O nas
Kontakt

Aktualizacje AI tygodnia: nadchodzi xAI Elona Muska, LinkedIn i asystenci AI Microsoftu

Laura Kowalczyk

Aktualizacje AI tygodnia: nadchodzi xAI Elona Muska, LinkedIn i asystenci AI Microsoftu

To był pracowity tydzień dla sztucznej inteligencji – szczyt w Wielkiej Brytanii i wiele firm stwierdziło, że ich model sztucznej inteligencji jest najlepszy.

Sztuczna inteligencja (AI) była słowem tygodnia: dwudniowy szczyt poświęcony sztucznej inteligencji w Wielkiej Brytanii i firmy technologiczne udostępniły asystentów AI, którzy mogą pomóc Ci znaleźć pracę lub napisać e-maile.

Sztuczna inteligencja została nawet uznana za słowo roku 2023 według Collins Dictionary.

Oto najnowsze osiągnięcia w dziedzinie sztucznej inteligencji w tym tygodniu, a także wszystko, co musisz wiedzieć o modelu sztucznej inteligencji Elona Muska zaprezentowanym w ten weekend.

Wizja AI Elona

Startup Elona Muska zajmujący się sztuczną inteligencją, xAI, udostępni w sobotę swój pierwszy model sztucznej inteligencji wybranej grupie, poinformował w piątek dyrektor generalny miliardera na swojej platformie X (dawniej Twitter).

Musk założył własną firmę zajmującą się sztuczną inteligencją w lipcu, kiedy wyszło na jaw OpenAI, które tworzy ChatGPT. Musk, który był wczesnym inwestorem w OpenAI, ostrzegał przed możliwymi zagrożeniami, jakie ta technologia może stanowić dla cywilizacji ludzkiej, jeśli nie zostanie opracowana z zachowaniem kontroli i równowagi.

Nie znamy wielu szczegółów na temat tego, co zostanie wydane. Ale Musk powiedział: „Pod pewnymi ważnymi względami jest to najlepsze, co obecnie istnieje”.

Na stronie internetowej firmy podano, że celem sztucznej inteligencji jest zrozumienie istoty wszechświata. Po ujawnieniu firmy Musk powiedział, że strategia polega na uczynieniu sztucznej inteligencji tak ciekawską, jak to tylko możliwe, zamiast programować w niej moralność.

Asystent pakietu Microsoft Office

Firma Microsoft udostępniła w środę swojego nowego asystenta pakietu Office opartego na sztucznej inteligencji za odpowiednią cenę, co może zmienić życie zawodowe milionów użytkowników.

Pracownicy stawiają gigantyczny Microsoft Office
Pracownicy umieszczają gigantyczną „ozdobę” pakietu Microsoft Office na hotelu naprzeciwko centrum kongresowego w Las Vegas, piątek, 14 listopada 2003 r.

Jest to pierwsza firma, która udostępniła technologię chatbota ChatGPT jako standardową funkcję w swoim oprogramowaniu i będzie to test sprawdzający, czy firmy zapłacą cenę sztucznej inteligencji.

Jego generatywny asystent AI o nazwie Copilot jest dostępny w cenie 30 dolarów (28 euro) miesięcznie na użytkownika, ale duże firmy będą potrzebować 300 użytkowników za 9000 dolarów (8400 euro) miesięcznie, jeśli będą chciały korzystać z tej technologii.

Technologię tę można wykorzystać do generowania e-maili lub podsumowań dokumentów, ale to, czy pracownicy zaufają sztucznej inteligencji, że będzie im wysyłać e-maile, to inna sprawa.

Trener poszukujący pracy na LinkedIn

W środę LinkedIn wdrożył chatbota opartego na sztucznej inteligencji, który pomaga użytkownikom ocenić, czy dana aplikacja jest warta ich czasu i może wskazać, gdzie kandydatowi brakuje doświadczenia.

Działa w oparciu o zadawanie przez użytkownika pytań typu „Czy nadaję się do tej pracy?” a narzędzie przeanalizuje profil użytkownika na LinkedIn na podstawie aplikacji o pracę.

Technologia opiera się na GPT-4 OpenAI i jest dostępna dla niektórych użytkowników Premium od środy.

Odważna sztuczna inteligencja prywatności

Przeglądarka internetowa Brave, która automatycznie blokuje niechciane reklamy, uruchomiła w piątek swojego asystenta AI, który według firmy zapewnia „niezrównaną prywatność” w porównaniu do konkurencji.

Nazywa się Leo i jest dostępna bezpłatnie dla wszystkich użytkowników komputerów stacjonarnych Brave, którzy korzystają z przeglądarki internetowej w wersji 1.60. Firma twierdzi, że będzie wdrażana etapami w nadchodzących dniach i będzie dostępna na iOS i Androida w nadchodzących miesiącach.

Chociaż Leo, podobnie jak inne chatboty AI, tłumaczy, podsumowuje strony internetowe, generuje treści i odpowiada na pytania, twierdzi, że zapewnia większą prywatność, ponieważ nie nagrywa rozmów z chatbotem i nie wymaga podawania danych logowania użytkownika.

„Sztuczna inteligencja może być potężnym narzędziem, ale może również budzić rosnące obawy dotyczące prywatności danych i istnieje zapotrzebowanie na rozwiązanie stawiające na prywatność” – powiedział w komunikacie prasowym Brian Bondy, dyrektor ds. technicznych i współzałożyciel Brave.

Chiński konkurent Alibaba

Jednostka przetwarzania w chmurze chińskiego giganta technologicznego Alibaba opublikowała we wtorek najnowszą wersję swojego modelu sztucznej inteligencji (AI), zdobywając swoje miejsce w Chinach, aby konkurować z amerykańskimi gigantami, takimi jak Amazon i Microsoft.

Współzałożyciel firmy Joe Tsai zaprezentował tzw. model sztucznej inteligencji Tongyi Qianwen 2.0, najnowszy model wielkojęzykowy do szkolenia chatbotów, który działa w języku angielskim i chińskim.

Firma ogłosiła wprowadzenie platformy usług GenAI, która umożliwia firmom tworzenie własnych generatywnych aplikacji AI przy użyciu własnych danych. Eliminowałoby to dostęp osób trzecich do danych.