O nas
Kontakt

Biegunka w przejściu i siedzenia pokryte wymiocinami: jak załogi lotnicze radzą sobie z płynami ustrojowymi znajdującymi się w powietrzu?

Laura Kowalczyk

Biegunka w przejściu i siedzenia pokryte wymiocinami: jak załogi lotnicze radzą sobie z płynami ustrojowymi znajdującymi się w powietrzu?

To było lato pełne niebezpiecznych biologicznie płynów ustrojowych w samolotach. Czy należy bać się latania?

Chociaż możesz spodziewać się kontaktu z zarazkami podczas lotu w małej odległości samolotem z setkami osób, można założyć, że narażenie na krew, wymiociny i biegunkę nie jest czymś, na co większość ludzi jest przygotowana.

Jednakże ostatnio miał miejsce szereg incydentów, które sugerują, że być może nie powinniśmy być tak zaskoczeni płynami ustrojowymi podczas lotu.

W zeszłym tygodniu samolot lecący ze Stanów Zjednoczonych do Hiszpanii został zmuszony do zawrócenia do Atlanty po tym, jak pasażer pozostawił po nim nieprzyjemną smugę biegunki.

Inni pasażerowie samolotu w mediach społecznościowych dzielili się tym, jak załoga lotnicza starała się posprzątać bałagan za pomocą papierowych ręczników, chłonnej ściereczki i środka dezynfekującego.

Komunikując się z kontrolą ruchu lotniczego, pilot wyjaśnił, że zawraca samolot ze względu na „problem związany z zagrożeniem biologicznym”.

Po wylądowaniu pasażerowie musieli wspinać się na siedzenia, aby uniknąć biegunki w przejściach.

Wymioty i krew w powietrzu

To nie był jedyny przypadek obecności płynów ustrojowych w powietrzu tego lata.

Pod koniec sierpnia dwóch pasażerów lotu Air Canada zostało eskortowanych z samolotu za odmowę zajęcia miejsc pokrytych wymiocinami.

Przyglądająca się pasażerka opisała na Facebooku, że dwie kobiety przed nią usiłowały usiąść. Mówili stewardowi, że ich siedzenia i pasy bezpieczeństwa są mokre.

Chociaż pasażerowie wiedzieli, że ktoś podczas poprzedniego lotu zwymiotował w tym miejscu, zapewniono ich, że miejsce to zostało wyczyszczone.

„Włożyli zmieloną kawę do torby na siedzeniu i spryskali perfumami, aby zamaskować zapach” – powiedział świadek.

„Kiedy wyraźnie zdenerwowani pasażerowie próbowali wyjaśnić stewardowi, że siedzenie i pas bezpieczeństwa są mokre, a w ich okolicy nadal widoczne są pozostałości wymiocin, stewardessa bardzo przeprosiła, ale wyjaśniła, że ​​samolot jest pełny i nie mogą nic zrobić. Do.

„Pasażerowie powiedzieli, że nie można oczekiwać, że będą wymiotować przez pięć godzin”.

Niedługo potem pilot podszedł do kobiet i powiedział, że mogą one same opuścić samolot lub zostaną wyprowadzone z samolotu przez ochronę i umieszczone na liście lotów objętych zakazem lotów.

„Pilot wstał i poszedł na przód samolotu” – powiedział świadek.

„Następne, co wiemy, ochrona schodzi do ołtarza i eskortuje obie panie z samolotu!”

W lipcu pasażer samolotu Air France lecącego z Paryża do Toronto zauważył nieprzyjemny zapach wydobywający się z przestrzeni na nogi pod jego siedzeniem.

„Śmierdziało obornikiem” – powiedział CNN Habib Battah.

Kiedy zbadał sprawę, zauważył mokrą plamę na podłodze pod sobą.

Battah powiedział: „Powiedziałem, że to pachnie jak Merde – cholera. Podała mi mokre chusteczki. Zacząłem się wycierać i okazało się, że jest czerwono – krwistoczerwone. I ciągle pojawiało się czerwone. Pomyślałem sobie: „Co to do cholery jest?”. Chciałem tylko zobaczyć, co to jest. Po chwili jedna ze stewardów powiedziała: „Lepiej idź umyj ręce, a tu są rękawiczki”.

Później dowiedział się, że plama to ludzka krew pozostawiona poprzedniego dnia, kiedy pasażer doznał krwotoku.

„Od 20 lat relacjonuję Bejrut jako dziennikarz” – powiedział Battah. „Przeżyłem wojny, naloty, widziałem zabójstwa, bomby samochodowe i ledwo przeżyłem eksplozję w porcie. Myślałem, że widziałem już wszystko. Nie spodziewałem się, że znajdę więcej krwi niż w Bejrucie w samolocie Air France.”

Czy płyny ustrojowe są niebezpieczne?

„Płyny ustrojowe, w tym wymioty, biegunka, krew i mocz, znajdujące się w transporcie publicznym stanowią poważne ryzyko przeniesienia czegokolwiek, od norowirusa na poważniejsze choroby” – powiedziała TylkoGliwice Green Jenna Brown, specjalistka ds. zdrowia środowiskowego specjalizująca się w bezpieczeństwie żywności i zdrowiu publicznym.

W przypadku jakiegokolwiek rozlania Brown stwierdził, że płyn należy traktować jako zakaźny, aby zapewnić zastosowanie odpowiednich środków kontroli w celu ochrony zdrowia osób znajdujących się w pobliżu lub członka personelu zajmującego się sprzątaniem.

Skuteczne czyszczenie i dezynfekcja obszaru powinny usunąć zagrożenia fizyczne, biologiczne i chemiczne stwarzane przez płyny ustrojowe, ale „złe techniki czyszczenia mogą spowodować rozprzestrzenianie się skażenia”.

Brown powiedział, że należy natychmiast odizolować ten obszar i usunąć płyn ustrojowy za pomocą specjalnie zaprojektowanych do tego celu granulatów chłonnych, co pomaga również zapobiegać przenoszeniu chorób zakaźnych przez powietrze. Na koniec należy zdezynfekować miejsce.

„Każdy personel zajmujący się sprzątaniem rozlanych ciał powinien przejść odpowiednie przeszkolenie, środki ochrony osobistej i sprzęt, aby chronić się przed infekcją” – kontynuowała.

Jeśli obszar nie zostanie odpowiednio oczyszczony, ryzyko przeniesienia wirusa nadal istnieje.

Jak czyszczone są samoloty?

Przed Covid-19 samoloty były sprzątane pomiędzy lotami – usuwano śmieci i odkurzano podłogi.

Po pandemii wiele linii lotniczych wprowadziło filtrację powietrza na poziomie szpitalnym, która wymienia powietrze w samolocie co kilka minut. Nakładają również spray antybakteryjny na wszystkie powierzchnie.

Co dwa do sześciu miesięcy samoloty wysyłane do konserwacji są zwykle dokładnie czyszczone.

W powietrzu większość załóg lotniczych jest w stanie poradzić sobie z niewielkimi wyciekami substancji stanowiących zagrożenie biologiczne do czasu przybycia do centrum w celu głębszego oczyszczenia. Jeśli wyciek jest duży lub skomplikowany, lot może zostać opóźniony lub odwołany w oczekiwaniu na profesjonalne sprzątanie.

Chociaż eksperci twierdzą, że w przypadku choroby lub urazu pasażera możesz spotkać się z wymiocinami, biegunką, moczem i krwią, przytłaczająca większość lotów nie powoduje żadnych problemów, a obawa o cielesność nie powinna powstrzymywać Cię od zwiedzania.