O nas
Kontakt

Cenzura i bezpieczeństwo: jak wojna izraelskiego Hamasu wpływa na uczniów w szkołach w Wielkiej Brytanii

Laura Kowalczyk

Cenzura i bezpieczeństwo: jak wojna izraelskiego Hamasu wpływa na uczniów w szkołach w Wielkiej Brytanii

TylkoGliwice powiedziano, że w szkołach tłumi się poglądy propalestyńskie, a niektórzy żydowscy uczniowie znajdują się w „ciemnej strefie depresji”.

Amy* jest nauczycielką w szkole w Londynie.

Podobnie jak wiele innych szkół w Wielkiej Brytanii, większość uczniów pochodzi ze środowisk muzułmańskich lub arabskich.

W jej klasie podczas wyniszczającej wojny między Izraelem a Hamasem panowała wielka sympatia do Palestyny.

Odkąd 7 października wybuchła przemoc, młodsi uczniowie często rysowali na rękach flagę palestyńską, bazgrali ją w swoich książkach lub przypinali przypinki z flagą palestyńską do mundurków w ramach, jak to określiła, „dziecięcych wyrazów solidarności”.

„Są naprawdę głęboko zdenerwowani i zaniepokojeni Palestyną” – powiedziała TylkoGliwice.

Amy początkowo powiedziała, że ​​szkoła pozwala uczniom wyrazić swoje wsparcie dla mieszkańców Gazy i Zachodniego Brzegu.

Od tego czasu zaczęła jednak zwalczać te czyny pod pozorem naruszeń polityki dotyczącej mundurków, grożąc ukaraniem dzieci, jeśli odmówią. Personelowi powiedziano również, aby nie nosił odznaki „Palestyna”.

„Istnieją podwójne standardy” – stwierdziła, wskazując, że studentów zachęcano do wspierania Ukrainy po inwazji Rosji w lutym 2022 r. i że pracownicy nadal mogą nosić symbole i oznaki innych celów politycznych, takich jak prawa LGBT+ czy Black Lives Matter ruch.

„Jest przedstawiany jako bezstronny, ale w rzeczywistości jest głęboko ideologiczny”.

Imitujące ciała martwych palestyńskich dzieci owinięte w zakrwawione koce po piątkowej modlitwie w Bejrucie, Liban, piątek, 17 listopada 2023 r.
Imitujące ciała martwych palestyńskich dzieci owinięte w zakrwawione koce po piątkowej modlitwie w Bejrucie, Liban, piątek, 17 listopada 2023 r.

Zgodnie z przepisami rządowymi szkoły w Wielkiej Brytanii są prawnie zobowiązane do zakazania promowania stronniczych poglądów politycznych i powinny podjąć kroki w celu zapewnienia zrównoważonej prezentacji przeciwstawnych poglądów na tematy polityczne, gdy zostaną one zwrócone uczniom na uwagę.

W poradach wydanych szkołom w październiku Sekretarz Edukacji Gillian Keegan napisała: „Wiemy, że młodzi ludzie mogą być osobiście zainteresowani tymi kwestiami, co może prowadzić do działalności politycznej.

„Szkoły i uczelnie powinny dopilnować, aby wszelkie wypowiedzi polityczne były podejmowane z wyczuciem, co oznacza, że ​​nie zakłócają porządku i nie tworzą atmosfery zastraszenia lub strachu wobec rówieśników i personelu”.

Oprócz „alienacji” uczniów od nauczycieli, którzy często czują się „urażeni”, gdy każą im zmyć flagę z rąk, Amy stwierdziła, że ​​zasady bezstronności „są wykorzystywane do uciszenia kryzysu palestyńskiego i uniemożliwienia uczniom posiadania opinii na temat ludobójstwa” dzieje się w Gazie.”

Śmiertelny atak Hamasu na południowy Izrael wywołał obecny konflikt, w wyniku którego zginęło 1400 osób i wziął kilkuset zakładników. Chociaż rok 2022 był dla Palestyńczyków najbardziej śmiercionośnym rokiem w historii, według ONZ rok 2023 miał już pobić ten rekord, jeszcze zanim Izrael zaczął bezlitośnie bombardować Gazę.

Według kontrolowanego przez Hamas ministerstwa zdrowia Strefy Gazy w izraelskim odwecie zginęło dotychczas co najmniej 11 500 osób, głównie kobiety i dzieci.

Nauczycielka Amy stawiała politykę szkoły wobec wojny Izrael-Hamas przeciwko szerszej „odpolitycznieniu” nauczycieli i zmianie w kierunku skupiania się na zachowaniu, a nie na prowokowaniu krytycznego myślenia.

„Powinniśmy mieć różne podejście do tematów związanych z konfliktem, takich jak to, że krytyka Izraela nie jest antysemicka, istnienie żydowskich działaczy pokojowych w Izraelu i zrozumienie zbrodni wojennych. Dzieci nie mają zbyt wiele miejsca na myślenie i ciekawość” – powiedziała TylkoGliwice.

