O nas
Kontakt

Szybko rozwijający się biznes sportów walki wart miliardy dolarów

Laura Kowalczyk

Szybko rozwijający się biznes sportów walki wart miliardy dolarów

Branża sportów walki rośnie w szybkim tempie i ma około trzystu milionów fanów na całym świecie. W tym odcinku The Exchange prezes i dyrektor generalny ONE Championship opowiada o tym, jak technologia cyfrowa pomaga w rozwoju jego sportowego imperium wartego miliardy dolarów.

Sporty walki szybko stają się globalną sensacją, a technologia zmienia sposób, w jaki fani na całym świecie mogą zarówno angażować się w akcję, jak i czerpać z niej przyjemność.

Szacuje się, że obecnie 300 milionów ludzi uważa się za fanów Mieszanych Sztuk Walki, a popularność jest najwyższa w takich krajach, jak Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Brazylia, Singapur i Chiny

Coraz więcej osób samodzielnie próbuje tego sportu. W zeszłym roku w samych Stanach Zjednoczonych rynek studiów i klubów sztuk walki urósł do wartości szacunkowej 9 miliardów dolarów.

Dwie ogromne firmy medialne zajmujące się sztukami walki znajdują się obecnie na szczycie branży, zapewniając fanom innowacyjne sposoby czerpania radości z akcji. Według ostatnich danych dotyczących kapitalizacji rynkowej UFC i ONE Championship są obecnie warte znacznie ponad miliard dolarów.

Dzięki uprzejmości ONE Championship
Sporty walki cieszą się ogromnym zainteresowaniem na całym świecie

UFC z siedzibą w Las Vegas Dany White’a ma obecnie kapitalizację rynkową na poziomie 10 miliardów dolarów, a mistrzostwa ONE Chatri Sityodtong wyceniane są na 1,4 miliarda dolarów. Ale ta eksplozja popularności dotyczy także innych marek, takich jak Bellator i Professional Fighters League.

A wielka walka między markami dotyczy teraz tego, jak fani oglądają treści. Usługi przesyłania strumieniowego i platformy mediów społecznościowych stały się polem bitwy, na którym zadecyduje się o przyszłości branży.

Według Chatri Sityodtong, prezesa i dyrektora generalnego ONE Championship, sporty walki mają przewagę nad sportami z piłką i wyścigami Formuły 1, jeśli chodzi o korzystanie z treści na telefonie przenośnym. Mówi, że te sporty są zbyt „długie” na mniejszy ekran, a w przypadku sportów z piłką czasami może być trudno zobaczyć piłkę.

Wiadomości Euro
Chatri Sityodtong jest prezesem i dyrektorem generalnym ONE Championship

„Jeśli spojrzysz na swój telefon, w którym mieszkają milenialsi i pokolenie Z. TikTok, Instagram, Facebook i tak dalej – widać latające kolano. Na żywo możesz zobaczyć kopnięcie w głowę przez KO. Treść wielkości kęsa. Takie właśnie są sporty walki – wiesz, że są trzy rundy akcji, a potem nadchodzi następna walka. Mówi Sityodtong.

To „krótkie” podejście do oglądania sportów walki na telefonie pozwala także fanom wybierać zawodników, których chcą oglądać, a ponadto jest szybkie i łatwe do zrozumienia.

„Na świecie jest pięć tysięcy obiektów sportowych, ale mówię o ONE Championship, które znajduje się w pierwszej dziesiątce największych obiektów sportowych. Ponieważ osiągasz skalę i naprawdę możesz rozpalić fandom na całym świecie. Dla nas kilka miesięcy temu było to jedno wydarzenie: byliśmy numerem jeden na Twitterze w USA i numerem jeden na Twitterze na całym świecie. W ten weekend jednocześnie byliśmy numerem jeden w największych mediach społecznościowych w Chinach. Na tym polega siła technologii cyfrowej i na tym polega siła sportu”. Mówi Sityodtong.

Sityodtong wierzy, że ONE stała się jedną z największych na świecie firm zajmujących się sportami walki ze względu na swoje wartości oraz zawodników sztuk walki, o których mówi, że są prawdziwymi bohaterami, którzy mogą inspirować fanów sportów walki.

„Wykazują takie wartości jak uczciwość, pokora, honor, szacunek, odwaga, dyscyplina i współczucie, które są podstawowymi wartościami sztuk walki. Myślę, że etos One jako ojczyzny sztuk walki odbił się echem na całym świecie.

Wiadomości Euro
Samuel Carneiro, trener na siłowni MMA w Doha

Ogromny rozwój napędzają globalne marki i najnowocześniejsza technologia streamingu. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że coraz więcej osób uprawia sporty takie jak Jiu-Jitsu, boks i Muay Thai, w jaki sposób mniejsze firmy wykorzystują popularność sportów walki? Eksperci sztuk walki w Katarze budują biznes wokół wspólnej pasji, a siłownia MMA w Doha jest jednym z największych ośrodków tego sportu w regionie. W ciągu ostatniej dekady sport ten ogromnie się rozwinął, zdobywając ogromne rzesze fanów na całym świecie. Ale jak działają tego typu firmy?

Samuel Carneiro jest trenerem MMA.

„Codziennie jest tu zwykle dość tłoczno. Prowadzimy tu wiele zajęć, Jiu Jitsu, Muay Thai, MMA, a także dla dzieci Muay Thai i Jiu Jitsu. W tej sali przeprowadzaliśmy kilka amatorskich zawodów z całym zabezpieczeniem i innymi rzeczami. Kilku moich uczniów też tu walczyło. I wiesz, kiedy osiemnastolatkowie przychodzą i walczą, wszyscy ich przyjaciele ze szkoły, a czasem nawet ich nauczyciele przychodzą popatrzeć. Lubią też patrzeć, jak ich przyjaciele wygrywają i lubią, jak ich przyjaciele walczą, a to po prostu przyciąga coraz więcej ludzi. Myślę, że możemy jedynie rozwijać MMA, zwłaszcza na Bliskim Wschodzie, ponieważ jest to nowy sport, tak jak był w Brazylii i tak jak na początku był w USA.

Wiadomości Euro
Studenci sztuk walki na siłowni MMA w Doha

Jaka jest jednak przyszłość MMA – czy może ono nadal się rozwijać i stać się jednym z wiodących sportów na świecie? Ron Westfall z Futurum Group wyjaśnił, że streaming może być kluczem do wzrostu popularności takich sportów na całym świecie.

„W rzeczywistości spodziewamy się gwałtownego wzrostu efektów sprzedaży wiązanej w USA. Już połowa nowych abonentów streamingu jest objęta pakietami. Z pewnością najlepszym przykładem jest pakiet Disney ESPN. I myślę, że będzie to zwiastunem więcej tego. Myślę, że zobaczymy więcej pakietów obejmujących określone sporty, na przykład nie tylko sporty amerykańskie, ale sporty światowe”.