Z nowego raportu opublikowanego przez grupę monitorującą technologię wynika, że chińska aplikacja stała się kluczowym kanałem marketingowym promującym leki dla kulturystów wśród milionów ludzi.
Jak wynika z opublikowanego w czwartek raportu, który kwestionuje ta firma, TikTok stał się kluczowym kanałem marketingowym dla sprzedawców promujących sterydy i inne leki na kulturystykę wśród milionów użytkowników aplikacji.
Z badania organizacji non-profit Anglo-American Center to Counter Digital Hate (CCDH) wynika, że popularne filmy zachęcające do korzystania z tych produktów w celach estetycznych lub sportowych są publikowane przez wpływowe osoby, które często bagatelizują związane z tym ryzyko.
Jest to następstwem ostrzeżenia wydanego w kwietniu przez amerykańską Agencję ds. Żywności i Leków (FDA) dotyczącego marketingu leków poprawiających wydajność wśród młodzieży i młodych dorosłych na platformach mediów społecznościowych.
„Są sprzedawane młodym mężczyznom przez wpływowe osoby, które celowo mówią: «Jeśli chcesz być jak Kapitan Ameryka, musisz zażywać te narkotyki»” – powiedział założyciel i dyrektor generalny CCDH Imran Ahmed.
Wyniki badania pokazują, że filmy TikTok – opatrzone pewnymi hashtagami – promujące to, co badacze nazywają „lekami podobnymi do sterydów”, uzyskały w Stanach Zjednoczonych ponad 587 milionów wyświetleń w ciągu ostatnich trzech lat, z czego 72% pochodzi od użytkowników. w wieku od 18 do 24 lat.
Recenzja TikToka
W raporcie zarzuca się również, że kilkudziesięciu wpływowych osób promowało strony internetowe sprzedające leki bezpośrednio lub za pośrednictwem programów marketingu afiliacyjnego, które mogłyby umożliwić im czerpanie korzyści ze sprzedaży.
Rzecznik TikTok, Ben Rathe, skrytykował raport, twierdząc, że metodologia grupy nie rozróżnia szkodliwych filmów od pozytywnych treści, które mówią o leczeniu sterydów lub ich skutkach ubocznych.
CCDH nie jest w stanie tego stwierdzić na podstawie rodzaju prezentowanych danych i dużej liczby filmów na TikToku – powiedział.
Badacze stwierdzili, że ocenili 20 najpopularniejszych filmów pod określonymi hashtagami oraz wszystkie te pod innymi hashtagami zawierającymi mniej niż 20 filmów.
Informacje zawarte w raporcie pochodzą z ogólnodostępnego narzędzia Creative Center TikToka. Badacze nie byli w stanie zmierzyć, jak często użytkownicy poniżej 18 roku życia odkrywali tego typu treści, ponieważ firma nie udostępnia takich informacji.
Ahmed powiedział w wywiadzie, że jego grupa poprosiła TikTok o udostępnienie tego typu danych do oceny.
Podobnie jak Instagram, TikTok ma dużą społeczność użytkowników fitness, którzy rozmawiają o różnych rzeczach, w tym o ćwiczeniach i stosowaniu sterydów. Popularne filmy publikowane w aplikacji spekulują na temat tego, kto jest „wysportowany czy nie”, kto jest naturalnie sprawny lub kto bierze sterydy.
W badaniu zbadano zawartość związaną z trzema klasami leków: sterydami anaboliczno-androgennymi, czyli syntetycznymi hormonami naśladującymi działanie testosteronu; peptydy stymulujące uwalnianie ludzkich hormonów wzrostu i przyczyniające się do wyników sportowych; oraz selektywne modulatory receptorów androgenowych, znane jako „SARM”.
Zbadaj luki w zabezpieczeniach
Substancje te mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia i są zabronione w sporcie na mocy Światowego Kodeksu Antydopingowego.
Zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych stosowanie sterydów anabolicznych bez recepty jest również nielegalne.
Według amerykańskiej Agencji Antydopingowej hormony peptydowe i SARMy nie zostały zatwierdzone przez FDA do stosowania bez recepty i nie powinny być kupowane w suplementach diety.
Naukowcy z tej organizacji non-profit wzywają prawodawców do zbadania luk prawnych, które umożliwiają witrynom sprzedającym te substancje działanie w Internecie.
Wzywają również TikTok do lepszego egzekwowania zakazu dotyczącego treści promujących rekreacyjne zażywanie narkotyków.
Rathe, rzecznik TikTok, powiedział, że treści sprzedające lub przedstawiające SARMS zostaną usunięte przez firmę po wykryciu.
TikTok jest własnością chińskiej firmy ByteDance Ltd.