O nas
Kontakt

Dostęp do stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Europie stanowi „poważny problem”. Jak porównują się kraje?

Laura Kowalczyk

Dostęp do stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Europie stanowi „poważny problem”.  Jak porównują się kraje?

Dramatyczny wzrost liczby pojazdów elektrycznych w Europie zapowiada odejście od samochodów napędzanych paliwami kopalnymi. Dostęp do ładowania stanowi jednak poważny problem.

Pojazdy elektryczne akumulatorowe (BEV) stają się coraz bardziej popularne w Europie. W 2022 r. liczba w pełni elektrycznych samochodów osobowych w UE wzrosła o 58 proc. w porównaniu do 2021 r. – z 1,9 mln do 3,1 mln.

W latach 2019–2022 liczba ta wzrosła o ponad 400%.

Jest to niezwykle znaczący krok dla energetyki pod względem przejścia do zera netto, ponieważ wpływ zmian klimatycznych był szczególnie widoczny wraz ze wzrostem zmian temperatury w ostatnich latach.

Chociaż elektryczne samochody osobowe i inne pojazdy elektryczne będą miały kluczowe znaczenie dla dekarbonizacji sektora transportu, konieczna jest bardziej ekspansywna infrastruktura ładowania, aby zachęcić do ich wykorzystania.

„Dostęp do ładowania stanowi poważny problem” – podkreśla opublikowany w czerwcu raport Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).

Jedna trzecia respondentów w sześciu krajach europejskich – Francji, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Belgii, Szwecji i Holandii – zgłosiła, że ​​zgodnie z Polityką środowiskową i indywidualnymi zachowaniami OECD w promieniu 3 km od ich domów nie ma stacji ładowania samochodów elektrycznych na rok 2022 Zmień ankietę.

Wskaźnik ten wahał się od 22 procent w Holandii do 43 procent we Francji, a tuż za nim znalazła się Belgia (42 procent).

Z drugiej strony 24 procent respondentów w tych krajach europejskich stwierdziło, że nie wie, czy stacje ładowania są dostępne w pobliżu ich domów, czy nie.

Jedna czwarta z nich podała, że ​​w domu, w pracy lub na parkingu znajdują się stacje ładowania, a kolejne 18 proc. stwierdziło, że w promieniu 3 km od ich domu znajdują się stacje ładowania samochodów elektrycznych.

Niektóre dowody sugerują, że według niedawno opublikowanego raportu OECD „Jak ekologiczne jest zachowanie gospodarstwa domowego?” Niektóre dowody sugerują, że obawy dotyczące zasięgu i inne obawy związane z użytkowaniem samochodu elektrycznego w dużej mierze znikają, gdy właściciel pojazdu przesiada się na samochód elektryczny. Raport dotyczący zrównoważonych wyborów w czasach powiązanych kryzysów (oparty na wspomnianym powyżej badaniu przeprowadzonym w 2022 r.).

Publiczna infrastruktura ładowania szybko się rozwija w UE

Rozmiar publicznej infrastruktury do ładowania ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia rozpowszechnienia pojazdów elektrycznych. Według danych ChargeUp Europe wdrażanie infrastruktury ładowania znacznie przyspieszyło w ostatnich latach.

W 2022 r. liczba publicznych punktów ładowania w UE wzrosła o 48 proc. w porównaniu z 2021 r., z 320 tys. do 475 tys. W latach 2022-2022 wzrosła o ponad 150 proc.

Holandia jest liderem w publicznej infrastrukturze ładowania

Publiczne infrastruktury ładowania są bardzo zróżnicowane w całej Europie. Holandia jest zdecydowanie liderem pod kilkoma wskaźnikami; punktów ładowania na 100 000 mieszkańców to jeden z istotnych wskaźników przy ocenie przepustowości kraju.

Według ChargeUp Europe w 2022 r. Holandia miała 577 punktów ładowania na 100 000 mieszkańców, a następnie Luksemburg (308), Austria (208) i Szwecja (228).

Dania (200), Belgia (172) i Francja (107) również zgłosiły więcej punktów ładowania niż średnia UE (106 na 100 000 mieszkańców).

