Przychody Apple w okresie od lipca do września wyniosły 89,5 miliarda dolarów, co oznacza spadek o 1% w porównaniu z poprzednim kwartałem.
Opublikowane w czwartek wyniki pokazały spowolnienie w działalności Apple związanej z komputerami Mac, iPadami i urządzeniami do noszenia, która obejmuje produkty takie jak AirPods i Apple Watch.
Całkowite kwartalne przychody przekroczyły pesymistyczne prognozy Wall Street na poziomie 89,28 miliardów dolarów (83,8 miliardów euro), choć to wyraźnie nie wystarczyło, aby uspokoić inwestorów.
W tym roku akcje Apple zwyżkowały o około 32,5%, ale w piątek odnotowały spadek o około 3% w notowaniach przed otwarciem sesji w USA.
Jest prawdopodobne, że negatywne perspektywy nadchodzącego sezonu świątecznego odbiły się na liczbach, przy czym Apple twierdzi, że nie spodziewa się wzrostu przychodów w grudniu, który jest zazwyczaj najbardziej pracowitym okresem.
Analitycy prognozowali przychody na ten kwartał na poziomie około 123 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o około 5% rok do roku, chociaż dyrektor finansowy Luca Maestri powiedział teraz inwestorom, że spodziewa się kwartalnych obrotów „podobnych” do ubiegłorocznych.
Kolejny kwartał w tym roku będzie jednak o tydzień krótszy i w wywiadzie dla CNBC dyrektor generalny Apple Tim Cook powiedział, że trudno będzie porównać sprzedaż komputerów Mac w grudniu 2023 r. z tą odnotowaną w zeszłym roku.
„Nie mamy zjawiska porównania rok do roku” – stwierdził Cook, który wyjaśnił, że zakłócenia w dostawach w 2022 r. spowodowały, że sprzedaż w trzecim kwartale osiągnęła poziom z czwartego kwartału.
Cook dodał również, że produkty Mac mogą zwiększyć przychody w okresie świątecznym dzięki nowym chipom M3.
Sprzedaż iPhone’a i usług przynosi pewną ulgę
Pomimo spadku przychodów iPada o 10% rok do roku i przychodów komputerów Mac o 34%, w raporcie zysków Apple można było dostrzec pewne przebłyski optymizmu.
Zgodnie z oczekiwaniami Wall Street sprzedaż iPhone’a wzrosła o ponad 2% w porównaniu z ubiegłym rokiem, przynosząc 43,81 miliarda dolarów.
Analitycy będą patrzeć na kolejne wyniki kwartalne, aby ocenić wpływ iPhone’a 15, wprowadzonego na rynek zaledwie kilka dni przed końcem kwartału.
Kolejnym jasnym punktem dla Apple były przychody z usług w wysokości 22,3 miliarda dolarów, co oznacza wzrost o 16% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Liczba ta obejmuje przychody z miejsca w iCloud, Apple Music, gwarancji AppleCare, zakupów w App Store i reklam.
Warto zauważyć, że znaczna część tych przychodów pochodzi z umowy z Google, której wartość szacuje się w tym roku na 19 miliardów dolarów.
W ramach umowy Apple otrzymuje pieniądze na uczynienie Google domyślną wyszukiwarką w systemie iOS, co stało się centralnym punktem procesu antymonopolowego prowadzonego przez Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych.
Apple ma również nadzieję zwiększyć przychody w nadchodzących miesiącach po podniesieniu opłat za Apple TV+ z 6,99 USD do 9,99 USD miesięcznie. W zeszłym miesiącu firma ogłosiła także podwyżki opłat abonamentowych za Apple News+, Apple Arcade i plan Apple One.