Największa australijska linia lotnicza Qantas zgodziła się na wielomilionową ugodę po tym, jak została oskarżona o sprzedaż tysięcy biletów na odwołane już loty.
Umowa karna w wysokości 100 mln dolarów australijskich (61 mln euro) została podjęta po tym, jak Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC) pozwała w zeszłym roku linię lotniczą z Sydney do Sądu Federalnego. Komisja zarzuciła, że Qantas dopuścił się fałszywych, wprowadzających w błąd lub oszukańczych zachowań, reklamując bilety na ponad 8 000 lotów w okresie od maja 2021 r. do lipca 2022 r., które zostały już odwołane.
W ramach umowy z ACCC linia lotnicza uruchomi także plan o wartości 20 mln dolarów australijskich (12 mln euro), mający na celu rekompensatę dla ponad 86 000 klientów dotkniętych tą sytuacją.
Dyrektor naczelna Qantas, Vanessa Hudson, powiedziała w oświadczeniu: „Dzisiejszy dzień stanowi kolejny ważny krok naprzód w pracach nad przywróceniem zaufania do krajowego przewoźnika.
„Wznawiając loty po przerwie spowodowanej pandemią COVID, zdajemy sobie sprawę, że linia Qantas zawiodła klientów i nie spełniła naszych własnych standardów. Wiemy, że wielu naszych klientów odczuło niedostarczenie w odpowiednim czasie powiadomień o odwołaniu, za co szczerze przepraszamy” – powiedział. Hudsona, który w listopadzie ubiegłego roku zastąpił Alana Joyce’a na czele linii lotniczej.
Sędzia Sądu Federalnego nie zaakceptował jeszcze ugody.
W odpowiedzi na to oświadczenie przewodnicząca ACCC Gina Cass-Gottlieb powiedziała: „Zachowanie Qantas było rażące i niedopuszczalne. Wielu konsumentów miało plany wakacyjne, biznesowe i podróżne po dokonaniu rezerwacji na odwołany lot fantomowy.
„Cieszymy się, że Qantas przyznał się, że wprowadził swoich klientów w błąd, i zgodził się, że w wyniku tego zachowania wymagana jest bardzo wysoka kara”.