Według statystyk rządowych produkcja mleka odpowiada za 2,8 procent emisji gazów cieplarnianych w Wielkiej Brytanii.
Oatly, szwedzka firma spożywcza produkująca z owsa alternatywy dla produktów mlecznych, wzywa do „etykietowania klimatycznego” na całej żywności i napojach sprzedawanych w Wielkiej Brytanii.
Firma chce większej przejrzystości w zakresie śladu węglowego brytyjskiej diety, zwłaszcza produktów mlecznych.
Aby zwrócić uwagę na swoją kampanię, Oatly oferuje bezpłatną powierzchnię reklamową firmom mleczarskim, które zgadzają się na publikowanie pełnego wpływu swoich produktów na klimat.
Badania pokazują szerokie poparcie społeczne dla umieszczania na żywności i napojach informacji o zawartości węgla, zwłaszcza wśród młodych ludzi.
Oatly bezpłatnie reklamuje produkty mleczne z „etykietami klimatycznymi”
Oatly wzywa wszystkie firmy produkujące żywność i napoje w Wielkiej Brytanii, aby poszły w jej ślady i publikowały ślad klimatyczny swoich produktów.
Firma publikuje dane dotyczące wpływu swoich produktów na opakowaniach w Wielkiej Brytanii na klimat od 2019 roku.
Firma Oatly, która wytwarza takie produkty jak mleko, jogurty i mrożone desery, wykorzystując owies zamiast mleka krowiego, wzywa w szczególności przemysł mleczarski do ujawnienia swojego śladu węglowego.
Według statystyk rządowych produkcja mleka odpowiada za 2,8% emisji gazów cieplarnianych w Wielkiej Brytanii.
Aby zachęcić do przejścia na przejrzystość, firma wykupiła znaczącą powierzchnię na billboardy, którą bezpłatnie udostępnia „Big Dairy”, jeśli opublikuje ona pełny ślad klimatyczny swoich produktów.
Kampania została zapoczątkowana ankietą przeprowadzoną przez Oatly, z której wynika, że brytyjscy konsumenci zdecydowanie popierają pomysł umieszczania na żywności i napojach etykiet o zawartości węgla.
Prawie dwie trzecie stwierdziło, że popiera politykę wprowadzenia etykietowania dwutlenku węgla na produktach spożywczych i napojach, a 55 procent uważa, że firmy powinny być zobowiązane do publikowania takich informacji.
Prawie 60 procent zmniejszyłoby lub całkowicie zaprzestało konsumpcji produktów spożywczych i napojów o wysokim śladzie węglowym, gdyby otrzymało dokładne dane dotyczące emisji.
Szczególnie zaangażowani są ludzie młodzi (w wieku 18-34 lata), którzy częściej zmieniają swoje nawyki konsumpcyjne.
Oatly wzywa do obowiązkowego oznakowania klimatycznego
Oatly wzywa do wprowadzenia obowiązkowego oznakowania klimatycznego, aby pomóc w ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych w Wielkiej Brytanii.
„Emisje z systemu żywnościowego, które obecnie odpowiadają 35 procent całkowitej emisji gazów cieplarnianych w Wielkiej Brytanii, muszą spaść, a zmiany w wyborach konsumenckich są niezbędne” – stwierdziła firma w oświadczeniu.
„Zmiana diety może przynieść korzyści dla środowiska na skalę nieosiągalną dla producentów”.
Firma zauważa, że konsumenci otrzymują już podobne informacje klimatyczne w innych miejscach, takie jak dane dotyczące emisji przy zakupie samochodu lub ocena energetyczna lodówek.
„Logicznie rzecz biorąc, to samo musi dotyczyć jedzenia i napojów” – mówi Oatly.
Orzeczenie to następuje po utworzeniu przez rząd Wielkiej Brytanii pierwszego partnerstwa na rzecz przejrzystości danych dotyczących żywności z branżą i ekspertami w celu poprawy zrównoważenia środowiskowego oraz zdrowotności żywności i napojów poprzez lepsze dane na temat żywności.
Jednym z proponowanych środków jest „ustanowienie obowiązkowej metodologii dobrowolnych oznakowań ekologicznych żywności”.