Podczas gdy statki na Kanale Sueskim i Morzu Czerwonym stają w obliczu ataków rebeliantów Houthi w Jemenie, Europa i Chiny badają możliwości bezpieczniejszego łańcucha dostaw.
Tak zwany „Środkowy Korytarz”, szlak handlowy łączący rynki chińskie i europejskie przez Azję Środkową i Kaukaz, był tematem V Forum Bałkanów i Morza Czarnego, które odbyło się w czwartek 15 lutego.
Delegaci na konferencji promowali Korytarz Środkowy jako szansę na stabilny szlak handlowy w obliczu eskalacji napięć na Bliskim Wschodzie i wojny między Rosją a Ukrainą.
Kryzysy te zakłócają światowy handel tradycyjnymi szlakami. „Wszystkie kryzysy, każdy na swój sposób, wpływają na światowe szlaki handlowe. Ostatecznie sprowadza się to do zwiększonych kosztów: wyższych kosztów transportu, bezpieczeństwa i komunikacji” – powiedział Dimitrios Rallis, zastępca sekretarza generalnego Sekretariatu Współpracy Gospodarczej Morza Czarnego.
Według raportu opublikowanego przez Bank Światowy w listopadzie 2023 r. środkowy korytarz, który miałby biegać od wschodniej granicy Kazachstanu z Chinami i transportować towary do Europy przez Morze Kaspijskie i Morze Czarne, mógłby skrócić o połowę czas podróży między zachodnią granicą Chin a Europą .
Krytycy twierdzą, że propozycja niesie ze sobą ryzyko, w tym ułatwia realizację realizacji geoekonomicznych ambicji Rosji i Chin.
Utrzymują się przeszkody w handlu światowym, ponieważ wspierani przez Iran rebelianci Houthi w dalszym ciągu atakują statki handlowe na Morzu Czerwonym za pomocą ataków dronami i rakietami. Droga wodna, na którą przypada aż 12% światowego handlu, ma kluczowe znaczenie dla utrzymania przepływów handlowych do Europy. Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju, znana jako UNCTAD, szacuje, że wolumen handlu przez Morze Czerwone spadł o 42% w ciągu ostatnich dwóch miesięcy.
Unia Europejska uruchomiła dostosowaną do indywidualnych potrzeb misję morską o nazwie „Misja Aspides”, której celem jest ochrona statków obsługiwanych przez Europę, przywrócenie wolności żeglugi w regionie i pobudzenie handlu do poprzedniego poziomu.