O nas
Kontakt

Czy ryzyko UE w wysokości 720 milionów euro wydane na samoloty strażackie się opłaci?

Laura Kowalczyk

Czy ryzyko UE w wysokości 720 milionów euro wydane na samoloty strażackie się opłaci?

Oto nowy samolot strażacki kupowany przez UE.

Gdy w lipcu na greckiej wyspie Rodos wybuchły pożary, które ostatecznie strawiły 15 procent powierzchni wyspy, Unia Europejska zapowiedziała, że ​​zainwestuje w maksymalnie 12 nowych samolotów gaśniczych.

A ponieważ sezon pożarów w ciągu lata w dalszym ciągu niszczył części Grecji, UE wysłała jedenaście samolotów i helikopter, co stanowi prawie połowę lotnictwa gaśniczego bloku.

Nic więc dziwnego, że unijny komisarz ds. zarządzania kryzysowego Janez Lenarcic spodziewa się, że poszczególne państwa członkowskie osobno zamówią kolejnych 12 samolotów.

Lenarcic ujawnił, że producent De Havilland Canada zgodził się na wznowienie produkcji kultowego samolotu „Canadair”, jeśli zostaną złożone zamówienia z UE.

Ale czy przy cenach czerpaków wody Canadair zaczynających się od około 30 milionów euro, czy ryzyko związane z samolotem UE się opłaci?

Czym jest Canadair, czyli Super Scooper?

Canadair należy do wyjątkowej i małej rodziny samolotów przeznaczonych do gaszenia pożarów.

Często nazywany jest super czerpakiem, ponieważ nie musi wracać do bazy, aby napełnić zbiorniki wodą. Zamiast tego samoloty zaprojektowano tak, aby mogły przesuwać się po górnej części źródła wody, napełniając zbiorniki przez wloty, przed ponownym startem.

Gigantyczny samolot przypominający łódź może zabrać na pokład do 5455 litrów wody w zaledwie 12 sekund, zrzucając ładunek w ogień, a następnie napełniając zbiornik i powtarzając proces. Fakt, że samolot można napełnić bez konieczności powrotu do bazy, czyni go przydatnym narzędziem podczas gaszenia pożarów w odległych obszarach.

Na nieszczęście dla Komisji Europejskiej samolot wycofano z produkcji w 2015 r., a obecnie De Havilland Canada musi zaprojektować i zbudować nową generację Canadaira – DHC-515.

Wraz ze wzrostem intensywności i czasu trwania pożarów w Europie rośnie również zapotrzebowanie na nowe powietrzne cysterny na wodę.

Jednak projektowanie i produkcja samolotów rzadko jest procesem szybkim i chociaż UE miała nadzieję, że pierwsze dostawy zostaną zrealizowane w 2025 r., pierwsza nie zostanie dostarczona przed sezonem pożarów w 2027 r.

Nowe koszty projektowania i produkcji mogą również spowodować wzrost ceny 24 nowych samolotów powyżej 720 mln euro.

Jak korzystać z cysterny na wodę?

Według Dana Reese, byłego zastępcy szefa taktycznych operacji powietrznych w Kalifornijskim Departamencie Leśnictwa i Ochrony Przeciwpożarowej, kluczem do opanowania pożarów jest wczesne zaatakowanie ich.

Reese, który obecnie prowadzi własną grupę International Wildfire Consulting Group (IWCG), wyjaśnił, że niewykorzystanie zasobów powietrznych na wczesnym etapie może prowadzić do błędnego koła, w wyniku którego samoloty gaśnicze stają się nadmiernie przeciążone i coraz bardziej nieskuteczne.

„Jeśli nie zaatakujemy odpowiednio mniejszych pożarów na początku, kiedy lotnictwo jest najskuteczniejsze, a kiedy te pożary powstaną, ponieważ nie zaatakowaliśmy ich odpowiednio, wówczas będą się powiększać. Im są większe, tym więcej zasobów pochłaniają” – powiedział.

