I zwycięzcą jest…
81. edycja Festiwalu Filmowego w Wenecji dobiegł końca, a po 11 pełnych życia i wilgoci dniach tegoroczne jury konkursu pod przewodnictwem Isabelle Huppert przyznało pożądanego Złotego Lwa za najlepszy film Pedro Almodóvarowi i jego filmowi Pokój obok.
Film jest następcą zeszłorocznego filmu Yorgosa Lanthimosa Biedactwa, i był faworytem wśród 21 filmów biorących udział w tegorocznym konkursie na Lido.
Przewiń w dół, aby zobaczyć pełną listę zwycięzców.
Pokój obok jest 23. filmem znanego hiszpańskiego reżysera, ale jego pierwszym pełnometrażowym projektem w języku angielskim. Oparty na powieści Sigrid Nunez „What Are You Going Through” opowiada historię dwóch przyjaciółek (Julianne Moore i Tildy Swinton), które odnawiają swoją przyjaźń. Okazuje się, że u jednej z nich zdiagnozowano nieuleczalnego raka szyjki macicy. Po ponownym nawiązaniu kontaktu z przyjaciółką prosi ją o przysługę… I to dużą: o to, aby była w tytułowym pokoju obok, kiedy weźmie pigułkę eutanazji i zakończy swoje życie z godnością. Przeczytaj naszą pełną recenzję tutaj.
Almodóvar zadedykował Złotego Lwa swoim dwóm gwiazdom i stwierdził, że nagroda należy do nich. Wcześniej apelował o większy dostęp do eutanazji na całym świeciei oświadczył podczas konferencji prasowej: „W Hiszpanii mamy prawo dotyczące eutanazji. Powinno być możliwe na całym świecie. Powinno być uregulowane, a lekarz powinien mieć możliwość pomocy swojemu pacjentowi”.
„Ten film opowiada się za eutanazją” – kontynuował reżyser, dodając podczas odbierania nagrody, że film nie jest polityczny, lecz humanistyczny.
Od 2024 r. eutanazja jest legalna jedynie w czterech krajach Europy: Belgii, Luksemburgu, Holandii i Hiszpanii. W Portugalii prawo to nadal obowiązuje i oczekuje na regulację.
Pokój obok jest kontynuacją filmu Almodóvara z 2021 r. Matki Równoległektóry miał również premierę na Festiwalu Filmowym w Wenecji i zdobył Puchar Volpiego dla najlepszej aktorki za Penélope Cruz. Reżyserka otrzymała wcześniej nagrodę za całokształt twórczości festiwalu w 2019 r.
Biorąc pod uwagę, że Wenecja ma ugruntowaną reputację w zakresie wyświetlania przyszłych kandydatów do Oscara (od 2014 r. gościła cztery zwycięskie filmy w kategorii „najlepszy film” – Człowiek-ptaszek, Reflektor, Kształt wody I Nomadland – i 19 nominowanych), możesz się spodziewać Pokój obok być jednym z faworytów do przyszłorocznych Oscarów – obok kilku innych zwycięzców, m.in. Brutalisty.
Drugą nagrodę zdobył film włoski Vermiglioa Nagrodę Specjalną Jury otrzymała Dea Kulumbegashvili Kwiecieńjeden z najbardziej wyjątkowych filmów, które miały premierę w Konkursie w tym roku. Przedstawia Ninę, ginekologa-położnika, której moralność i profesjonalizm są poddawane w wątpliwość pośród plotek, że wykonuje nielegalne aborcje dla potrzebujących. Przeczytaj naszą pełną recenzję tutaj.
„W przypadku April moim celem było zbadanie i przeanalizowanie dychotomii i zbieżności między istnieniem a kobiecością” – stwierdziła gruzińska filmowiec w notatkach reżysera. „To naturalnie doprowadziło mnie do tematów narodzin i śmierci”.
Nagrodę za najlepszą reżyserię otrzymał Brady Corbet za Brutalizmjego trzyipółgodzinna amerykańska saga z udziałem Adriana Brody’ego i Felicity Jones. Film jest biografią wyimaginowanego węgierskiego architekta i ocalałego z Holokaustu, László Tótha, który emigruje do USA, i był powszechnie uważany za faworyta krytyków w tym roku. Wielu typowało film na główną nagrodę. Przeczytaj naszą pełną recenzję tutaj.
„Krótkość nigdy nie była moją mocną stroną” – powiedział, dziękując obsadzie, producentom i wszystkim, którzy przyczynili się do powstania filmu. BrutalizmPodziękował jury za to, że nie oceniło długości filmu negatywnie.
Jeśli chodzi o aktorstwo, Vincent Lindon zdobył Puchar Volpiego za rolę we francuskim filmie Graj z feu (Cichy syn), o ojcu radzącym sobie ze zstępowaniem syna na płaszczyznę skrajnie prawicowych poglądów.
Wielu uważało, że Daniel Craig wygra za swoją rolę w filmie Luki Guadagnino Queer (przeczytaj naszą pełną recenzję tutaj) – jednak cichy, potężny występ Lindona przyciągnął uwagę jury. Francuski aktor wygłosił emocjonalne i bardzo wzruszające przemówienie, w którym wyróżnił Isabelle Huppert i przerwał swoje przemówienie, aby powitać każdego z członków jury, podziękować im i wyrazić wdzięczność.
