O nas
Kontakt

Finlandia obwinia chiński statek za uszkodzenie gazociągu na Morzu Bałtyckim

Laura Kowalczyk

Finlandia obwinia chiński statek za uszkodzenie gazociągu na Morzu Bałtyckim

Fińska policja twierdzi, że ma dane wskazujące, że pływający pod banderą Hongkongu statek towarowy NewNew Polar Bear jest winowajcą uszkodzenia rurociągu biegnącego pod Morzem Bałtyckim.

Fińscy śledczy twierdzą, że wierzyli, że na początku tego miesiąca kotwica chińskiego kontenerowca została zerwana i spowodowała uszkodzenie podmorskiego gazociągu BalticConnector między Finlandią a Estonią na Morzu Bałtyckim.

Krajowe Biuro Śledcze, oddział fińskiej policji, oświadczyło, że posiada dowody i dane wskazujące, że pływający pod banderą Hongkongu statek towarowy NewNew Polar Bear jest winowajcą uszkodzenia rurociągu biegnącego przez Zatokę Fińską.

Nadinspektor Risto Lohi, szef śledztwa NBI, powiedział na wtorkowej konferencji prasowej, że uważa się, że wleczona po dnie morska smuga o szerokości od 1,5 do 4 metrów prowadzi do miejsca uszkodzenia gazociągu.

Uważa się, że ślad ten został spowodowany przez ciężką 6-tonową kotwicę, którą fińska marynarka wojenna wydobyła późnym wieczorem w poniedziałek.

„Na (kotwicy) znajdują się ślady wskazujące, że miała ona kontakt z gazociągiem” – stwierdził Lohi, cytując dane z analiz ekspertów.

Urzędnicy twierdzą, że to, czy uszkodzenie rurociągu było zamierzone, niezamierzone, czy spowodowane „złym żeglugą”, będzie przedmiotem kolejnego etapu dochodzenia.

Co się stało z rurociągiem?

8 października fińscy i estońscy operatorzy systemów gazowych poinformowali, że zaobserwowali nietypowy spadek ciśnienia w gazociągu, po czym zamknęli dopływ gazu.

Okazało się, że 77-kilometrowy rurociąg biegnący pomiędzy fińskim nadmorskim miastem Inkoo a estońskim portem Paldiski został mechanicznie uszkodzony w fińskiej strefie ekonomicznej i przesunął się z pierwotnego położenia, w którym był zakopany w dnie morskim.

W Finlandii pojawiły się początkowe spekulacje, że uszkodzenia rurociągu celowo dokonała Rosja, w widocznej reakcji na niedawne członkostwo Finlandii w NATO, chociaż wyżsi przywódcy nie podali publicznie nazwiska Moskwy.

W zeszłym tygodniu fińskie władze uznały, że głównym podejrzanym jest NewNew Polar Bear, ponieważ kurs i położenie 169-metrowego statku na Morzu Bałtyckim zbiegły się z czasem i miejscem uszkodzenia gazociągu.

Z najnowszych zdjęć opublikowanych w mediach społecznościowych chińskiego statku, który zawijał do portu w Petersburgu w Rosji podczas rejsu po Morzu Bałtyckim, wynika, że ​​na statku brakuje jednej z kotwic.

Ze strony internetowej Marine Traffic wynika, że ​​statek płynie obecnie po północnych wodach Rosji i prawdopodobnie wraca do Chin szlakiem Morza Północnego.

Fińscy śledczy stwierdzili, że kilkakrotnie próbowali skontaktować się z kapitanem statku, ale bezskutecznie i obecnie współpracują w tej sprawie z chińskimi urzędnikami.

Rzecznik chińskiego ministerstwa spraw zagranicznych powiedział w poniedziałek na zwykłej konferencji prasowej rządu, że Pekin wezwał do „obiektywnego, uczciwego i profesjonalnego” śledztwa w sprawie uszkodzeń BalticConnector i podkreślił, że w tym czasie chiński statek płynął normalnie.

Nowe zdjęcia fińskiej Straży Granicznej pokazały znaczne uszkodzenia wartego 300 milionów euro gazociągu łączącego Finlandię z europejską siecią gazową. Gazociąg BalticConnector został oddany do użytku komercyjnego na początku 2020 roku.

Prace naprawcze mają potrwać co najmniej do końca kwietnia 2024 roku.

W tym samym czasie co rurociąg uszkodzony został kabel telekomunikacyjny Finlandia-Estonia i Szwecja-Estonia.

Władze fińskie twierdzą, że ich zdaniem uszkodzenie kabla do transmisji danych między Finlandią a Estonią jest również powiązane z chińskim statkiem.