O nas
Kontakt

Zdaniem amerykańskich linii lotniczych, pasażerowie siedzący przy oknie oszczędzają przede wszystkim czas. Dlaczego więc nie zrobi tego więcej?

Laura Kowalczyk

Zdaniem amerykańskich linii lotniczych, pasażerowie siedzący przy oknie oszczędzają przede wszystkim czas.  Dlaczego więc nie zrobi tego więcej?

Miejsce przy oknie stało się jeszcze lepsze zgodnie z nową, wypróbowaną i przetestowaną polityką tej linii lotniczej.

Aby skrócić czas spędzany przez samoloty na ziemi, amerykańska linia lotnicza zacznie wsiadać na pokład pasażerów najpierw z miejscami przy oknie.

United Airlines podały w wewnętrznej notatce, że 26 października rozpoczną nowy plan miejsc dla pasażerów klasy ekonomicznej.

Plan, nazwany WILMA, obejmujący okno, środek i przejście, został przetestowany w kilku lokalizacjach i uznano, że skraca czas wejścia na pokład nawet o dwie minuty.

Odmiany podejścia WILMA istnieją od wielu lat.

„Rozmieszcza ludzi wzdłuż korytarza samolotu, dzięki czemu więcej osób może jednocześnie odłożyć bagaż. To główna rzecz, która przyspiesza proces wejścia na pokład” – wyjaśnia Jason Steffen, profesor fizyki na Uniwersytecie Nevada w Las Vegas.

Po czekaniu w jednej kolejce na pokład za dużo, Steffen dziesięć lat temu zaprojektował własny model wejścia na pokład.

Jakich pasażerów będzie dotyczył nowy plan pokładowy?

Zmiana zacznie się od pasażerów w czwartej grupie pokładowej.

Pasażerowie pierwszej klasy i klasy biznes nie odczują żadnych zmian w swoim codziennym życiu. Nie zmieni się także sytuacja dla osób posiadających przywileje pierwszeństwa wejścia na pokład, w tym podróżnych niepełnosprawnych, dzieci podróżujących bez opieki, wojskowych w czynnej służbie oraz rodzin z dziećmi do lat 2.

Linie United z siedzibą w Chicago poinformowały, że jeśli wielu klientów, np. rodziny, korzysta z tej samej rezerwacji ekonomicznej, będą mogli wejść na pokład razem.

Nowa polityka będzie obowiązywać w przypadku lotów krajowych i niektórych lotów międzynarodowych.

United Airlines twierdzą, że od przyszłego tygodnia zaczną przyjmować pasażerów w klasie ekonomicznej z miejscami przy oknie.
United Airlines twierdzą, że od przyszłego tygodnia zaczną przyjmować pasażerów w klasie ekonomicznej z miejscami przy oknie.

W poszukiwaniu idealnego procesu wejścia na pokład

Linie lotnicze od dawna poszukiwały idealnego procesu wejścia na pokład. Nawet Orville i Wilbur Wright rzucili monetą, aby zobaczyć, kto zajmie samotne miejsce w ich latającej maszynie.

United wprowadza teraz zmiany, ponieważ według niego średni czas wejścia na pokład wydłużył się od 2019 roku o dwie minuty.

Od czasu, gdy linie lotnicze zaczęły pobierać opłaty za bagaż rejestrowany ponad dziesięć lat temu, wzrosła liczba majsterkowania przy procesie wejścia na pokład. Opłaty te zachęcają pasażerów do zabrania ze sobą bagażu podręcznego, który zasadniczo jest nadal bezpłatny, z wyjątkiem tanich przewoźników, takich jak Spirit i Frontier w USA.

„Za każdym razem, gdy musisz zmagać się z bagażem uniesionym nad głową, wszystko spowalnia” – powiedział Steffen.

Linie lotnicze traktują priorytetowo pierwszeństwo wejścia na pokład

Szybsze zachęcanie do wejścia na pokład komplikuje także chęć linii lotniczych do sprzedawania wczesnego wejścia na pokład lub zapewniania go elitarnym członkom programów często podróżujących.

Dopiero gdy te osoby zajmą miejsca – zazwyczaj w przedniej części samolotu – wszyscy pozostali będą mogli wejść na pokład, mijając klientów uprzywilejowanych w drodze do miejsc z tyłu kabiny.

„Pierwsze wejście na pokład to sposób na zarabianie pieniędzy. Do pewnego momentu te pieniądze są warte więcej niż martwienie się o trzyminutowe wcześniejsze wejście na pokład za każdym razem” – powiedział Seth Miller, który pisze o wrażeniach z podróży na stronie Paxex.aero.

Dwie minuty nie robią dużej różnicy w przypadku lotu transatlantyckiego, ale na krótszych trasach o dużym natężeniu ruchu – na przykład między wyspami hawajskimi – opóźnienia mają tendencję do kaskadowania się, przez co loty realizowane późnym wieczorem stają się coraz bardziej opóźnione w stosunku do rozkładu.

Jeśli kilku pasażerów będzie zwlekać z pakowaniem bagażu i szukaniem miejsca, według oficjalnych statystyk rządowych może to zadecydować o tym, czy lot odbędzie się punktualnie, czy spóźniony.