O nas
Kontakt

Pracownicy branży motoryzacyjnej osiągają porozumienie z Fordem, co stanowi przełom w kierunku zakończenia strajków przeciwko producentom samochodów z Detroit

Laura Kowalczyk

Pracownicy branży motoryzacyjnej osiągają porozumienie z Fordem, co stanowi przełom w kierunku zakończenia strajków przeciwko producentom samochodów z Detroit

Związek zawodowy United Auto Workers poinformował w środę, że osiągnął próbę porozumienia z Fordem, co może stanowić przełom w kierunku zakończenia prawie 6-tygodniowych strajków przeciwko producentom samochodów z Detroit.

Czteroletnia umowa, która musi jeszcze zostać zatwierdzona przez 57 000 członków związku zawodowego w firmie, może zakończyć serię strajków związku w wybranych fabrykach prowadzonych przez Forda, General Motors i producenta Jeepa Stellantis.

Transakcja z Fordem może ustawić wzór dla porozumień z dwoma pozostałymi producentami samochodów, w przypadku których pracownicy będą nadal strajkować. UAW wezwał wszystkich pracowników Forda do powrotu do pracy i stwierdził, że wywrze to presję na GM i Stellantis do negocjacji. Ogłoszenia, jak to zrobić, pojawią się później.

„Powiedzieliśmy Fordowi, żeby się zgodził, i tak się stało” – powiedział Prezydent Shawn Fain w przemówieniu wideo do członków. „Wygraliśmy rzeczy, o których nikt nie myślał, że są możliwe”. Dodał, że Ford wyłożył na stół o 50% więcej pieniędzy niż przed rozpoczęciem strajku 15 września.

Briana
Brian „Rooster” Heppner, członek komórki 12 United Auto Workers, wybiera podczas trwającego strajku UAW w kompleksie montażowym Stellantis Toledo w środę, 25 października 2023 r.

Wiceprezydent UAW Chuck Browning, główny negocjator z Fordem, powiedział, że pracownicy otrzymają ogólną podwyżkę płac o 25% oraz podwyżki kosztów utrzymania, które spowodują podwyżkę o ponad 30%, do ponad 40 dolarów (38 euro) za godzinę dla najlepszych pracowników pracowników zakładów montażowych skali do końca umowy.

Wcześniej Ford, Stellantis i General Motors oferowały podwyżki o 23%. Kiedy rozmowy się rozpoczęły, Ford zaoferował 9%.

Po ratyfikacji pracownicy montażowi otrzymają 11%, czyli prawie tyle samo, co podwyżka płac, jaką pracownicy widzieli od 2007 roku, powiedział Browning.

Zwykle podczas poprzednich strajków samochodowych umowa UAW z jednym producentem samochodów doprowadziła do tego, że inne firmy dopasowały ją do własnych rozliczeń.

GM stwierdził w oświadczeniu, że „konstruktywnie współpracuje” ze związkiem, aby jak najszybciej osiągnąć porozumienie. Stellantis oświadczyła również, że dąży do osiągnięcia porozumienia, „które sprawi, że wszyscy wrócą do pracy tak szybko, jak to możliwe”.

Wygraliśmy najbardziej lukratywne porozumienie w przeliczeniu na członka od czasów prezydentury Waltera Reuthera.

Chucka Browninga

Wiceprezydent UAW

Browning powiedział, że pracownicy tymczasowi otrzymają większą podwyżkę wynagrodzeń niż łącznie przez ostatnie 22 lata. Pracownicy tymczasowi dostaną podwyżki powyżej 150%, a emeryci otrzymają roczne premie, powiedział.

„Dzięki sile naszych członków na linii pikiet i groźbie kolejnych strajków wygraliśmy najbardziej lukratywne porozumienie w przeliczeniu na członka od czasu prezydentury Waltera Reuthera” – powiedział Browning. Reuther stał na czele związku od 1946 r. aż do swojej śmierci w 1970 r.

Fain powiedział, że krajowa rada przywódców związku, złożona z przewodniczących lokalnych związków zawodowych i przewodniczących negocjacji, uda się w niedzielę do Detroit, gdzie przedstawi prezentację porozumienia i zagłosuje nad tym, czy zalecić je członkom. W niedzielny wieczór związek zorganizuje transmisję wideo na żywo na Facebooku, a później zorganizuje spotkania regionalne, aby wyjaśnić członkom transakcję.