Amy dodała, że ​​jest „zaniepokojona tym, o ile więcej represji może spotkać społeczność szkolną w miarę rozwoju sytuacji (w Izraelu i Gazie)”.

„Sytuacja może stać się nieco ożywiona”

Mimo to nauczyciel stwierdził, że wielu uczniów sprzeciwia się polityce szkoły, która staje się „punktem buntu”.

„Sytuacja może stać się nieco ożywiona. Dzieciom mówi się o rzeczach, o których wcześniej im się nie mówiło. Uważają, że to niesprawiedliwość.”

Rozlew krwi wywołał szereg problemów także dla brytyjskich szkół żydowskich i uczniów.

David Meyer, dyrektor generalny Partnerstwa na rzecz Szkół Żydowskich, powiedział TylkoGliwice, że „znaczącym wyzwaniem” była „nerwowość i dyskomfort” wśród uczniów żydowskich, zwłaszcza tych w szkołach nieżydowskich.

Żałobnicy gromadzą się w żałobie wokół ciał Danielle Waldmann i jej partnera Noama Shai podczas ich pogrzebu w mieście Kiryat Tivon w północnym Izraelu, 12 października 2023 r.
Żałobnicy gromadzą się w żałobie wokół ciał Danielle Waldmann i jej partnera Noama Shai podczas ich pogrzebu w mieście Kiryat Tivon w północnym Izraelu, 12 października 2023 r.

„Ogrom ataku, który miał miejsce w Izraelu, szok związany z tym, co się tam wydarzyło, natychmiast sprawiły, że każdy Żyd na całym świecie poczuł się niepewnie” – powiedział. „Połączyło się to z tsunami antysemityzmu”.

W październiku Metropolitan Police podała, że ​​liczba przestępstw z nienawiści wobec Żydów w Londynie wzrosła o 1350%. Liczba przestępstw islamofobicznych w stolicy Wielkiej Brytanii wzrosła o 140%.

Zarówno społeczności żydowskie, jak i muzułmańskie skarżyły się już wcześniej, że czują się pozbawione ochrony ze strony władz.

„Bardzo, bardzo złożone”

Dobro uczniów również było problemem, stwierdziła Meyer, ponieważ dzieci były narażone na „absolutnie przerażający” materiał filmowy przedstawiający „atak terrorystyczny” Hamasu.

„Bardzo martwimy się wpływem na zdrowie psychiczne dzieci. Niektórzy ciągle myślą o zakładnikach, martwią się o nich. Staramy się pomóc dzieciom zrozumieć, jak rozdzielać rzeczy w swoim życiu, aby nie znajdowały się stale w tej ciemnej strefie depresji”.

Według izraelskich władz około 240 osób zostało wziętych jako zakładników przez Hamas i przewiezionych do Gazy, gdy ten zaatakował południowy Izrael na początku października. Kilku zostało uwolnionych, podczas gdy palestyńska grupa bojowników twierdzi, że kilka innych osób zginęło w izraelskich nalotach. Los pozostałych nie jest znany.

W obliczu fali, jak to określił, „ignorancji” i „dezinformacji” na temat konfliktu, Meyer stwierdził, że niezwykle istotne jest edukowanie uczniów, zwłaszcza na temat „niebezpieczeństw związanych z mediami społecznościowymi”.

Według niego „niezbędne było zapewnienie dzieciom właściwej, świadomej i zrównoważonej edukacji, aby faktycznie rozumiały, co się dzieje”.

Powiedział, że „historia Izraela” oraz „różne narracje” i „perspektywy” w niej zawarte są „bardzo, bardzo złożone”.

„Możliwość edukowania dzieci w tym zakresie i umożliwienia im zrozumienia różnicy pomiędzy otwartymi i szczerymi rozmowami, nieporozumieniami i rozbieżnościami poglądów, a uznaniem tego jest zdrowe.

Jedną z przeszkód, o których wspomniał, jest to, że szkoły w Anglii blokują lekcje na temat Bliskiego Wschodu, takie jak historia konfliktu izraelsko-palestyńskiego.

W listopadzie gazeta Observer podała, że ​​w 2020 r. mniej niż 2% uczniów historii GCSE w Anglii studiowało moduł dotyczący Bliskiego Wschodu, a eksperci szacują, że obecnie uczy go jedynie 27 szkół w Anglii.

Twierdzono, że szkoły obawiają się „złego rozgłosu” lub boją się oskarżenia o stronniczość.

„To absolutna prawda, że ​​uczniowie musieli (będą) uczyć różnych narracji, aby naprawdę spróbować je przesłuchać w celu znalezienia rozsądnych rozwiązań” – dodał Meyer.