Co roku z powodu zanieczyszczenia powietrza umiera 1000 Sztokholmczyków. Szwedzki zakaz samochodów ma nadzieję to zmienić.
Stolica Szwecji zakazuje wjazdu samochodom na benzynę i olej napędowy w centrum miasta, aby zmniejszyć zanieczyszczenie i emisję gazów cieplarnianych.
Nowe zasady wejdą w życie 31 grudnia 2024 roku.
„W Sztokholmie każdy powinien móc oddychać powietrzem i nie zachorować” – napisał radny ds. ruchu drogowego i poseł Lars Strömgren na X – dawniej Twitterze. Następnie wyobraża sobie miasto z „miejscami do siedzenia na zewnątrz i dużą ilością miejsca do spacerów i jazdy na rowerze”.
To pierwszy raz, kiedy w kraju wprowadzono tak rygorystyczne przepisy dotyczące ochrony środowiska dla pojazdów.
Gdzie w Sztokholmie wprowadzony zostanie zakaz używania samochodów z silnikami spalinowymi?
Zakaz wjazdu obejmuje 20 przecznic w centrum Sztokholmu, w tym ulice w okolicy Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan i Sveavägen.
Według Strömgrena są to obszary, do których pojazdy realizują głównie dostawy. Dodał, że dzięki przejściu na pojazdy elektryczne dostawy będą nie tylko bardziej zrównoważone, ale także cichsze, co oznacza, że będą mogły być realizowane przez całą dobę.
Po wejściu zakazu w życie pod koniec 2024 r. po strefie będą mogły poruszać się wyłącznie pojazdy elektryczne (EV) i niskoemisyjne pojazdy na gaz. Dozwolone będą również hybrydowe pojazdy ciężarowe typu plug-in.
Zakazowi nie podlegają pojazdy uprzywilejowane oraz pojazdy posiadające zezwolenie dla osób niepełnosprawnych.
Strefa o powierzchni 180 000 metrów kwadratowych może zostać rozszerzona do czasu dyskusji na początku 2025 r.
Początkowo planowano wprowadzić go także w Gamla Stan – Starym Mieście – ale plany te zostały obecnie odrzucone. Zamiast tego obszar ten stanie się „miejską strefą ekologiczną”, w dużej mierze wyłączoną z ruchu kołowego, gdzie 130 miejsc parkingowych zostanie usuniętych, aby zrobić miejsce dla pieszych i rowerzystów, podaje szwedzki nadawca SVT Nyheter.
Wizja Sztokholmu na bardziej ekologiczną przyszłość
Szwedzka Partia Zielonych (Miljöpartiet) – część krajowej koalicji „czerwono-zielonej” – przedstawiła plany bezemisyjnego śródmieścia Sztokholmu do 2030 roku.
Obejmuje to wprowadzenie stref ekologicznych z kontrolą pojazdów na obszarach o niskiej jakości, zakaz ruchu samochodów na niektórych obszarach i w określone dni oraz zmniejszenie całkowitego ruchu samochodowego o 30 procent do 2030 roku.
Stwierdza, że każdego roku 1000 Sztokholmczyków umiera przedwcześnie z powodu zanieczyszczenia powietrza – tę liczbę ma nadzieję zmniejszyć dzięki nowym środkom ruchu drogowego.
W zeszłym roku Strömgren ogłosił, że przeznaczy 2 miliardy euro na poprawę infrastruktury dla pieszych, rowerów i transportu publicznego w Sztokholmie.