Kilka filmów o Lido poruszało temat ekstremizmu i wzrostu skrajnej prawicy; Cichy syn to solidny dramat, który nie oferuje łatwych rozwiązań i wykracza poza główny temat, stając się filmem o ojcostwie i rodzinie.
Nicole Kidman zdobyła nagrodę dla najlepszej aktorki za Dziewczynkasekspozytywny dramat BDSM, który okazuje się być o komunikacji w związkach. Aktorka nazwała erotyczny thriller „wyzwalającym”. Przeczytaj naszą pełną recenzję tutaj.
Niestety, Kidman nie mogła być tam osobiście, ponieważ jej matka Janelle Ann Kidman zmarła i musiała być z rodziną w tym trudnym czasie. Dyrektor Halina Reijn odebrała nagrodę w jej imieniu i przeczytała oświadczenie Kidman: „Jestem w szoku i muszę iść do rodziny, ale ta nagroda jest dla niej… Jestem więcej niż wdzięczna, że mogę powiedzieć jej imię wam wszystkim. Zderzenie życia i sztuki rozdziera serce, a moje serce jest złamane”.
Pełna lista zwycięzców:
GŁÓWNY KONKURS
- Złoty Lew – Najlepszy Film: Pokój obok (Pedro Almodóvar)
- Wielka Nagroda Jury: Vermiglio (Maura Delpero)
- Srebrny Lew – Najlepszy Reżyser: Brady Corbet (Brutalista)
- Specjalna Nagroda Jury: Kwiecień (Dea Kulumbegashvili)
- Najlepszy scenariusz: Murilo Hauser, Heitor Lorega (Nadal tu jestem)
- Puchar Volpiego dla najlepszej aktorki: Nicole Kidman (dziewczynka)
- Puchar Volpiego dla najlepszego aktora: Vincent Lindon (Cichy syn)
- Nagroda Marcello Mastroianniego dla najlepszego nowego talentu: Paul Kircher (i ich dzieci po nich)
HORYZONTY
- Najlepszy film: Nowy Rok, Który Nigdy Nie Nadszedł (Bogdan Mureşanu)
- Najlepszy reżyser: Sarah Friedland (Dotyk znajomy)
- Specjalna Nagroda Jury: Jeden z tych dni, kiedy Hemme umiera (Murat Firatoglu)
- Najlepsza aktorka: Kathleen Chalfant (Dotyk znajomy)
- Najlepszy aktor: Francesco Gheghi (Rodzina)
- Najlepszy scenariusz: Scandar Copti (Wesołych Świąt)
- Najlepszy film krótkometrażowy: Kto kocha słońce (Arshia Shakiba)
LEW PRZYSZŁOŚCI Nagroda Luigiego de Laurentisa za najlepszy debiut fabularny: Znajomy dotyk (Sarah Friedland)
Nagroda Publiczności HORIZONS EXTRA: Świadek (Nader Saeivar)
KLASYKA WENECJI
- Najlepszy film dokumentalny o kinie: Reakcje łańcuchowe (Alexandre O. Philippe)
- Najlepiej odrestaurowany film: Ecce Bombo (Nanni Moretti)
WCIĄGAJĄCA WENECJA
- Wielka Nagroda Jury: Ito Meikyu (Boris Labbé)
- Specjalna Nagroda Jury: Planeta Oto (Gwenael François)
- Nagroda za osiągnięcia: Impuls: Zabawa z rzeczywistością (Barry Gene Murphy, May Abdalla)
GIORNATE DEGLI AUTORI
- GDA Nagroda Reżysera: Manas (Marianna Brennand)
- Nagroda Publiczności: Taksówka Monamour (Ciro De Caro)
- Nagroda Europa Cinemas Label: Alfa (Jan-Willem van Ewijk)
TYDZIEŃ KRYTYKÓW
- Nagroda Główna: Nie płacz, motylu (Dương Diệu Linh)
- Wyróżnienie specjalne: Bez snu do (Alexandra Simpson)
- Nagroda Publiczności: Paul i Paulette biorą kąpiel (Jethro Massey)
- Nagroda Klubu Filmowego w Weronie za najbardziej innowacyjny film: Nie płacz, motylu (Dương Diệu Linh)
- Mario Serandrei – Nagroda Hotelu Saturnia za najlepszy wkład techniczny:Wyhodowany w domu (Michael Premo)
- Najlepszy krótkometrażowy film:Rzeczy, które zgubiła moja najlepsza przyjaciółka (Marta Innocenti)
- Najlepszy reżyser (film krótkometrażowy): Nero Argento (Francesco Manzato)
- Najlepszy wkład techniczny (krótkometrażowy film): Przynajmniej będę miał 8 294 400 pikseli (Marco Talarico)
Festiwal Filmowy w Wenecji odbył się w dniach 28 sierpnia – 7 września.
Kliknij tutaj, aby przeczytać pełną relację z tegorocznej 81. edycji festiwalu i bądź na bieżąco z TylkoGliwice Culture, gdzie przedstawimy szczegółowe podsumowanie festiwalu: wzloty i upadki, tematy rozmów i to, na co zwrócić uwagę na dużych i małych ekranach w nadchodzących miesiącach.