O nas
Kontakt

To pierwszy manekin do testów zderzeniowych wzorowany na kobiecym ciele. Czy dzięki temu samochody będą bezpieczniejsze dla kobiet?

Laura Kowalczyk

To pierwszy manekin do testów zderzeniowych wzorowany na kobiecym ciele.  Czy dzięki temu samochody będą bezpieczniejsze dla kobiet?

Manekiny do testów zderzeniowych do samochodów są zazwyczaj wzorowane na ciałach przeciętnych mężczyzn, co może wyjaśniać, dlaczego kobiety są o 73% bardziej narażone na obrażenia w czołowych zderzeniach drogowych.

Naukowcy i inżynierowie właśnie zaprezentowali prototyp rozwiązania, które, jak mają nadzieję, doprowadzi do stworzenia bezpieczniejszych pojazdów dla kobiet.

SET 50F to pierwszy manekin samochodowy wzorowany w całości na kobiecym ciele.

„W minimalnym standardzie wymaganym do sprzedaży samochodu w rozporządzeniu jest napisane, że podczas wszystkich testów należy używać modelu przeciętnego mężczyzny” – Astrid Linder, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego w szwedzkim Urzędzie ds. – wyjaśnia Krajowy Instytut Badawczy Dróg i Transportu.

„Kiedy oceniamy poziom ochrony pasażerów i użytkowników uczestniczących w wypadku, powinni być w równym stopniu reprezentowani zarówno mężczyźni, jak i kobiety. Dzięki temu będziemy mieli ocenę włączającą, podczas gdy obecnie jest ona wyłączna” – dodała.

W Europie oceny bezpieczeństwa nowych pojazdów przeprowadzane są w ramach Europejskiego Programu Oceny Nowych Samochodów (Euro NCAP), dobrowolnego systemu oceny bezpieczeństwa pojazdów, wspieranego przez organizacje motoryzacyjne i konsumenckie w kilku krajach UE, a także Komisję Europejską.

Organizacja przeprowadza różnorodne testy zderzeniowe pojazdów, aby ocenić ryzyko uderzeń czołowych, uderzeń w słup i boków, a także kolizji z pieszymi.

Z pięciu modeli, których Euro NCAP używa do reprezentowania dorosłych użytkowników samochodów, tylko jeden z nich, manekin Hybrid III, jest przeznaczony dla małej pasażerki. Jednak w przeciwieństwie do SET50F, model ten w dużej mierze opiera się na męskim manekinie używanym od lat 70. XX wieku, choć nieco mniejszym.

Dlaczego kobiety są bardziej narażone na obrażenia w wypadkach samochodowych?

W ostatnich latach badania przeprowadzone w USA próbowały rzucić światło na rozbieżności między mężczyznami i kobietami, jeśli chodzi o obrażenia odniesione w wypadkach drogowych.

Na przykład badanie przeprowadzone w 2019 r. na Uniwersytecie Wirginii wykazało, że kobiety były o 73% bardziej narażone na obrażenia w wypadku samochodowym niż mężczyźni.

Mięśnie szyi są zwykle słabsze u kobiet, więc jeśli porównasz to z męskim manekinem, ta szyja jest bardziej elastyczna i wykonuje więcej ruchów, jeśli wykonasz dokładnie ten sam test zderzeniowy przy tej samej prędkości i przyspieszeniu.

Tommy’ego Petterssona

Inżynier badawczy

Inne badanie przeprowadzone w 2021 r. przez Instytut Ubezpieczeń Bezpieczeństwa Drogowego w USA sugeruje, że na tę statystykę może wpływać wiele czynników.

Z ich raportu wynika, że ​​kobiety częściej prowadzą mniejsze i lżejsze samochody i częściej niż mężczyźni prowadzą uderzony pojazd podczas zderzeń bocznych lub czołowo-tylnych.

W przypadku zderzeń przód-tył i przód-bok wykazano, że uderzający pojazd stwarza mniejsze ryzyko obrażeń niż pojazd uderzony.

Linder i zespół odpowiedzialny za projekt SET5OF uważają jednak również, że testy zderzeniowe pojazdów z manekinami, które odpowiednio uwzględniają kobiecą sylwetkę, mogą doprowadzić do opracowania bezpieczniejszych siedzeń i funkcji zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet.

„Mięśnie szyi są zwykle słabsze u kobiet, więc jeśli porównać to z męskim manekinem, szyja jest bardziej elastyczna i wykonuje więcej ruchów, jeśli wykonasz dokładnie ten sam test zderzeniowy przy tej samej prędkości i przyspieszeniu” – powiedział Tommy Pettersson, inżynier badawczy pracujący nad projektem.

„Mamy nadzieję, że celem jest umożliwienie stworzenia lepszych miejsc zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Dlatego stworzyliśmy jednego mężczyznę i jedną kobietę” – dodał.

Aby poznać więcej tej historii, obejrzyj wideo w odtwarzaczu multimedialnym powyżej.