W Niemczech było 99 punktów ładowania, a szczególnie jeden kraj stale zwiększa swoje inwestycje w tym sektorze.

W dwunastu krajach UE na 100 000 mieszkańców przypadało mniej niż 40 punktów ładowania.

Jedna czwarta wszystkich punktów ładowania w UE znajduje się w Holandii

W 2022 r. największą liczbę publicznych punktów ładowania miała Holandia (111 721), za nią plasowały się Niemcy (87 674) i Francja (83 317).

Sugeruje to, że 24 procent wszystkich publicznych punktów ładowania w UE znajduje się w Holandii, a łączny udział tych trzech krajów wyniósł 59 procent całkowitej liczby punktów ładowania na rok 2022.

Żadne inne kraje nie zgłosiły liczby więcej niż 50 000 punktów ładowania.

Chociaż liczba publicznych punktów ładowania w UE wzrosła z 320 000 do 475 000 w latach 2021–2022, niektóre kraje poprawiły również swoją infrastrukturę, odgrywając kluczową rolę w tym ogólnym wzroście.

W 2022 r. we Francji zainstalowano ponad 50 000 punktów ładowania

W 2022 r. liczba publicznych punktów ładowania we Francji wzrosła z 30 000 do 83 317 w porównaniu z 2021 r., wraz z zainstalowaniem 53 317 dodatkowych punktów ładowania.

Podobnie Hiszpania odnotowała wzrost o 28 480, z 5900 do 34 380 punktów ładowania.

Skala podwyżek wyniosła 22 074 w Niemczech i 11 784 w Austrii.

Kraje o najmniejszej liczbie punktów ładowania również wykazały znaczny wzrost ogólnego odsetka, np. 264% w Bułgarii i 201% na Słowacji.

Powyższy wykres pokazuje również spadki w publicznej infrastrukturze ładowania w niektórych krajach.

Wynika to albo z niespójności danych, albo z danych ChargeUp Europe, że większy odsetek stacji ładowania został wcześniej zidentyfikowany jako publicznie dostępny, a później przeklasyfikowany na prywatne stacje ładowania.

Ładowanie w miejscu pracy odgrywa kluczową rolę

ChargeUp Europe sugeruje, że ładowanie w miejscu pracy to najpopularniejszy sposób ładowania pojazdów elektrycznych poza domem.

Dostęp do wygodnego i niedrogiego ładowania w pracy może być szczególnie istotny dla zachęcenia osób mieszkających w domach wielorodzinnych (takich jak bloki) i nieposiadających wydzielonego miejsca do ładowania do zostania kierowcami pojazdów elektrycznych.

Ponieważ samochody są często parkowane w pracy przez dłuższy czas w ciągu dnia, miejsca pracy są idealnymi lokalizacjami do inteligentnego ładowania, a także korzystania z niższych taryf za energię elektryczną itp.

Jak wynika z raportu OECD, informowanie o istniejącym zasięgu infrastruktury, a także o wszelkich planowanych zmianach w przyszłości i ramach czasowych ich realizacji mogłoby pomóc w zwiększeniu świadomości społecznej i pomóc gospodarstwom domowym w rozważeniu przyszłych zakupów pojazdów elektrycznych.

W których krajach sprzedaje się najwięcej elektrycznych samochodów osobowych?

Udział w pełni elektrycznych samochodów osobowych wśród nowo rejestrowanych samochodów osobowych jest ważnym wskaźnikiem pokazującym postępy krajów w kierunku zerowej emisji.

Według danych ACEA w 2022 r. w UE 12,1 proc. wszystkich nowo zarejestrowanych samochodów osobowych było w pełni elektrycznych.

Wyjątkiem była Norwegia, której udział samochodów w pełni elektrycznych wśród wszystkich nowo zarejestrowanych samochodów wyniósł 4 z 5 (79%).

Inne kraje skandynawskie również szczególnie dobrze radzą sobie z odchodzeniem od energii z paliw kopalnych.

Za Norwegią znalazła się sąsiadująca Szwecja (33 proc.), a następnie Islandia (31 proc.), Holandia (24 proc.), Dania (21 proc.) i Finlandia (18 proc.).