O nas
Kontakt

Rishi Sunak złomuje północny odcinek linii kolejowej HS2

Laura Kowalczyk

Rishi Sunak złomuje północny odcinek linii kolejowej HS2

Brytyjski przywódca twierdzi, że „fakty się zmieniły”, odcinając jedną nogę dużego projektu kolejowego.

LONDYN — Premier Rishi Sunak ogłosił, że pozostały odcinek długo planowanego projektu kolei dużych prędkości nr 2 został złomowany.

HS2, wielomiliardowa trasa kolei dużych prędkości, mająca połączyć Leeds, Birmingham i Manchester z Londynem, została ogłoszona przez ówczesnego premiera Davida Camerona w 2013 roku.

Pierwotnie miał połączyć północ Anglii ze stolicą Londynu, Sunak ogłosił w środę, że „pozostała część projektu HS2” zostanie anulowana, odnosząc się do wszystkiego poza linią z Londynu do Birmingham w West Midlands, która jest już w budowie .

W swoim przemówieniu na konferencji Partii Konserwatywnej w Manchesterze premier powiedział, że pozostałe 36 miliardów funtów przeznaczone na HS2 zostanie zamiast tego ponownie zainwestowane w „setki nowych projektów transportowych na północy i w regionie Midlands w całym kraju”.

Ogłaszając zmiany, Sunak powiedział: „Przede wszystkim mówię tym, którzy poparli projekt, fakty się zmieniły, a gdy fakty się zmienią, właściwą rzeczą, którą należy zrobić, jest mieć odwagę zmienić kierunek”.

Premier powiedział, że „zabezpieczy 12 miliardów funtów potrzebnych na połączenie Manchesteru i Liverpoolu zgodnie z planem”, a także zapowiedział budowę nowego „węzła kolejowego w Midlands”, który połączy 50 różnych stacji. Zapowiedział rozbudowę metra w West Midlands, budowę systemu tramwajowego w Leeds i zelektryfikowanie głównej linii północnej Walii, a także modernizację szeregu głównych dróg.

Sunak obiecał utworzenie nowej „Strefy Rozwoju Euston”, w której tysiące nowych domów zastąpi obecny plac budowy terminalu HS2 na londyńskiej stacji Euston.

Choć HS2 budzi głębokie kontrowersje wśród niektórych konserwatystów zaniepokojonych rosnącymi kosztami i zakłóceniami w ich okręgach wyborczych, posunięcie to prawdopodobnie wywoła reakcję lokalnych przywódców.

Konserwatywny burmistrz West Midlands Andy Street kwestionował już wcześniej twierdzenie, że złomowanie HS2 może w krótkim okresie ponownie zainwestować dziesiątki miliardów.

We wtorek powiedział TylkoGliwice, że takie twierdzenia byłyby „wirowaniem”, ponieważ koszt HS2 w Manchesterze w dużej mierze nie figuruje jeszcze w bilansach rządowych. Powiedział, że pieniądze, które można przesunąć, „istnieją w perspektywie długoterminowej, ale nie istnieją w obecnym horyzoncie wydatków”.