Dodał, że „im więcej zasobów pochłaniają duże pożary, tym bardziej wyczerpują się zasoby potrzebne do przeprowadzenia skutecznych początkowych ataków na nowe pożary”.

Bombowce wodne są również rzadko używane lub są w stanie samodzielnie ugasić pożar. Zamiast tego służą strażakom na ziemi do tłumienia i spowalniania pożarów, dając czas służbom naziemnym na wyprzedzenie płomieni.

Alessandra Tarantino/AP Fot
Samolot Canadair zrzuca wodę, aby ugasić pożar na zboczu wzgórza za miastem Aquila

Zastrzeżenia Canadair

Pomimo imponującego wyglądu Canadair, samolot ma pewne ograniczenia.

Podobnie jak większość samolotów strażackich, samolot nie może latać podczas silnego dymu, silnego wiatru ani w nocy. Jednakże, chociaż samolot zrzucający środek zmniejszający palność nie może latać także w nocy, jego poprzednie ładunki mogą nadal działać w ciemności, spowalniając i powstrzymując pożary.

Tego samego nie można powiedzieć o samolotach strażackich, które zrzucają wodę. Po odparowaniu woda traci swoją przydatność, co oznacza, że ​​do stłumienia pożaru potrzebne są ciągłe przebiegi.

W przypadku samolotów Canadair wraz ze wschodem słońca zmniejsza się ich użyteczność. Biorąc pod uwagę, że samolot jest najbardziej przydatny podczas początkowego atakowania pożaru, oczekiwanie ośmiu godzin na słońce jest dalekie od ideału.

Samolot potrzebuje także zbiorników wodnych, w których będzie mógł napełnić swoje zbiorniki. W przypadku prowadzenia działań w głębi lądu w gorące letnie miesiące odnalezienie tych ciał może być trudniejsze, zwłaszcza jeśli susze będą nadal obniżać poziom wody w zbiornikach i jeziorach w UE.

Wysoka cena samolotu spowoduje również, że Komisji Europejskiej pozostanie mniej pieniędzy na finansowanie innych typów samolotów strażackich. Chociaż UE nie ma w tej kwestii wielkiego wyboru, przecież firma nie rozpocznie produkcji nowego samolotu bez znaczących zamówień, to i tak będzie to skutkowało mniejszymi środkami na inne środki gaśnicze.

„Należy zadać sobie pytanie, czy zestaw narzędzi strażaka latającego jest wystarczająco różnorodny, aby pokryć i wesprzeć to, co jest potrzebne, aby strażacy pracujący na terenach dzikich odnieśli sukces. Oznacza to, jaki wpływ będzie miał program lotniczy przez 24 godziny na dobę, w porównaniu z zaledwie 12 godzinami na dobę?” Powiedział Reese.

Zapotrzebowanie na środki powietrzne

Wspólne Centrum Zasobów UE (JRC) przewiduje, że „przewiduje się, że „w prawie całej Europie liczba dni w roku, w których występuje wysokie lub skrajne zagrożenie pożarami, wzrośnie w związku z globalnym ociepleniem w wyniku wyższych temperatur i częstszych okresów suszy”.

Ponieważ sezony pożarów lasów zaczynają się wcześniej i trwają dłużej, zapotrzebowanie na zdolności do gaszenia pożarów z powietrza będzie coraz większe.

Zmiana klimatu może również oznaczać, że kraje położone bardziej na północ będą w coraz większym stopniu musiały martwić się poważnymi pożarami.

Nic więc dziwnego, że duzi gracze, tacy jak Airbus, również rozważają rozwój własnych zbiornikowców na wodę. W lipcu ubiegłego roku firma pomyślnie przetestowała zdejmowany zestaw demonstracyjny do gaszenia pożarów na samolocie A400M. Według niej jest to umiejętność, która ma raczej uzupełniać niż konkurować z Canadairs.

Niezależnie od tego, jaki samolot i w jaki sposób jest używany, w nadchodzących latach możemy spodziewać się, że Komisja Europejska będzie mówić znacznie więcej na temat środków przeciwpożarowych z powietrza.