O nas
Kontakt

Boeing na lodzie z Emirates w związku z zapowiedzią kolejnych opóźnień

Laura Kowalczyk

A door plug area of an Alaska Airlines Boeing 737 Max 9 aircraft awaits inspection

Boeing w „limuzynie ostatniej szansy” ostrzega szefa Emirates, Sir Tima Clarka, w obliczu utrzymującego się kryzysu producenta.

Linie Emirates planują wysłać inżynierów do monitorowania linii produkcyjnych Boeinga, ujawnił Sir Tim Clark, prezes linii lotniczej.

Decyzja ta jest następstwem poważnego incydentu, który miał miejsce w zeszłym miesiącu w jednym z samolotów Boeing 737 MAX 9, kiedy eksplodował panel kabiny podczas lotu liniami Alaska Airlines.

Szef Emirates powiedział dziennikowi Financial Times, że zauważył „stopniowy spadek” wyników Boeinga.

„Muszą zaszczepić tę niezrównaną kulturę bezpieczeństwa. Muszą dokonać przeglądu swoich procesów produkcyjnych, aby nie iść na skróty” – dodał.

„Jestem pewien, że Dave Calhoun i Stan Deal są w tym zaangażowani… to salon ostatniej szansy”.

Szef Emirates Sir Tim Clark traci cierpliwość do Boeinga
Szef Emirates Sir Tim Clark traci cierpliwość do Boeinga

Dave Calhoun jest dyrektorem generalnym Boeinga, a Stan Deal jest jego dyrektorem handlowym.

Będzie to pierwsza decyzja Emirates o wysłaniu inżynierów w celu sprawdzenia produkcji Boeinga.

Linia lotnicza jest jednym z największych klientów producenta. W listopadzie zamówiła 95 szerokokadłubowych Boeingów 777 i 787 o wartości 52 miliardów dolarów (48,3 miliarda euro) według cen katalogowych.

Boeing nie odpowiedział konkretnie na uwagi Sir Tima, ale podkreślił zapewnienia złożone przez dyrektora generalnego Calhouna w zeszłym tygodniu.

Podczas telekonferencji dotyczącej wyników za czwarty kwartał Calhoun powiedział, że rozumie, dlaczego klienci są źli, i dodał: „Będziemy pracować, aby zdobyć ich zaufanie”.

Wątpliwości co do przyszłych zamówień na samoloty Boeinga wyraziły także inne linie lotnicze.

W zeszłym miesiącu, mówiąc o modelu Boeinga 737 MAX 10, dyrektor generalny United Airlines Scott Kirby powiedział CNBC: „Przynajmniej wymyślimy plan, w którym nie będzie Max 10”.

Po incydencie w liniach lotniczych Alaska Airlines Federalny Urząd Lotnictwa zablokował Boeingowi zwiększenie produkcji wąskokadłubowego samolotu 737 MAX po tymczasowym uziemieniu samolotów.

Boeing ogłosił w niedzielę nowe opóźnienia, tłumacząc, że około pięćdziesięciu niedostarczonych samolotów 737 MAX wymagało dodatkowej pracy.

W odpowiedzi na zapytanie Reutersa Boeing potwierdził, że w dwóch samolotach znaleziono nieprawidłowo wywiercone otwory.

„W ubiegły czwartek dostawca powiadomił nas o niezgodności w odniesieniu do około 737 kadłubów” – powiedział Deal w liście do personelu Boeinga.

„Chciałbym podziękować pracownikowi dostawcy, który zgłosił swojemu przełożonemu, że prawdopodobnie dwa otwory nie zostały wywiercone dokładnie zgodnie z naszymi wymaganiami”.

„Chociaż ten potencjalny stan nie stanowi bezpośredniego zagrożenia dla bezpieczeństwa lotu i wszystkie Boeingi 737 mogą nadal bezpiecznie operować, obecnie uważamy, że będziemy musieli przeprowadzić przeróbki na około 50 niedostarczonych samolotach” – powiedział Deal.