O nas
Kontakt

Przepełnione loty: jak linie lotnicze zarabiają pieniądze

Laura Kowalczyk

Przepełnione loty: jak linie lotnicze zarabiają pieniądze

Prawie wszystkie loty są przepełnione. Nadmierna sprzedaż biletów jest legalna, a branża twierdzi, że pasażerowie czerpią z tej praktyki korzyści.

Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się przylecieć na lot, który zarezerwowałeś i opłaciłeś z tygodniowym wyprzedzeniem, ale okazało się, że jest on przepełniony?

Być może zastanawiacie się, jak można pozwolić na taką praktykę, jednak nadmierna sprzedaż biletów jest w rzeczywistości praktyką legalną, także w Unii Europejskiej.

Linie lotnicze obliczają średnią liczbę pasażerów, którzy prawdopodobnie nie stawią się na lot, i na tej podstawie sprzedają bilety.

Jeśli jednak pojawią się wszyscy posiadacze biletów, oznacza to, że nie ma wystarczającej liczby miejsc i niektórzy nieuchronnie zostaną wyrzuceni z lotu.

Wiele osób, co zrozumiałe, widzi niesprawiedliwość związaną z tą sytuacją, jednak linie lotnicze twierdzą, że taka sytuacja jest rzadka i że overbooking na loty pozwala im utrzymać ceny biletów na przystępnym poziomie, a pasażerowie, którzy się nie stawią, nie ponoszą konsekwencji prawnych.

Czy naprawdę jest to sytuacja korzystna dla linii lotniczych i pasażerów?

W Unii Europejskiej pasażerom należy zapewnić odszkodowanie i zmianę planu podróży zgodnie z rozporządzeniem z 2004 r. Większość linii lotniczych na całym świecie również posiada systemy odszkodowań.

Jednak straty dodatkowe, takie jak pokój hotelowy zarezerwowany na weekend, nie są zwracane. Niektórzy będą również argumentować, że nie ma odpowiedniego odszkodowania dla wysiedlonych pasażerów, którzy opuszczą urodziny, ślub lub pogrzeb.

Eksperci twierdzą jednak, że overbooking rzadko prowadzi do poważnych problemów.

„Choć overbooking może wydawać się ryzykowną praktyką zwykłemu człowiekowi, który nie ma dogłębnej wiedzy o branży, w rzeczywistości nie stwarza zbyt wielu problemów” – wyjaśnił Alex Macheras, ekspert branży lotniczej.

Wyjaśnił, że ta powszechna praktyka lotnicza sprawdza się, ponieważ stosunkowo rzadko zdarza się, aby pasażerowie doznali obrażeń, biorąc pod uwagę, że prawie wszystkie loty są przepełnione.

„Linie lotnicze nie tylko nadmiernie rezerwują loty o nierealistyczne liczby. Dokonują rezerwacji na podstawie bardzo konkretnych, sprawdzonych danych dotyczących tego konkretnego lotu” – powiedział Macheras.

Na przykład linia lotnicza może stwierdzić, że na bardzo wczesnych lotach częściej zdarza się, że nie pojawia się na lotnisku, ponieważ niektórzy klienci nieuchronnie prześpią budziki – dodał.

Overbooking jest częścią modelu biznesowego linii lotniczych

Jest to rzadka praktyka w świecie biznesu, ale eksperci zapewniają, że jest to normalny element funkcjonowania branży lotniczej.

„Linie lotnicze pracują na niewiarygodnie niskich marżach, zarabiając około 10 dolarów (9 euro) na bilecie w klasie ekonomicznej” – powiedział Macheras.

Jedną ze strategii stosowanych przez linie lotnicze w celu utrzymania rentowności jest dynamiczna polityka cenowa linii lotniczych, reagująca na podaż i popyt, przy czym pasażerowie płacą różne opłaty w zależności od tego, kiedy kupują bilety.

Overbooking to tylko jedna z wielu strategii stosowanych przez linie lotnicze w celu osiągnięcia zysku.

Jest to część modelu biznesowego branży i umożliwia liniom lotniczym utrzymanie przystępnych cenowo biletów. Jeśli stanie się to nielegalne, „ceny natychmiast wzrosną, ponieważ linie lotnicze nie będą już korzystać z tej siatki bezpieczeństwa finansowego” – ostrzegł Macheras.

Chociaż osoby, które zostały wyrzucone z lotu, w naturalny sposób postrzegają tę praktykę jako nieuczciwą, „ogólnie rzecz biorąc, przy lepszym zrozumieniu jest to korzyść zarówno dla branży, jak i pasażerów” – twierdzi Macheras.