Podczas pikiety w zakładzie montażowym Forda w stanie Michigan na zachód od Detroit w środę wieczorem lokalni przywódcy związkowi zaprosili pracowników po drugiej stronie ulicy do hali związkowej na odprawę na temat umowy. Kiedy wychodzili z budynku, wielu uśmiechało się, a większość odczuła ulgę.

„To dla mnie czas pełen emocji. Jestem wzruszony” – powiedział pracownik Keith Jurgelewicz, a jego oczy wypełniły się łzami. „Ale jestem bardzo podekscytowany, że to już koniec. Nie mogę się doczekać, aż wrócę do pracy i będę mógł zająć się swoim życiem”.

Jurgelewicz powiedział, że jest szczęśliwy, że koniec strajku nastąpił podczas jego zmiany na liniach pikiet, gdzie wiernie stawił się na wszystkich swoich zmianach.

„Mam nadzieję, że GM i Stellantis uda się sfinalizować transakcję. …Historyczny dzień dla nas” – powiedział.

W oświadczeniu prezydent Joe Biden, który na początku strajków odwiedził pikietujących GM w pobliżu Detroit i określił siebie jako najbardziej przyjaznego związkom prezydenta w historii Stanów Zjednoczonych, pochwalił ugodę.

„Zawsze wierzyłem, że klasa średnia zbudowała Amerykę, a związki zawodowe zbudowały klasę średnią” – powiedział Biden. „Ta próba porozumienia jest świadectwem siły pracodawców i pracowników, którzy spotykają się, aby rozwiązać różnice przy stole negocjacyjnym w sposób, który pomoże firmom odnieść sukces, a jednocześnie pomoże pracownikom zabezpieczyć płace i świadczenia, dzięki którym będą mogli założyć rodzinę”.

Pracownicy emerytowani również zobaczą podwyżki w momencie przejścia na emeryturę, a osoby zatrudnione po 2007 r. w ramach planów 401(k) otrzymają duże podwyżki, powiedział Browning. Powiedział, że po raz pierwszy związek będzie miał prawo do strajku w związku z planami firmy dotyczącymi zamykania fabryk.

„Oznacza to, że nie mogą dalej niszczyć naszych społeczności i zamykać fabryk bez konsekwencji” – powiedział Browning. „Wspólnie tworzyliśmy historię”.

Pikieterzy strajkują przed zakładem montażowym General Motors, wtorek, 24 października 2023 r. w Arlington w Teksasie.
Pikieterzy strajkują przed zakładem montażowym General Motors, wtorek, 24 października 2023 r. w Arlington w Teksasie.

Ford wyraził zadowolenie z osiągnięcia porozumienia i skoncentruje się na ponownym uruchomieniu ogromnej fabryki samochodów ciężarowych Kentucky w Louisville, a także fabryki montażowej w Chicago. Sama fabryka w Louisville zatrudnia 8700 pracowników i generuje wysokie zyski, ciężkie pickupy serii F i duże SUV-y na bazie ciężarówek.

Ford powiedział, że w sumie 20 000 pracowników wróci do pracy i będzie dostarczać klientom pełną gamę pojazdów firmy.

W oświadczeniu Forda nie wspomniano o koszcie kontraktu. W zeszłym tygodniu dyrektorzy firm powiedzieli, że osiągnęli granicę kwoty, jaką mogliby zapłacić, a jednocześnie nadal mogli inwestować w nowe pojazdy i przechodzić z pojazdów spalinowych na elektryczne. Wszystkie trzy firmy oświadczyły, że nie chcą być obarczone wysokimi kosztami pracy, które mogłyby ograniczyć ich zdolność do inwestowania w przyszłe pojazdy i potencjalnie zmusić je do podniesienia cen.

„To porozumienie wyznacza nam nową drogę do naprawienia sytuacji w Fordzie, Wielkiej Trójce i całej branży motoryzacyjnej. Razem odwrócimy losy klasy robotniczej w tym kraju” – powiedział Fain.