Pierwotnie planowane otwarcie Centrum Sztuki Rodina w Shenzen odbędzie się w Szanghaju, ale we wrześniu zostanie tam otwarta wystawa około 50 dzieł słynnego rzeźbiarza.
Muzeum Rodina w Paryżu planuje otwarcie swojego pierwszego zagranicznego oddziału w chińskim mieście Szanghaj.
Otwarcie muzeum zaplanowano na wrzesień, tak aby zbiegło się z 60. rocznicą nawiązania stosunków dyplomatycznych między Francją i Chinami.
Projekt powstał przy wsparciu francuskiego Ministerstwa Kultury i Państwowej Administracji Dziedzictwa Kulturowego Chin, a także dzięki dodatkowemu prywatnemu dofinansowaniu od francusko-chińskiego kolekcjonera sztuki Wu Jinga. Nowe miejsce będzie znane pod nazwą Centre d’Art Rodin.
Chiński oddział francuskiej instytucji flagowej – skupiający się na dziełach słynnego XIX-wiecznego rzeźbiarza Auguste’a Rodina – pierwotnie planowano w Shenzhen, tuż na północ od granicy z Hongkongiem. Z niewielką liczbą aktualizacji od czasu pierwotnego ogłoszenia projektu w 2019 r., South China Morning Post dopiero niedawno potwierdził nową lokalizację obiektu i planowaną datę otwarcia.
Jego siedziba w Szanghaju, w nadmorskiej dzielnicy Pudong New Area, to budynek pierwotnie wybudowany z myślą o mieszczącym go pawilonie francuskim na Expo 2010, zaprojektowany przez francuskiego architekta Jacques’a Ferriera.
Oczekuje się, że na inauguracyjnej wystawie w Centre d’Art Rodin, która potrwa dwa lata i będzie nosiła tytuł „Rodin: Dziedzictwo rzeźby współczesnej”, pojawi się około 50 rzeźb Rodina.
Wśród dzieł, których miłośnicy sztuki mogą się spodziewać, znajdą się gipsowe edycje „Myśliciela” (1904), „Wiek brązu” (1877) oraz brązowe wersje „Pocałunku” (1882) i „Człowieka idącego” (1907). Oprócz dzieł samego słynnego rzeźbiarza, odwiedzający będą mogli podziwiać dzieła jego ucznia Antoine’a Bourdelle’a i Alberta-Ernesta Carrier-Belleuse’a, który uczył słynnego Rodina.
Wystawę uzupełnią dzieła Aristide’a Malliola, którego styl rzeźby jest często porównywany do Rodina, a także dzieła z kolekcji sztuki chińskiej samego Rodina.
W zeszłym roku Centre d’Art Rodin – które oprócz filii w centrum Paryża ma siedzibę w pobliskim mieście Meudon, w willi, w której Rodin mieszkał aż do swojej śmierci w 1917 roku – zrezygnowało z planów budowy placówki na Teneryfie po miesiącach lokalnego sprzeciwu wobec braku związku artysty z tym obszarem.