O nas
Kontakt

Gigant akumulatorowy Northvolt zwolni pracowników, aby obciąć koszty w obliczu stagnacji na rynku pojazdów elektrycznych

Laura Kowalczyk

Rows of blue lithium-ion industrial high current batteries

Northvolt ogłosił, że w związku ze spowolnieniem na rynku pojazdów elektrycznych (EV) zwolni dużą część siły roboczej i sprzeda lub skonsoliduje kilka zakładów.

Szwedzki producent akumulatorów Northvolt ogłosił niedawno, że w ramach szerokiego programu cięcia kosztów zwolni lub sprzeda niektóre zakłady, a inne skonsoliduje. Spółka wyjaśniła, że ​​za tą decyzją stoi niepewność makroekonomiczna oraz reorganizacja jej krótkoterminowych priorytetów.

Posunięcie to następuje w momencie, gdy rynek pojazdów elektrycznych w Europie nadal traci na sile, głównie z powodu wyższych ceł nałożonych przez Europę na chińskie pojazdy elektryczne.

Northvolt produkuje akumulatory litowo-jonowe stosowane w pojazdach elektrycznych i jest jedną z najcenniejszych firm technologicznych w Europie, współpracującą z innymi dużymi markami branży motoryzacyjnej, takimi jak Volvo i Volkswagen.

Jednak firmę dotknął także spadek zainteresowania pojazdami elektrycznymi, co zmusiło ją do znacznego ograniczenia działalności.

W rezultacie firma wstrzymała produkcję w Northvolt Ett Upstream 1, swoim oddziale produkującym aktywne materiały katodowe, aby zmniejszyć koszty operacyjne. Podobnie firma sprzeda także swój zakład Northvolt Fem w Kvarnsveden w Szwecji.

Northvolt rozważa również częściową lub całkowitą sprzedaż Northvolt Systems w Gdańsku i obecnie omawia tę kwestię z potencjalnymi inwestorami i partnerami.

Firma nie ujawniła jeszcze, ilu pracowników mogłaby zostać zwolniona, twierdząc, że nadal prowadzi rozmowy ze związkami zawodowymi, aby znaleźć sposób na ograniczenie zwolnień do minimum.

Peter Carlsson, dyrektor generalny i współzałożyciel Northvolt, powiedział na stronie internetowej firmy: „W związku z trwającym przeglądem strategicznym musimy podjąć trudne kroki, aby zabezpieczyć podstawy działalności Northvolt, poprawić naszą stabilność finansową i wzmocnić naszą wydajność operacyjną.

„Chociaż obecne warunki są trudne, nie ma wątpliwości, że globalne przejście na elektryfikację – i długoterminowe perspektywy dla producentów ogniw, w tym Northvolt – są mocne. »

Tom Johnstone, pełniący obowiązki prezesa zarządu Northvolt, powiedział również: „Nasz sukces zależy częściowo od ogólnego rozwoju rynku pojazdów elektrycznych i wsparcia otaczających nas interesariuszy. Musimy także wykorzystać wnioski wyciągnięte z naszej dotychczasowej podróży. »

Wyższe cła UE na chińskie pojazdy elektryczne zmniejszają popyt

Unia Europejska ogłosiła niedawno podwyżkę ceł na chińskie pojazdy elektryczne importowane do Wspólnoty w celu ochrony europejskiego krajowego rynku motoryzacyjnego. Do tego posunięcia przyczyniły się również spekulacje, że chiński rząd będzie w dużym stopniu dotować chińskie pojazdy elektryczne, umożliwiając producentom sprzedaż ich po obniżonych cenach w Europie.

W rezultacie chiński producent pojazdów elektrycznych SAIC będzie teraz musiał zapłacić cło w wysokości 36,3%, a Geely będzie musiało zapłacić cło w wysokości 18,8%. BYD będzie musiało zapłacić stawkę 17,4%.

Te podwyżki cen zdecydowanie zniechęciły europejskich klientów do zakupu pojazdów elektrycznych, a chińskie pojazdy elektryczne należą do najlepiej sprzedających się w Europie. Ponieważ europejskie pojazdy elektryczne są sprzedawane po znacznie wyższych cenach niż ich chińskie odpowiedniki, konsumenci zastanawiają się teraz dwa razy, zanim zdecydują się na zakup pojazdów elektrycznych.