O nas
Kontakt

Połowa dużych szwajcarskich firm stała się ofiarą cyberataku

Laura Kowalczyk

Połowa dużych szwajcarskich firm stała się ofiarą cyberataku

Z badania wynika, że ​​podczas gdy 45% dużych szwajcarskich firm padło ofiarą cyberataku, tylko 18% małych firm twierdzi to samo.

Z opublikowanego w poniedziałek badania wynika, że ​​prawie połowa dużych szwajcarskich firm padła ofiarą cyberataków, które często miały katastrofalne skutki.

Z raportu SwissVR Monitor wynika, że ​​45% szwajcarskich firm zatrudniających 250 lub więcej pracowników twierdzi, że padło ofiarą co najmniej jednego cyberataku.

Z badania przeprowadzonego od połowy maja do początku lipca przez firmę doradczą Deloitte i Uniwersytet Nauk Stosowanych w Lucernie wynika, że ​​im mniejsza firma, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że stanie się celem poważnego ataku.

Badanie, w którym wzięło udział 400 członków zarządów dużych spółek notowanych na giełdzie oraz małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), wykazało, że jedynie 18% spółek zatrudniających mniej niż 50 pracowników padło ofiarą naruszenia o charakterze cybernetycznym.

„Związek między wielkością firmy a częstotliwością ataków jest jasny: większe firmy mają większą globalną ekspozycję i szerszy potencjalny obszar docelowy dla cyberprzestępców” – twierdzą autorzy raportu.

Zasugerowali również, że mniejsze firmy mogą być mniej skłonne do informowania swoich zarządów o jakimkolwiek potencjalnym ataku.

Florian Schutz, odpowiedzialny za wdrożenie krajowej strategii ochrony cybernetycznej Szwajcarii, powtórzył, że „zagrożone są wszystkie firmy, niezależnie od ich wielkości i sektora”.

Cytowany w raporcie stwierdził, że „wielu MŚP brakuje zasobów finansowych i ludzkich, aby podjąć skuteczne środki w zakresie cyberbezpieczeństwa, dlatego ich wiedza fachowa i infrastruktura są ograniczone lub nie istnieją wcale”.

Cyberataki szkodzą zarówno klientom, jak i firmom

Ogólnie rzecz biorąc, badanie wykazało, że przedsiębiorstwa nie są wystarczająco przygotowane do radzenia sobie z zagrożeniami cybernetycznymi.

Tylko 57% ankietowanych członków zarządów stwierdziło, że ich zarząd opracował jasną strategię cyberbezpieczeństwa, a tylko około jedna trzecia otrzymywała od kierownictwa regularne raporty na temat kluczowych ryzyk.

Będzie to niepokoić wielu liderów biznesu, ponieważ cyberataki mogą mieć poważne konsekwencje dla działalności firmy. Według badania 42% dotkniętych firm doświadczyło jakiejś formy przerwy w działalności.

Częste są również wycieki danych i zakłócenia w łańcuchach dostaw lub produkcji, czasami mające konsekwencje poza firmą.

Około 11% respondentów stwierdziło, że celem kolejnych ataków byli klienci.

„Oprócz utraty przychodów w wyniku przerw w działalności mogą zostać poniesione także wysokie koszty odzyskiwania danych, np. przywrócenia danych” – twierdzą autorzy badania.