Brytyjski przywódca twierdzi, że „fakty się zmieniły”, odcinając jedną nogę dużego projektu kolejowego.
LONDYN — Premier Rishi Sunak ogłosił, że pozostały odcinek długo planowanego projektu kolei dużych prędkości nr 2 został złomowany.
HS2, wielomiliardowa trasa kolei dużych prędkości, mająca połączyć Leeds, Birmingham i Manchester z Londynem, została ogłoszona przez ówczesnego premiera Davida Camerona w 2013 roku.
Pierwotnie miał połączyć północ Anglii ze stolicą Londynu, Sunak ogłosił w środę, że „pozostała część projektu HS2” zostanie anulowana, odnosząc się do wszystkiego poza linią z Londynu do Birmingham w West Midlands, która jest już w budowie .
W swoim przemówieniu na konferencji Partii Konserwatywnej w Manchesterze premier powiedział, że pozostałe 36 miliardów funtów przeznaczone na HS2 zostanie zamiast tego ponownie zainwestowane w „setki nowych projektów transportowych na północy i w regionie Midlands w całym kraju”.
Ogłaszając zmiany, Sunak powiedział: „Przede wszystkim mówię tym, którzy poparli projekt, fakty się zmieniły, a gdy fakty się zmienią, właściwą rzeczą, którą należy zrobić, jest mieć odwagę zmienić kierunek”.
Premier powiedział, że „zabezpieczy 12 miliardów funtów potrzebnych na połączenie Manchesteru i Liverpoolu zgodnie z planem”, a także zapowiedział budowę nowego „węzła kolejowego w Midlands”, który połączy 50 różnych stacji. Zapowiedział rozbudowę metra w West Midlands, budowę systemu tramwajowego w Leeds i zelektryfikowanie głównej linii północnej Walii, a także modernizację szeregu głównych dróg.
Sunak obiecał utworzenie nowej „Strefy Rozwoju Euston”, w której tysiące nowych domów zastąpi obecny plac budowy terminalu HS2 na londyńskiej stacji Euston.
Choć HS2 budzi głębokie kontrowersje wśród niektórych konserwatystów zaniepokojonych rosnącymi kosztami i zakłóceniami w ich okręgach wyborczych, posunięcie to prawdopodobnie wywoła reakcję lokalnych przywódców.
Konserwatywny burmistrz West Midlands Andy Street kwestionował już wcześniej twierdzenie, że złomowanie HS2 może w krótkim okresie ponownie zainwestować dziesiątki miliardów.
We wtorek powiedział TylkoGliwice, że takie twierdzenia byłyby „wirowaniem”, ponieważ koszt HS2 w Manchesterze w dużej mierze nie figuruje jeszcze w bilansach rządowych. Powiedział, że pieniądze, które można przesunąć, „istnieją w perspektywie długoterminowej, ale nie istnieją w obecnym horyzoncie wydatków”.