O nas
Kontakt

Aktywiści wzywają UEFA do zakazania sponsorowania meczów przez linie lotnicze o wartości ponad 317 milionów euro

Laura Kowalczyk

Arsenal

Działacze na rzecz ochrony środowiska wzywają drużyny piłkarskie do „zerwania” sponsorów linii lotniczych zanieczyszczających środowisko.

UEFA (Unia Europejskich Związków Piłki Nożnej) znalazła się pod ostrzałem działaczy na rzecz ochrony środowiska za czerpanie korzyści ze sponsorowania linii lotniczych.

Liga Mistrzów powróciła w tym tygodniu „zalana sponsorami linii lotniczych niszczących klimat”, napisała na Twitterze grupa kampanii Fossil Free Football.

W Walentynki wzywa stowarzyszenie piłkarskie do „zerwania” z tymi partnerami zanieczyszczającymi środowisko.

Sponsorem UEFA są Turkish Airlines, a pięć z 16 drużyn finałowych Ligi Mistrzów będzie grać ze sponsorem linii lotniczych na koszulkach.

Według obliczeń z bazy danych sponsoringu SportBusiness 2024, te umowy sponsorskie mają łączną roczną wartość ponad 317 milionów euro i całkowitą wartość co najmniej 917 milionów euro.

„Europa została zniszczona przez rosnące temperatury, szalejące pożary i śmiertelne powodzie, a mimo to najważniejsze rozgrywki klubów piłkarskich na kontynencie nadal działają jak gigantyczny billboard dla linii lotniczych niszczących klimat” – mówi Michael Hardy z inicjatywy Game Changer Sponsorship Pledge, która zachęca fanów, sportowców i kluby, aby pomóc położyć kres sponsoringowi zanieczyszczającemu środowisko.

Które drużyny piłkarskie są sponsorowane przez linie lotnicze?

Siedem drużyn występujących w Lidze Mistrzów ma na koszulkach sponsorów linii lotniczych, z czego pięć przeszło do ostatniej rundy.

Dotyczy to Arsenalu i Realu Madryt, sponsorowanych przez Emirates, oraz Manchesteru City, sponsorowanego przez innego flagowego przewoźnika Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Etihad. Oprócz umieszczania logo linii lotniczych na koszulkach, Arsenal i Man City mają z nimi także umowy sponsorskie na stadionach.

Atlético Madryt ma na koszulkach logo Arabii Saudyjskiej Riyadh Air, a sponsorami Paris Saint-Germain i Inter Mediolan są linie Qatar Airways.

Wiele innych klubów ma mniejsze umowy ze sponsorami linii lotniczych, w tym Borussia Dortmund z Eurowings, Lazio z Aeroitalia i PSV z lotniskiem w Eindhoven i Corendon Airlines.

„Elitarny futbol w dalszym ciągu promuje i normalizuje (podróże lotnicze), tak jakby planeta się nie ocieplała” – mówi Freddie Daley z sieci Cool Down Sport For Climate Action Network, która prowadzi kampanię wraz z Fossil Free Football.

„Piłka nożna może być potężnym partnerem w transformacji energetycznej, ale aby tego dokonać, musi przestać współpracować z firmami, które podważają przyszłość tej dyscypliny”.

Kevin De Bruyne z Manchesteru City kontroluje piłkę podczas finałowego meczu piłki nożnej Ligi Mistrzów pomiędzy Manchesterem City a Interem Mediolan w Stambule, Turcja, 10 czerwca 2023 r.
Kevin De Bruyne z Manchesteru City kontroluje piłkę podczas finałowego meczu piłki nożnej Ligi Mistrzów pomiędzy Manchesterem City a Interem Mediolan w Stambule, Turcja, 10 czerwca 2023 r.

Czy zobowiązania branży piłkarskiej dotyczące zrównoważonego rozwoju są tym, czym się wydają?

W ostatnich latach drużyny piłkarskie starają się poprawić swój wizerunek ekologiczny. UEFA zobowiązała się do przestrzegania ram działań ONZ w zakresie sportu na rzecz klimatu, których celem jest „promowanie zrównoważonej i odpowiedzialnej konsumpcji” oraz zmniejszenie o połowę emisji do 2030 r. w porównaniu z poziomem sprzed pandemii.

Francuski piłkarz Paul Pogba połączył siły z Adidasem, aby wypuścić wegańskie buty piłkarskie. Zespoły od brytyjskiego Millwall po FC Nantes we Francji wybrały pociągi zamiast lotów krajowych, aby podróżować na mecze.

Na początku tego miesiąca powróciła coroczna kampania Green Football Weekend, w której obiecano wykorzystanie siły piłki nożnej do przeciwdziałania zmianom klimatycznym poprzez inicjatywy ekologiczne wśród klubów i kibiców.

Jednak ekolodzy twierdzą, że stoi to w sprzeczności ze sposobem działania zespołów.

Pojawiły się obawy w związku z gwałtownym wzrostem liczby lotów zgodnie z niedawno ogłoszonym przez UEFA nowym harmonogramem meczów. Chociaż związek zachęcał zespoły do ​​korzystania z autobusu lub pociągu na tegoroczne mistrzostwa Europy w 2024 r., zrezygnował z początkowego wymogu dotyczącego zakazu lotów na rzecz luźniejszego podejścia opartego na „zdrowym rozsądku”.

„Mecze można organizować w sposób, który umożliwiłby zespołom podróżowanie w sposób bardziej zrównoważony, natomiast reklamy wysokoemisyjne zachęcające kibiców do podążania za tymi zespołami drogą lotniczą powinny zostać zakazane” – mówi Rob Bryher, działacz lotniczy w organizacji charytatywnej Could.

UEFA zachęca kibiców do podróżowania na letnie mecze koleją, oferując wielu posiadaczom biletów zniżki na bilety kolejowe i bilety komunikacji miejskiej.

Emisje z lotów szybko rosną

Według Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska emisje powodowane przez lotnictwo rosną szybciej niż jakikolwiek inny środek transportu. Wzrosły one ponad dwukrotnie, z 1,5 procent wszystkich emisji w Europie w 1990 r. do 4,7 procent w 2019 r.

Oczekuje się, że tendencja ta utrzyma się w 2024 r., kiedy branża turystyczna w pełni wyjdzie z pandemii. Jeśli nie zostaną podjęte działania, emisje z lotnictwa mogą ponownie się podwoić do 2050 r., pochłaniając ponad 10 procent pozostałego na świecie budżetu na emisję dwutlenku węgla, aby utrzymać globalne ocieplenie poniżej 1,5°C, ostrzega Transport and Environment.

Fossil Free Football argumentuje, że należy unikać reklam linii lotniczych zanieczyszczających środowisko w piłce nożnej w taki sam sposób, w jaki robiono to w przypadku reklam palenia. Opowiada się również za zmniejszeniem i bardziej regionalnym kalendarza piłkarskiego, aby ograniczyć emisję gazów cieplarnianych powodowanych przez loty i zwiększyć dostępność meczów dla kibiców.

TylkoGliwice Green skontaktował się z UEFA w celu uzyskania komentarza.