O nas
Kontakt

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Taszkencie: prezentacja światu kina środkowoazjatyckiego

Laura Kowalczyk

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Taszkencie: prezentacja światu kina środkowoazjatyckiego

15. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Taszkencie w Uzbekistanie zgromadziła miłośników kina i profesjonalistów z ponad 50 krajów, aby świętować kino środkowoazjatyckie.

Kino Azji Centralnej znalazło się w centrum uwagi 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Taszkiencie, zwanego także Perłą Jedwabnego Szlaku.

Do stolicy Uzbekistanu przybyli światowej sławy reżyserzy i aktorzy, aby nagradzać filmy i wprowadzać w świat kina kolejne pokolenie kinomanów.

„Ten festiwal gromadzi filmowców z 52 krajów pod hasłem pokoju, postępu i oświecenia; to inicjatywa naszego prezydenta” – wyjaśnił dyrektor festiwalu Firdavs Abdukhalikov.

„Uzbekistan zawsze był sercem Wielkiego Jedwabnego Szlaku. To był swego rodzaju tygiel, w którym odbywała się wymiana pomysłów i (i) kreatywności, więc ten festiwal jest kontynuacją tych tradycji” – powiedział Cult.

Firdavs Abdukhalikov, dyrektor festiwalu, Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Taszkencie
Firdavs Abdukhalikov, dyrektor festiwalu, Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Taszkencie

W festiwalowym programie konkursowym wzięli udział studenci szkół filmowych z różnych krajów. Zespoły miały dokładnie pięć dni na wyprodukowanie krótkiego filmu w lokalizacjach w Uzbekistanie.

Azerbejdżański film „100 kroków” otrzymał nagrodę „Kino w 5 dni” dla najlepszego filmu.

„Nie znaliśmy miasta, nie znaliśmy języka, to było bardzo trudne” – wyjaśnił Yusif Gasimli, który był autorem zdjęć do filmu.

„Zjednoczyliśmy się jako zespół, aby pokonać przeszkody i zdobyć dzisiejszą nagrodę”.

Podczas festiwalu przeprowadzono liczne kursy mistrzowskie prowadzone przez światowej klasy gwiazdy. Hassan Nazer, którego film „Zwycięzcy” z 2022 r. został zgłoszony do Oscara, wyjaśnił, jak wykorzystać w filmie osoby niebędące aktorami.

„To bardzo duże ryzyko, ale mogliby wnieść do filmu tyle kreatywności i autentyczności, ponieważ nie grają, a dostarczają naturalne rzeczy” – ujawnił Hassan.

Swoimi doświadczeniami z młodymi aktorami podzielił się słynny duet z filmu Taxi z 1998 roku, Frederic Diefenthal i Samy Naceri.

Frederic Diefenthal, aktor i reżyser
Frederic Diefenthal, aktor i reżyser

„Nie powinnaś słuchać nikogo, ani rodziców, ani przyjaciół. Musisz do końca podążać za swoim marzeniem” – powiedziała Samy Naceri.

„Robię swoją pracę sercem, mam szczęście, że mogę powiedzieć, że nawet jeśli jest to praca i będę tam kręcić w dzień i w nocy, mogę powiedzieć, że będę grać, a nie że idę do pracy” – powiedział Frederic Diefenthal Cult.

Kulminacja festiwalu miała miejsce w południowo-wschodnim mieście Uzbekistanu, Samarkandzie, w nowo powstałym, utrzymanym w antycznym stylu Wiecznym Mieście, które niewątpliwie będzie wykorzystywane jako tło w filmach.

Główną kategorią konkursową festiwalu było kino środkowoazjatyckie.

„Uważam ten festiwal za jeden z najlepszych, ponieważ trafiają na niego filmy, których prawie nie można oglądać. Filmów z Azji Centralnej po prostu nie ma w Europie, nie oglądamy ich, a tu jest okazja, aby spotkać się z twórcami i zobaczyć ich twórczość” – powiedział reżyser filmu Krzysztof Zanussi.

Międzynarodowe jury pod przewodnictwem Zanussiego przyznało w niedzielę nagrodę dla najlepszego filmu. Ten uzbecki film opowiada historię dzieci, które chcą zmienić swój świat i ich starych rodziców, którzy są zadowoleni z tego, co już mają.

Shokir Cholikov, reżyser filmowy
Shokir Cholikov, reżyser filmowy

„W Azji Środkowej wciąż jest wiele niewypowiedzianych i niepokazanych tematów” – ujawnił reżyser filmu Shokir Cholikov. „To dobra szansa dla młodych ludzi. Trzeba po prostu działać. Trzeba nakręcić te filmy, póki jest czas. Musimy robić filmy.”