojektowany przez Grange Kenwood Chef został wprowadzony na rynek w 1960 roku i sprzedał się w milionach egzemplarzy, podwajając poprzednie wyniki sprzedaży. Jego sukces zapoczątkował narodziny związku, który odmienił losy Kenwooda i Grange’a.

Pięciu facetów o imieniu Design

W 1972 roku Grange przekroczyła granice, stając się jedną z pierwszych w kraju, które utworzyły multidyscyplinarną agencję projektową: Pentagram. Pięciu partnerów obliczyło, że wraz z rozwojem ekosystemu projektowania więksi klienci będą bardziej zainteresowani relacjami z innymi organizacjami niż freelancerami. Stworzyli więc punkt kompleksowej obsługi wczesnego projektowania.

Kenneth Grange przy stole w sali konferencyjnej w Pentagram Studios przy Needham Road, Notting Hill, koniec lat 80.

To właśnie podczas pracy w Pentagramie Grange otrzymał zlecenie swojej kariery na zaprojektowanie wyglądu samochodu elektrycznego InterCity125.

W Kenneth Grange: Projektowanie współczesnego świata, Autorka Lucy Johnston opisuje, jak chociaż Grange został zatrudniony do wykonania ważnego, ale nie głównego zadania, jego chęć stworzenia lepszego produktu skłoniła go do zrobienia więcej.

Grange poszedł dalej i przeanalizował wpływ różnych kształtów przodu pociągu na aerodynamikę i osiągi – obszar, którym British Rail nie była wówczas zainteresowana. Jego pomysły doprowadziły do ​​projektu, który wywołał sensację – krzyczał: „to jest przyszłość”. Jego konstrukcja była nie tylko znakomita, ale także poprawiła osiągi pociągu – prototyp Grange ustanowił światowy rekord prędkości z silnikiem Diesla, wynoszący 230,5 km/h (143,2 mil/h).

Jeden z kilku plakatów promocyjnych stworzonych przez British Rail w celu promowania usługi Inter-City 125 i jeden z ulubionych plakatów Grange

Inter-City 125 wszedł do produkcji w 1975 r. i został wycofany w 2019 r. Stał się klasykiem designu, który wyniósł Grange i brytyjskie wzornictwo przemysłowe na nowy poziom.

Lucy Johnston wyjaśniła TylkoGliwice Culture, dlaczego pomimo wielu sukcesów Grange’a jest on w dużej mierze nieznany poza światem designu:

„Gdyby Kenneth wykonał dzisiaj swoją pracę, byłby jeszcze bardziej sławny. W niektórych obszarach jest to część jego pracy. Pociąg Inter-City 125 ma rzeszę fanów na całym świecie, czyli społeczność miłośników pociągów – tłumnie podróżują, aby zobaczyć pociąg, a jeśli Kenneth jest obecny, spotyka się z tłumem.

„W niektórych dziedzinach jest sławny, jest gwiazdą designu, ale nie takim jak dzisiejszy Jonny Ive. Nie jest pod tym względem sławna na całym świecie i nie była, po prostu ze względu na ówczesny charakter branży. Był jednym z pierwszych – dizajn nie cieszył się taką sławą jak dzisiaj – ale podobało mu się to. »

Jonathan Ive, który napisał przedmowę do nowej książki Grange, nazwał Inter-City 125 swoim ulubionym modelem Grange. Powiedział: „Pamiętam, jak pewnego dnia wybrałem się w podróż powrotną z Londynu do Bath tylko po to, żeby pojechać jego pociągiem. Podoba mi się całkowite odrzucenie arbitralnej formy lub aspiracji projektowych ery kosmicznej bez funkcji.

„Za swoją służbę pokorze, miłość do tworzenia i ogromny wpływ na kulturę wizualną, Sir Kenneth Grange jest bohaterem dla mnie i brytyjskiego designu. »

Wraz z wydaniem Kenneth Grange: projektowanie współczesnego świata oraz Muzeum Wiktorii i Alberta udostępniające swoje archiwa przyszłym pokoleniom, zostaje ujawniona najlepiej strzeżona tajemnica powojennego brytyjskiego wzornictwa przemysłowego.

Kenneth Grange, projektant przemysłowy, 1929-2024.