Według doniesień Richard Branson z Virgin będzie kolejnym, który rzuci wyzwanie 30-letniemu monopolowi Eurostar na pociągi przez kanał La Manche.
Eurostar może stanąć w obliczu nowej rywalizacji na trasie pociągu przez kanał La Manche.
Zaledwie w zeszłym miesiącu nowy operator kolejowy Evolyn ogłosił plany zakupu floty pociągów obsługujących linię Londyn–Paryż.
Teraz sir Richard Branson, miliarder założyciel Virgin Group, może również rzucić wyzwanie monopolowi Eurostar, donosi brytyjska gazeta The Telegraph.
Projekt oznaczałby powrót brytyjskiego magnata biznesowego do brytyjskiego sektora kolejowego. Virgin Trains przestało kursować w 2019 roku po ponad 22 latach.
Według doniesień były szef firmy Phil Whittingham – do zeszłego roku dyrektor generalny Avanti West Coast Trains – ma stanąć na czele nowego przedsiębiorstwa.
Choć projekt jest wciąż na wczesnym etapie, według The Telegraph ma obsługiwać trasy z Londynu do Paryża, Brukseli i Amsterdamu.
Dlaczego monopol Eurostar na pociągi został nagle zakwestionowany?
Niedawny wzrost liczby pretendentów do monopolu Eurostaru nastąpił po zliberalizowaniu przez UE sieci kolejowej. Kraje są obecnie zobowiązane do otwarcia swoich sieci kolei dużych prędkości dla oferentów zagranicznych, co doprowadziło do wejścia na rynek nowych przedsiębiorstw i powstania nowych tras pociągów.
Evolyn, hiszpańska firma posiadająca tajemniczych inwestorów, zamierza wystartować w 2025 r. Byłby to pierwszy raz w swojej 30-letniej historii Eurostar w obliczu konkurencji obejmującej wiele kanałów.
W zeszłym miesiącu firma ogłosiła zamiar zakupu 12 pociągów od francuskiego międzynarodowego producenta Alstom.
W jaki sposób nowi operatorzy obsługujący połączenia między kanałami La Manche mogą zmienić podróżowanie pociągami w Wielkiej Brytanii?
Niedawno Eurostar ogłosił, że nie będzie już obsługiwał stacji Ashford ani Ebbsfleet w hrabstwie Kent w południowo-wschodniej Anglii. Jej pociągi nie kursują przez stacje od marca 2020 r., kiedy wprowadzono ograniczenia w podróżowaniu związane z pandemią COVID-19.
Połączenie z Londynu do Amsterdamu również jest zagrożone ze względu na prace remontowe prowadzone na stacji Amsterdam Centraal. Trasa może zostać zawieszona na prawie rok w 2024 roku.
Oczekuje się, że nowi operatorzy będą mogli przywrócić międzynarodowe usługi kolejowe w Kent i pomóc w obniżeniu opłat za pociągi na trasach przez kanał La Manche.
Getlink, francuski operator tunelu pod kanałem La Manche, twierdzi, że infrastruktura została zaprojektowana na prawie dwukrotnie większe natężenie ruchu kolejowego. Tunel działa na zasadach „otwartego dostępu”, gwarantując równe prawo dostępu każdemu operatorowi kolejowemu podróżującemu między sieciami brytyjskimi i europejskimi.
Virgin Group nie potwierdziła plotek o nowym połączeniu kolejowym. TylkoGliwice Travel poprosiło o komentarz.